1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. یادداشت: این جایزه ده میلیونی از آنِ کدام عکاس است

یادداشت: این جایزه ده میلیونی از آنِ کدام عکاس است

انجام یک رویداد وقتی با تعریف یک هدف ابتدایی، آغاز شود، سختی های خاص به خودش را دارد تا در چرخه اجرا بتواند این راه اندازی را شروع، و حرکت را ثبت کند.
حال گمان کنید حرکتی که آغاز شد را تَکرار کنید و از نخستین بار به دومین مرتبه و این حرکت را در مسیر خودش به سومین و … ده مین دوره انجام برسانید.
این تَکرار و این چندبارگی انجام به سَمت و سوی هدف، چه حسّی به شما می دهد؟
نیمه اسفند ماه سال ۱۳۹۴ بود که عبارتی قابل تامل از احمد مسجد جامعی ، ریاست وقت شورای شهر تهران بر یک رویداد عکاسی توانست تیتر یک سخنرانی ایشان شود؛ عبارتی که در آن خطاب به دبیر این رویداد گفته شده بود: «فلانی! میدانی در این مملکت، یک، دو بشود یعنی چه؟ تو چند سال است که کارَت را با پُر رویی جلو می بری و همه چیز هم خوب پیش می رود».
این عبارت از سوی کسی بیان شد که برای حضور باصفا و داشتن نام او هم بایستی یک خط ارتباطی ویژه تعریف کنی که دهمین دوره یک رویداد را بیاید و ببیند و با حضور و نام خود، از آن اتفاق تقدیر کند ولی یکصدمین دوره یک رویداد جدّی را در عکاسی که در حوزه مسئولیتی ایشان در شهر تهران پاگرفته و به بار نشسته، نبیند و یا نگذارند که ببیند …
بله؛ صحبت از سفر عکاسی و تور عکاسی چیلیک است که به لطف پروردگار مهربان از ۱۰۰ومین مقصد برنامه ریزی شده اش به صحّت و سلامت بازگشت.

صحبت از برگزاری یک سفر آموزشی_خدماتی است که امکان حضور همگان در آن فراهم است و علاوه بر پایتخت نشینان، تاکنون از جای جای کشور همچون استان های: اصفهان، آذربایجان شرقی، فارس، مرکزی، کردستان، البرز، چهارمحال وبختیاری، قزوین، گیلان، لرستان، قم، همدان، زنجان، خوزستان، مازندران و خراسان رضوی و … بسیاری از علاقمندان در آن شرکت کرده اند.
صحبت از برنامه ریزی و استمرار حرکتی ساده در سرزمینی است که دعوت به حضور جوانان و علاقمندان و دانشجویان و عکاسان برای سفر عکاسی و تولید عکس با ده ها مشکل طبیعی و صدها اِشکال غیرطبیعی مواجه است و تور عکاسی چیلیک توانست – آرام و بی صدا- از یکصدمین مقصد عکاسی خود هم عبور کند و البته که این بی صدایی چقدر در مقام خود آرامش آفرین و لذّت بخش است.

شاید! می شد یک جلسه وزین را برنامه ریزی کرد و با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، یکی از اعضای شورای شهر تهران، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست خانه هنرمندان، یکی از کارشناسان بنیاد ایران شناسی و چندین چهره فرهنگی و شاخص در حوزه گردشگری و خبرنگاران رسانه های دیداری و نوشتاری، یک جلسه را سازماندهی کرد و در آن این نکته را یادآور شد که: « ایها الناس! در این مملکت بیش از هزار تن از اهالی عکس و عکاسی توانستند با تمام کمی ها و کاستی ها دل به اویی بسپارند که فرمود: « سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا » و یکصد مرتبه همدلی را با عزم و اراده و همّت به پای هنر عکاسی بریزند و به نام مشارکتی کم نظیر ثبت کنند.
سفرهایی که در هر یک ثبت هایی انجام گرفت که در جریان جشنواره ها و مسابقه ها و فراخوان ها دلیل درخشش نام و نگاه عکاس شد.
البته که لازم است تا دقت کنیم در بخشی از این برنامه که با حضور مسئولان و مدیران طراحی شده است، از چند تن از عکاسان عضو هیات مدیره انجمن های عکاسی و اساتید عکاسی دانشگاه ها نیز تقدیر کنیم. هر چه باشد در جریان معرفی و پشتیبانی و هدایت و حمایت هر یک از تورهای عکاسی نامی از عکاسان دخیل بوده است و دور از اَدب و انصاف است که از ایشان دعوت به حضور و ایراد سخنانی کوتاه نکنیم. هر چه باشد تور عکاسی چیلیک در راستای «کشف استعداد و پرورش نگاه علاقمندان به عکاسی » اگر هم گامی برنداشت ولی سعی خود را کرد تا از این هدف منحرف نشود.
البته! میهمانان عزیزند و وقت شان ذی قیمت، با این وجود بایستی از حضرات عکاسان و اساتید بایستی خواهش کنیم تا در زمان های کوتاه ۵ دقیقه ای پیرامون موضوع هایی چون: چرا سفر عکاسی؟ ارتباط سفر با دوربین عکاسی؟ رابطه بین شخصیت عکاس و مستندسازی ارزش های زندگی اقوام هموطن، چرا دوربین عکاسی را بایستی از شهرمان بیرون ببریم؟ چگونه عکاسان میزبان و میهمان هم می شوند؟ و تاثیر تور عکاسی در همدلی های عکاسانه و … برای مدعوین و حاضرین ارایه کلام کنند.
و در پایان برنامه هم به رسم سپاسگزاری از قدردانی و قدرشناسی ها، علاوه بر لوح سپاس، با سه عنوان جایزه ده میلیونی به قید قرعه از طرف همسفران و حاضرین در سالن از یکی از ایشان تقدیر کنیم.

باید دقت کنیم که در نگارش ابتدای متن لوح حتما از عبارت «من لم یشکر المخلوق، لم یشکر الخالق» استفاده کنیم و باقی متن هم که مشخص است و تمام.

ولی بعد از گذشت ده سال و یکصد عنوان تور عکاسی در گوشه گوشۀ کشور و موقعیت های خاص و شرایط ویژه، با نشست های توجیهی-آموزشی پیش از تور و نشست های نقد تور و بررسی فایل عکس های تولید شده در هر تور و … نام کدام عکاس را شایسته دعوت به این مراسم و ایراد سخنرانی و تقدیر می دانید؟ در این باره بایستی ذره بین به دست بگیریم و از میان اسامی بسیاری از اساتید گرامی و نامداران محترم، نامی بیابیم که در طول این سالها حتی به قدر یک «سلام» یاریگر جریان تور عکاسی چیلیک بوده و البته که با ذره بین نتیجه ای عاید ما نیست.
به هر تقدیر اینگونه است که «سلامت را نمی خواهند پاسخ گفت» چون «سرها در گریبان است» و همینقدر که در جامعه عکاسی کسی نبوده تا با گشادگی سینه ، حامی این جریان باشد حامل دو پیام است:
نخست اینکه عکاسان جوان مختصات فضای عکاسی کشور را بهتر بشناسند و نقش روابط را برای رسیدن به نام و نان و عنوان و جایگاه جدّی بگیرند.
دوم اینکه بدون عنایت نظر آنانکه درس اخلاق می دهند و پیرامون رسالت هنرمند نظریاتی مفصل دارند هم می توان پا گرفت و حرکت کرد.
در واقع اگر قرار باشد پیرامون صد عنوان تور عکاسی چیلیک از کسی تقدیر کنیم نام رانندگان، روستائیان، مسئولین فعال فرهنگی شهرها، مدیران شهری در شورای شهر و روستا، بسیاری از همسران و پدران و مادران و مدیر اداره بیمه و پلیس راهور بسیار جلوتر از نامی از عکاسان تهران نشین است.
ما شاکریم و راضی
چرا که ما همان نیرویی هستیم که وقتی از انتشار آمارهای غیرواقعی طرح نظرسنجی در سایت به عنوان رسانه مورد اعتماد مخاطب، سَر باز زدیم و منتشر نکردیم، مغضوب شدیم.
ما همان اراده ای هستیم زمانی که کارهای بدیهی و وظایف عادی انجمن ها مثل: «عادی سازی دوربین دست گرفتن در محیط های عادی شهری » را بر زمین مانده دیدیم، بنا به درخواست جمعی همکاران و مشاوران دفتر این رسانه خواهش کردیم از کپی کردن اخبار تولید شده این رسانه در سایت شان پرهیز کنند.
خرقۀ ما را بی نیاز از نیم نگاه مدعیان مشوّق حرکت های گروهی و و رفتارهای جمعی، دوخته اند؛ ولی بَدَک نیست اگر ایشان که ادعّای آگاهی و اِشراف بر همه احوال عکاسی دارند، در نگاه عکاسان جوان و علاقمندان به عکاسی و همسفران با تور عکاسی چیلیک، تظاهر کنند که گذر از یک اتفاق جدّی را در عکاسی رَصَد کردند و قدر حرکت هایی از این دست را می دانند.
با سخاوت طبع و سلامت قلب و همّت عکاسان جوان و مجرّب همسفر، عبور از یکصدمین تور عکاسی چیلیک را موتور جستجوها در شبکه اطلاع رسانی جهانی و شبکه های اجتماعی با درج هشتگ #تور_عکاسی_چیلیک دیدند و برخی عکاسان صاحب نام این آب و خاک، با وجود یک جفت چشم باز -هنوز- ندیدند.
باری! برگزاری همایش سراسری « تور عکاسی چیلیک » آرام و بی صدا و تنها به دلیل عدم برخورداری از رانت ها و رابطه ها و تامین های مالی از هرکجاهای نامعلوم؛ به زمانی دیگر موکول می شود.
به زمانی که بدون احتیاج به ذرّه بین بیاییم و بگردیم و در میان عکاسان با اخلاق، سینه ای گشاده با چشمانی باز، وظیفه شناس و قدردان بیابیم که درک کنند در این مملکت یک رویداد عکاسی، که یک رقمی بود و دو رقمی شد، بلافاصله دیده شد و یک جریان عکاسی که دو رقمی بود و سه رقمی شد، به چشمان خمار و زیبایشان نیامد.
————————————————————————————————————————————————————————————————–
*اعضای دست اندرکار در گروه برنامه ریزی و اجرایی « #تور_عکاسی_چیلیک » می توانند بر اختصاص مبلغ یاد شده در یاری رسانی به امور خیریه ای که مرتبط با جریان عکاسی و عکاسان کشور در نظر گرفته شده است، نظارت کنند و شاهد باشند.
*به زودی با فراخوانی پذیرای تک فریم های موفق نگاه همسفران تور عکاسی چیلیک خواهیم بود.

پیشین
در نشست خبری دوسالانه عکس سرمایه اجتماعی طرح شد
پسین
اطلاعیه دبیرخانه نخستین جشنواره ملی عکس نگاران

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اعظم حشمتی
    ۲۷ مهر ۱۳۹۶ ۱۴:۴۵

    عکاسی را دوست دارم ولی هیچ کجا را مناسب حال حضورم ندیدم که در آنجا اَمن و آرام مشق عکاسی کنم.
    نخستین حضورم در #تور_عکاسى_چیلیک شصت و پنجمین تور این پایگاه اطلاع رسانی عکس وعکاسی در کشور بود.
    آنچه به ماندن در این جمع و اطمینان به این جمع ترغیب ام کرد، حال و هواى متفاوت این پایگاه رسانه اى بود که قابل طرح و وصف نیست. این حسّ و حال را کسی می تواند درک و باور کند که تجربه حضور در زیر سقف انجمن ها و آموزشگاه ها و جمع هاى عکاسانه را داشته باشد.
    از آغاز دوره آشنایی ام با دفتر سایت چیلیک به موازات با گروه ها و جمع هاى عکاسانه اى دیگرى نیز همراه بودم و کار کردم و در نهایت به عنوان دختری جوان و علاقمند عکاسی و مشتاق سفر #پایگاه_عکس_چیلیک را انتخاب کردم. محیطی که بواسطه ایجاد محیط اَمن و اخلاق مدار در تورهای عکاسی، سعی در ایجاد فضایی هنرمندانه و متعهد، رفتار صادقانه و خلوص نیت مدیر با تدبیر و صبورش و همراهى ایشان با جوانان و هنرجویان نو آموز عکاسى در امر یادگیرى و تشویق و همچنین فراهم آوردن امکاناتى همچون برگزارى نمایشگاه و چاپ کتاب _بدور از روحیات رایج ماسکاریزاسیون هنری با نگاهی بیزنسی ومادّی، کاسب کارى هاى رایج این حوزه، به عنوان مَحمل و خانواده اى امن برگزیدم.
    سفر بهارانه #تور_چیلیک به ارتفاعات سوباتان اوج این اتفاقات و نقطه عطف و سر آغاز حضورى جدّى تر در تورها و انگیزه ای راسخ براى یادگیرى ام در حوزه عکس و #عکاسى_طبیعت شد.
    اکنون در چهارمین سال همراهى با دفتر رسانه #پایگاه_عکس_چیلیک ، خدا را بسیار شاکرم که در کنار و همراه خانواده بزرگ عکاسان چیلیک از صدمین #تور_عکاسی_چیلیک عبور کردم.

    این اتفاق بى نظیر در جامعه عکاسى ، قطعا مبارک همه ما همسفران است .

    برگزاری ۱۰۰عنوان تور عکاسی با نگاهی عکاسانه و برنامه ریزی عکاسانه، بی هیچ کمک و یاری از سوی تشکیلات عکاسی و مدعیان همدلی با عکاسان، با شرایطی که سالهاست می بینیم و تجربه اش می کنیم بیشتر شبیه معجزه و صاحب این اعجاز برای همه ما شناخته شده است.

    از خدای بزرگ و مهربان براى جناب سرورى عزیز و بزرگوار، مَردی صریح و صادق، متخصص و مهربان که با شخصیتی ژورنالیستی و خستگی ناپذیر در میان رسانه های موجود در عرصه عکاسی کشور، خالق محیطی مستقل در میان رسانه های فعّال و از حامیان حقیقی حقوق عکاسان، که توانایی شان را تاکنون به هر چشم منصف و باور بی انصافی اثبات کرده اند و مستقل ترین رسانه را در بین رسانه های عکاسی مدیریت و راهبری می کنند، و همچنین از توانمندترین افراد حوزه عکاسى در حوزه اجرایى و چه در بخش ارتباطات هستند، سلامتى و صبر و آرامش و همچنین تداوم این شهادت در مسیر هنر سلامت ماندن و متعالی زیستن آرزومندم.

    و امیدوارم که نه تنها خانواده عکاسان چیلیک که جامعه عکاسى مان نیز ، قدر وجود و حضور شخصیتی چون: #مهدی_سروری را بعنوان صاحب یک جریان به اثبات رسیده و تفکر منحصر به فرد و صدیّق و خلّاق در عرصه هنر و عکاسی (و نه یک جسم و یک نام)، بیشتر بداند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست