1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. یادداشت: مضامین سرمایه اجتماعی در نگاه عکاسان سرمایه اجتماعی

یادداشت: مضامین سرمایه اجتماعی در نگاه عکاسان سرمایه اجتماعی

دبیرخانه چهارمین دو سالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی با توجه به پرسش‌هایی که از طرف عکاسان عزیز در مورد مفهوم سرمایه اجتماعی مطرح شده، تصمیم گرفته تا با چند مثال عینی عکاسی و با توضیح آن‌ها توسط «هدا حلاج‌زاده» [highlight]عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و استاد جامعه‌شناسی و کارشناس تیم ارزیابی چهارمین دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی[/highlight]، هنرمندان گرامی را به درک بهتری از سرمایه اجتماعی برساند.

عکاس: علی حسنعلی زاده

عکاس: علی حسنعلی زاده

تفسیر عکس ۱:
طبق نظر «پاتنام» سرمایه اجتماعی می‌تواند به عنوان خیر جمعی و خصوصی نیز نگریسته شود. در واقع سرمایه اجتماعی هم به نفع به وجود آورنده خواهد بود هم به نفع دیگران.

در این عکس به نوعی پیوندها و روابط اجتماعی از نوع عینی مشاهده می شود. ارتباطی که از نوع غیر رسمی است و مبتنی بر یک پیوند عاطفی و دوستی است که البته در یک فضای معنوی شکل گرفته است و البته حضور فرد دارای سندروم دان، و پذیرش او در اجتماع بازم بیانگر این وجود این پیوندهای عاطفی است. به طور کلی روابط و پیوندهای اجتماعی، به صورت یک ارتباط مبتنی بر اعتماد شکل گرفته است و این نوعی هنجار و ارزشی است که شکل غیر رسمی دارد.

 

عکاس: سحر نجفی

عکاس: سحر نجفی

تفسیر عکس ۲:
این عکس خیلی شبیه به عکس شماره یک است، با این تفاوت که آنچه به عنوان حس همدلی انتقال پیدا می‌کند، با دو مولّفه‌ی سرمایه‌ اجتماعی یعنی هم اعتماد و هم پیوندها و روابط اجتماعی(شبکه‌ها) تعریف شده است.

پیوندها از نوع غیررسمی و عینی هستند. یکی از آثار مثبت سرمایه اجتماعی که می شود به آن با به دورنمایی در این عکس توجه کرد، کمک به بهداشت و سلامت جسمی و روانی افراده و در واقع به عنوان یک عامل برای افزایش نشاط افراد (فرقی نمی کند بیمار یا پرسنل بیمارستان) مورد توجه است. پس سرمایه اجتماعی هم به نفع به وجود آورنده است هم به نفع دیگران.

عکاس: مرتضی رفیع خواه

عکاس: مرتضی رفیع خواه

تفسیر عکس ۳:
در این عکس افراد بدون داشتن ویژگی خاصی(یعنی توانمندی ویژه‌ای) به شکل داوطلبانه به عنوان یک منبع بالفعل در حال شکل دهی به یک جریان مشارکتی می باشند. در این عکس هر دو جز اعتماد و پیوند هست.
اعتماد بخش عمده‌ای از نظریه‌ی سرمایه‌ی اجتماعی است‌ و اعتماد رابطه‌ی تنگاتنگی با ارتباط متقابل تعمیم یافته دارد و شاخص مناسبی برای پیوندهای مثبت و متقابل است که این اعتماد باعث شده فرد یا افراد تمایل به قبول ریسک را در موقعیت اجتماعی خاص داشته باشه و به نوعی یک شیوه ی حمایت‌کننده است.

پیوندهایی هم که وجود دارد از جنس عینی است و به نظر میرسد بازهم غیر رسمی است چون افراد امدادگر افراد عادی هستند و متعلق به ارگان یا سازمان مردم نهاد خاصی نیستند.

عکاس: امیر بهروزی

عکاس: امیر بهروزی

تفسیر عکس ۴:
در این عکس هم یک حس همدردی و همدلی است که باز هم موقعیتی فراهم شده و بیانگر مشارکت و پیوندها و روابط اجتماعی است؛ البته خوب بُعد پیوندهایش قوی‌تر دیده شده هست، چون پیوندهای عینی بین افراد را نشان میدهد و بیان کننده‌ی ارتباطات غیر رسمی است مثل دوستی ها، همسایگی ها، روابط خویشاوندی و غیره.
این شبکه‌ها و روابط بر اساس هنجارها و ارزش‌های غیررسمی مشترک (برای اینجا فوت عزیزان و شرکت در مراسم خاکسپاری) بنا شده‌اند بنابراین این شبکه‌ها اصولا جنبه‌ی غیر رسمی دارند.

بُعد مشارکت هم مربوط به کنش‌های فردی افراد می‌شود که در این عکس و به صورت عینی و آگاهانه از طرف افراد خودش را نشان می‌دهد.

عکاس: افشین میرزائی

عکاس: افشین میرزائی

تفسیر عکس ۵:
این عکس به نظر می رسد سه عنصر لازم برای دیده شدن نشانه «سرمایه اجتماعی» را دارد.
هم اعتماد را دارد که همین تمایل به حمایت کردن همدیگر پایه‌ای برای پیوندهای مثبت متقابل می شود.

این اعتماد به شکل مصنوعی ایجاد نشده بلکه حاصل یک سری تعاملات تکرار شونده در طول زمان و در بستر فرهنگی جامعه است (در اینجا صید ماهی به شکل دسته جمعی).

و همینطور پیوندهایی که وجود دارد از نوع عینی و غیر رسمی است.
در واقع این افراد ممکن است در فضای همسایگی یا خویشاوندی دارند به هم کمک می کنند و در نهایت عنصر مشارکت را می شود در مجموعه عناصر این عکس دید که باز هم از نوع عینی است و احتمالا در درون این گروه ماهیگیری نوعی سازماندهی و نظم تعریف شده و وجود دارد.

عکاس: مژده لطیفی

عکاس: مژده لطیفی

تفسیر عکس ۶:
در این عکس هم باز عناصر سرمایه‌ی اجتماعی همه وجود دارد اما آن چیزی که به وضوح مشاهده می شود عنصر مشارکت است. به شکل طبیعی پیوندهای اجتماعی باز هم به صورت یک ارتباط اخلاقی و مبتنی بر اعتماد شکل گرفته، این شبکه (پیوندها و روابط اجتماعی) به طور رسمی است که بیانگر ارتباط افراد با سازمان‌ها، انجمن‌ها و گروه‌های داوطلبانه و … (به نظر می رسد در این عکس سه گروه مختلف برای یک هدف و ارزش مشترک، -اگر اشتباه نکنم- در پاک‌سازی تالاب عینک از سنبل آبی در حال تلاش گروهی اند).
عنصر دیگری که در این عکس مشاهده می‌شود، مشارکت است، اگر بخواهیم یک تعریف از مشارکت داشته باشیم بایستی اینگونه بگوییم که: مشارکت در بر گیرنده‌ی انواع مختلف کنش‌های فردی و گروهی به منظور دخالت در تعیین سرنوشت خود و جامعه و تاثیر نهادن بر فرآیندهای تصمیم‌گیری درباره‌ی امور عمومی است.
مشارکت دلالت بر گسترش روابط بین گروهی در قالب انجمن‌های داوطلبانه، باشگاه‌ها، اتحادیه‌ها و‌گروه‌هایی دارد که معمولا خصلتی محلی و غیر دولتی دارند و افراد جامعه به صورت آگاهانه، داوطلبانه و جمعی با در نظر داشتن اهداف معین و مشخص که منجر به سهیم شدن در منابع قدرت می شود از خود نشان می‌دهند.
مشارکتی که از نوع عینی و ‌رفتاری است که به صورت عضویت، نظارت، اجرا و تصمیم گیری بروز می کند.
با این تفاسیر مشارکت به طور ضمنی تمام عناصر سرمایه‌ی اجتماعی را می تواند در درون خود داشته باشد، تا اعتماد نباشد، پیوند اجتماعی شکل نمی گیرد و تا پیوند اجتماعی و باز هم اعتماد نباشد، مشارکتی اتفاق نمی‌افتد؛
و وقتی این عناصر در کنار هم قرار نگیرند تمایل افراد برای همکاری در جهت نفع جمعی شکل نخواهد گرفت.

تا پایان زمان ارسال عکس چهارمین دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی ۳ روز باقیمانده است، برای شرکت به سایت دوسالانه مراجعه نمایید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه عکس «شهری روی آب» در نگارخانه آسمان برج آزادی
پسین
کتاب عکس « مراسم رزیف » اصغر بشارتی چاپ و منتشر شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست