1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. گفت وگو با دکتر علیزاده، مدیر جشنواره ایران شناسی

گفت وگو با دکتر علیزاده، مدیر جشنواره ایران شناسی

برگزاری چهارمین جشنواره سراسری عکس ایران شناسی و اهمیت موضوع‌‌ این دوره از جشنواره، دلیلی شد برای گفت وگو با مدیر این جشنواره ” دکتر علیزاده “ که دبیرخانه این جشنواره از عهده ی آن برآمده است.
متن گفت وگوی این ارسالی به دفتر پایگاه عکس چیلیک را در حالی منتشر می کنیم که این جشنواره آخرین روزهای مهلت تعیین شده (۱۵ اردی بهشت ماه جاری) را پشت سر می گذارد.

گفت وگو با دکتر علیزاده، مدیر جشنواره ایران شناسی

*آقای دکتر علیزاده! بفرمائید استقبال عمومی از این جشنواره را چگونه ارزیابی می کنید؟
با عنایت به اینکه بنیاد ایران شناسی، حسن سابقه ای در زمینه برگزاری جشنواره عکس در میان هواداران و علاقه مندان به عکاسی کسب کرده است، به همکاری علاقه مندان و هنرمندان امیدواریم، ضمن اینکه ارسال ۲۳۰۰قطعه عکس از ۲۵۵ عکاس به دبیر خانه این جشنواره خود تائیدی بر این حسن سابقه است.

*بنیاد ایران شناسی رویکرد مستند نگری را در دستور کار خود دارد و این موضوع در عملکرد این بنیاد کاملا مشهود است. به عنوان دومین سوال بفرمائید چه عامل وانگیزه ای در این زمینه موثر بوده است؟
هدف اصلی بنیاد ایران شناسی از برگزاری جشنواره عکس ورود به حوزه عکاسی حرفه ای نبوده ونیست. تنها عاملی که در این زمینه نقش اساسی داشته و بنیاد را به برگزاری چنین جشنواره هایی تشویق و ترغیب کرده، ماهیت سندی عکس است که میتواند نقش موثری در موضوع شناخت و شناساندن ایران ایفا کند، در نتیجه نگاه بنیاد به موضوع عکس صرفا توجه ماهیت سندی آن است نه چیز دیگر. قابل ذکر است، بنیاد ایران شناسی همانگونه که در تمامی فراخوان های اعلام شده تاکید داشته یکی از اهداف اصلی برگزاری جشنواره های عکس را ایجاد مشارکت عامه مردم در ثبت تصویری سرزمین ایران معرفی کرده است و بر آن تاکید دارد.

*پس از برگزاری جشنواره کاملا تخصصی در حوزه گیاهان و جانوران خلیج فارس در جشنواره چهارم به نوعی بازگشت به موضوع نخستین جشنواره عکس ایران شناسی احساس می شود. بفرمائید چرا موضوع آثار تاریخی وفرهنگی ایران زمین انتخاب شد؟
همانطور که قبلا هم عرض شد ضرورت مستند سازی ابعاد تاریخی و فرهنگی غیر قابل انکار است و نقش عکس وعکاسی در این زمینه بارز است و عکس ما را به عالم واقعیات منتقل می کند و به این وسیله هم اهداف اصلی بنیاد در برگزاری جشنواره ها مشخص می شود و هم به عکاسان و هنرمندان نگرشی ایران شناسانه القا خواهد شد که همواره به یاد آثار تاریخی وفرهنگی کشور باشند.

*آیا می توان امیدوار بود که دوباره جشنواره ای در حوزه خلیج فارس در بنیاد برگزار شود؟
انشاالله ما به برگزاری چنین جشنواره ای امیدواریم اما ممکن است تنها به موضوع جانوران وگیاهان خلیج فارس پرداخته نشود ودیگر جنبه های مهم این خطه نیز مورد نظر قرار گیرد.

با عرض تشکر از قبول زحمت و امید به سرافرازی و شکوفایی کشور عزیزمان.

پیشین
نمایشگاه « شهید گمنام » در شهرستان اهر
پسین
نگاه های برتر تور عکاسی « کویر » معرفی شدند

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست