1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. گفت وگو با ساعد نیک ذات ، داور جشنواره عکس وقف

گفت وگو با ساعد نیک ذات ، داور جشنواره عکس وقف

دبیرخانه جشنواره عکس وقف، گفت وگویی را با ساعد نیک ذات ، داور جشنواره ملی عکس وقف، چشمه همیشه جاری داشته است که برای شرکت کنندگان و عکاسان حاوی نکاتی با اهمیت است.
پایگاه عکس چیلیک به نقل از ستاد خبری جشنواره عکس وقف ، چشمه همیشه جاری به منظور معرفی داوران این جشنواره و شنیده شدن سخنان آنها و همچنین راهنمایی عکاسان در مورد شرکت در این جشنواره گفتگویی با ساعد نیک ذات یکی از سه داور این جشنواره ترتیب داده است. لازم به ذکر است آقایان مسعود زنده روح کرمانی و ابراهیم صافی نیز از دیگر داوران جشنواره عکس وقف می باشند

ساعد نیک‌ذات متولد سال ۱۳۴۲ بوشهر است. او از اعضای انجمن فیلمبرداران سینمای ایران است. نیک‌ذات فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۳ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد آغاز کرد و با روی آوردن به حرفه عکاسی و فیلمسازی در انجمن سینمای جوانان ایران (۷۱-۱۳۶۴)، چندین جایزه از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی و ملی نظیر: جایزه بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی ایگوآلارا اسپانیا (برای فیلم کوتاه آرزو)، جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره اسکوپیه یوگسلاوی (برای فیلم کوتاه دوباره برخاک) و جایزه رتبه نخست مسابقه عکسِ ملی یونسکو را کسب کرده است.

جشنواره وقف ساعد نیک ذات*جلوه های بصری وقف شامل چه مواردی می تواند باشد؟
برخی از واژه ها در حوزه تصویر نیستند و بیشتر در حوزه ادبیات حضور دارند ، وقف نیز از موضوعاتی است که برای رسیدن به جلوه های بصری به شکلی مناسب، قدری مشکل و چالش بر انگیز است. در مواردی اشاره مستقیم به این موضوع خیلی نمایشی و بی تاثیر خواهد بود و واقعیت امر این است که خود بنده خیلی به این موضوع فکر کردم و بیشتر از همه منتظر دیدن آثار عکاسان در این مورد می باشم.

*شما واژه وقف رو چه چیز و در مورد آن چه فکر می کنید؟
از کلید واژه وقف که بگذریم به هر حال این موضوع خدماتی ست که انسان هایی به انسان های دیگر ارائه می کنند، در گذشته که NGOها ، نـهاد ها و سازمان های خیریه وجود نداشتند این امور خیرخواهانه از طریق دین اجرا می شده، اکنون خیلی از این امور توسط اداره اوقاف انجام می گیرد که از این طریق امکان اشتباه و سوءاستفاده نیز بسیار کم خواهد شد.

*نقش و تاثیرهنردر فرهنگ وقف چه می تواند باشد؟
من معتقد به تفکیک موضوعات تحت تاثیر هنر نیستم و هنر می تواند در همه زمینه ها موثر باشد، از تغییرات در شیوه تفکر جامعه تا موضوعات اینچنینی، ولی به شکل کلی هنر می تواند باعث شناخت ، تشویق و پیگیری این قبیل امور توسط جامعه باشد.

*در مورد برگزاری چنین جشنواره ها و خروجی و تاثیر آن چه فکر می کنید؟
بستگی به شکل خروجی جشنواره دارد ، با توجه به تجربه شخصی من در این چنین موضوعات بعد از چند دور از برگزاری جشنواره به بن بست خواهد رسید و به بیشتر موضوعات در دورهای قبل پرداخته می شود و برای نزدیک شدن به چنین موضوعاتی باید پروژه عکاسی تعریف وعکاسان حرفه ای به این کار گمارده شوند. موضوع وقف ریشه های فرهنگی عمیقی در ایران دارد و در جامعه وجود دارد ، باید بدانیم صرفا با برگزاری یک نمایشگاه عکس نمی توان تاثیرات زیادی در جامعه گذاشت و باید با رسانه های دیگر ترکیب شود، این قبیل موارد موضوعاتی تحلیلی و باید از کتاب ، نشریات و انتشار آثار در وبسایت های اینترنتی استفاده نمود.

علاقه مندان برای شرکت در جشنواره عکس وقف تا ۲۵ دی ماه (تمدید شده) فرصت دارند تا عکس های خود را به ایمیل جشنواره mfso.fst.hamedan@gmail.com ارسال نمایند.
شماره تماس مستقیم دبیرخانه جشنواره وقف ۰۸۱۳۸۲۱۳۲۲۶ (ساعات تماس ۹ تا ۱۲)

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
برنامه‌های چهارمین دوره « ۱۰روز با عکاسان ایران »
پسین
مهلت شرکت در جشنواره عکس وقف، تمدید شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست