1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. «ده روز با عکاسان ایران» کلید خوردعکاسی معاصر ایران در نقطه صفر «واقعیت» به سر می‌برد

«ده روز با عکاسان ایران» کلید خوردعکاسی معاصر ایران در نقطه صفر «واقعیت» به سر می‌برد

خانه هنرمندان ایران و گالری‌هایش در یکی از بارانی‌ و شلوغ‌ترین روزهای پایانی پاییز به میزبانی عکاسان ایرانی و آثارشان رفت و بزرگترین گردهم‌آیی این هنرمندان با عنوان «ده روز با عکاسان ایران ایران» در خانه هنرمندان کلید خورد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شامگاه ۲۱ آذر ماه با گفت‌و‌گوی اینترنتی و پیام شفاهی «هادی شفاییه» که ریاست افتخاری این برنامه را عهده‌دار است، برنامه کمی با تاخیر و بدون حضور «اکبر عالمی» به عنوان اجرا کننده شروع شد، اما با استقبال هنرمندان و حاضران ادامه پیدا کرد.

حسن غفاری – هنرمند عکاس – به روی سن آمد و از تاخیر اکبر عالمی خبر داد و به همین دلیل هم مراسم با اجرای افشین شاهرودی ادامه پیدا کرد.

شاهرودی با حضور بر روی صحنه عنوان کرد: این برنامه به دنبال فراهم آوردن شرایطی ا‌ست تا به واسطه آن گفتمانی داشته باشیم که به مبادله علمی بپردازد و به واسطه آن در جریان فعالیت‌های انجمن، دیدن از نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها وسخنرانی‌ها قرار بگیریم.

عضو هیات مدیره انجمن ادامه داد: امروز فرصتی پیش آمده تا بتوانیم با همراهی و همدلی بیشتر باهم باشیم و رشد عکاسی را فراهم کنیم.

سپس در تماس اینترنتی که در آغاز افتتاح این برنامه با هادی شفاییه به عنوان رییس افتخاری این گردهم‌آیی برقرار شد، او خطاب به جامعه عکاسان ایران گفت: خوشحالم از اینکه این اتفاق افتاد و انچمن عکاسان ایران راه افتاد، چه بسا که ما سال‌ها پیش به فکر راه‌اندازی این انجمن افتادیم اما از انجا که تعداد کل عکاسان آماتور به ۲۰ نفر هم نمی‌رسید با سختی انجمن را در خانه خرابه‌ اجاره‌ای در خیابان ویلا راه‌اندازی کردیم و بعد از یکسال هم کار به جایی نرسید.

او ادامه داد: آن زمان اساسنامه انجمن هم تصویب شده بود، اما سرانجام خوبی نداشت و خوشحالم بعد از گذشت این همه سال انجمن بالاخره به سرانجام رسید و به واسطه آن نتایج زحماتی که برای آکادمی کردن عکاسی در ایران کشیده می‌شود را شاهد هستیم.

شفاییه همچنین ابراز خوشحالی کرد که عکاسان ایران دنباله این کار را گرفتند و آن را به ثمر رساندند و اظهار امیدواری کرد تا آینده روشن‌تر از امروز باشد.

رییس افتخاری برنامه ۱۰ روز با عکاسان ایران، در ادامه صحبت‌هایش با تقاضای عکاسان که از او درخواست پیامی برای این گردهمایی داشتند، گفت: امیدورام این فعالیت همچنان ادمه پیدا کند و تعداد اعضای انجمن بیشتر شود. زیرا آن زمان تعداد ما به زحمت به ۲۰ نفر می‌رسید و خوشحالم که این رقم امروز به هزار نفر رسیده و امیدوارم در آینده جهانی شود. هر چند که من آن روز را نخواهم دید اما امیدوارم دیگران ببینند و بدانند که پدربزرگشان سنگ بنای عکاسی را در دانشگاه گذاشت و نتایج آن را امروز می‌بینیم.

فرزاد هاشمی – رییس انجمن عکاسان ایران – در آغاز این مراسم با ارائه گزارشی از اهداف شکل‌گیری چنین برنامه‌ای گفت: عکاسی معاصر ایران راوی شرایط خاصی از موقعیت‌های گلچین شده و تعریف کننده معاصریت ماست و سرنوشت حرفه‌ای امروز ما نیز جزیی انکار ناپذیر و قابل تامل از سیلاب موقعیت‌ها محسوب می‌شود.

او ادامه داد: چشم‌انداز امکانات ،قابلیت‌ها، محدودیت‌ها، تنگناها، بیم و امید و به عبارتی بضاعت، حسرت‌زدگی، آرزوها، خطاها، افتخارات و دریافت‌ها، همه و همه ترجمان موفقیت بی‌واسطه «اکنون» ما به حساب می‌آید.

هاشمی با اشاره به دو چهره خوب و بد «اکنون» ما ،یادآور شد:این اکنون خوب است چون همچنان بارقه امید در آن وجود دارد و خوشبختانه بی‌فروغ نشده و افراد مستعد و فرهیخته درکنارمان بسیار هستند و تقریبا همه آنها به بحرانی که در این اکنون جاری است معترف هستند و از آن رنج می‌برند.

عضو هیات مدیره انجمن عکاسان ایران همچنین به وجود بد «اکنون» اشاره کرد و افزود:آدم‌ها و واژه‌ها، در شی‌زدگی زندگی و واقعیت‌های آن سرجای خودشان نیستند، اما خوشبختانه هنوز چشمان ما می‌بیند و «۱۰ روز با عکاسان ایران» نیز بارقه چشم روشنی بزرگی است که به مدد پشتوانه‌ها، دانسته‌ها و تجربه‌های حرفه‌ای ما شکل می‌گیرد.

به گفته هاشمی، قرار است عکاسی تنها دغدغه یک عکاس نباشد و به اراده او محدود نشود، لذا اکنون همه می‌توانند با معرفت خود به عکاسی رو کنند زیرا عکاسی حرفه‌ای آزاد و همگانی و قلمرو آشنایی و معرفت آفرینی است.

او با اشاره به دیگر ویژگی‌های عکاسی و هنرمندان این رشته، توضیح داد: عکس‌ها و عکاسان، مجازیت جاودانه حقیقت روح سرگردان ما در عالم واقع هستند و شاید سرخوشی ما تا به امروز، تنها مدیون رازهایی است که در جان عکس‌ها نهفته و با شگفت آفرینی ما را با خود می‌برد.

این هنرمند عکاس با تاکید بر اهمیت و ویژگی‌های این گردهم‌آیی ،گفت: ۱۰ روز با عکاسان به رمز و رازهای واقعیت اشاره دارد و این ده روز سرآغاز فصل آشنایی با رویای عکس‌ها و گزینه‌های ذهنی عکاسان است و قرار بر این است تا همه فرهیختگان علوم اجتماعی و حوزه‌های اندیشه‌ای به ضیافت تصویر و اندیشه دعوت شوند.

هاشمی عکاسی معاصر ایران را جستجوگر و متوقع دانست و یادآور شد: عکاسان از «اکنون» خود رضایت ندارد و نسبت به آینده نیز بیمناک هستند. با این حال امیدوارند که تلاش‌هایشان در دام بداندیشی و بدفهمی نیافتد و دغدغه‌هایشان به بی‌راهه نرود و از این رو عمیق‌تر از گذشته به تخصصی شدن مواضع حرفه‌ای و علمی شدن دیدگاه صاحبان خود می‌اندیشند.

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران با تاکید بر این نکته که عکاسی معاصر ایران در نقطه صفر «واقعیت» به سر می‌برد، گفت: این امتیاز بزرگ و شایسته‌، بار اجتماعی بودن و اعتراض نسبت به سرنوشت خود در «اکنون» است و حوادث انقلاب و وقایع روزهای دفاع، برترین برگ زرین این تاریخچه است.

هاشمی با اشاره به جایگاه عکاسان در آن روزهای سخت ،گفت: این توفیق بزرگ و استثنایی برای عکاسان ایرانی است که در همان روزهای نخست چشمانشان بر واقعیتی از نوع مرگ و تهدید و گریز به سوی زندگی گشوده شد و به همین دلیل تجربه در کوره حوادث مرگبار دوران دفاع ، استثنایی و عبرت انگیز است.

او همچنین به جایگاه این ثروت بزرگ برای نسل امروز عکاسان ایرانی پرداخت و تصریح کرد: باید نشان داد که عکاس ایرانی بودن تجربه بی‌بدیل در قلمرو فتوژورنالیسم جنگی جهان نکبت زده امروز است که نشان از هوشمندی و اعتبار اندیشه انتقادی ایران معاصر دارد.

به گفته هاشمی، عکاسی معاصر ایران در نگاه حرفه‌ای خود پشتوانه‌ای غنی از تجارب هم‌دوشی و هم‌زیستی با مرگ برای درک شریف زندگی است و بدون شک بخشی از این تجربه می‌تواند رخوت زدگی و بی‌موضوعی بخشی از نگاه عکاسان امروز جهان را شیفته خود سازد و بی هیچ اغراقی، منش و کارکرد مفهمومی عکاسی به «سبک ایرانی» آینده درخشان این رسانه را رقم خواهد زد.

او با اشاره به اینکه انجمن عکاسان ایران با پشتوانه‌ چنین باورهایی شکل گرفته، عوان کرد: تلاش و نکته سنجی هنرمندان بزرگی چون زنده یاد بهمن جلالی و کاوه گلستان در استقرار و نهادینه شدن باورهای جمعی ما و شکل‌دهی به سبک عکاسی ایرانی جاودانه خواهد بود.

هاشمی در عین حال اظهار امیدواری کرد تا نسل تحصیل کرده و آگاه امروز،با تسلط بر پشتوانه حرفه‌ای خود،ارتفاع و اوج بخشیدن به بینش و دانش عمیق عکاسی ایرانی را دنبال کند و چنین چشمداشتی این امید را بر می‌انگیزد که تلاش‌های جمعی به سمت ایجاد «نهاد» حرفه‌ای خود گام بردارد.

نماینده انجمن عکاسان ایران در عین حال با مرور دلایل دیرکرد چنین اتفاقی ،توضیح داد: دیرکرد ما در رسیدن به حقیقت خطاها و ثواب‌هایمان ناشی از نبود نهاد تضمین کننده‌ای بود که بتواند با بهره‌گیری از قوانین راهگشا، عرصه گفتمان حرفه‌ای را در جهت نیل به حقوق صنفی و اجتماعی‌مان متبلور کند.

او همچنین برنامه «ده روز با عکاسان ایران» را آغاز یک گفتمان مفهمومی، علمی و حرفه‌ای براری سامان بخشیدن به امکانات و قابلیت‌هایی دانست که دستخوش بی برنامگی و بی‌سرنوشتی است، هر چند که در کمال خرسندی با بضاعت اندک و شوق فراوان خود شرایطی را فراهم می‌آورد که حرفه‌ای‌های عرصه ادبیات و اندیشه، هنر و فرهنگ و جامعه شناسی و روانشناسی یکدیگر را می‌یابند و در یک هم‌فکری شکست پیله حسرت زندگی و کسالت را نوید دهند.

هاشمی بار دیگر اظهار امیدواری کرد تا در فرصت پیش رو ،حقیقت عکس‌ها و مسئولیت اجتماعی عکاسان ایران همراه با برخورداری از تاملات اندیشه‌های انتقادی معاصر ایران، سنگ بنای نهاد عکس ایرانی و اندیشه فرزانه ایرانی را بگذارد و در سال‌های آتی به مراسم رونمایی از آثار متفاوت، عکاسان برجسته و نگرش‌های نوین در عکاسی ایران نزدیک‌تر شود و در قالب سنت احیاگر نواندیشی‌ها ،در عکاسی ایران مانا و یادگار گردد.

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران در پایان سخنانش توضیح داد: گام نخست از برنامه « ۱۰ روز با عکاسان ایران» رویکرد آموزش با نقد آسیب شناسانه فضای حرفه‌ای در عکاسی ایران را دنبال می‌کند و بر مبنای آن سه محور «فرهنگ عکاسی و پیوستگی آن با موضوعات بینامتنی»،«آسیب شناسی عکاسی ایران در حوزه‌های علمی و صنفی» و «عکاسی و فضای مجازی در دوره معاصر» را دنبال خواهد کرد.

در ادامه این برنامه، اسلایدهایی از عکس‌ها پخش‬ شد و سپس ساعد نیک‌ذات – دبیر اجرایی این برنامه- گزارش خود را ارائه کرد.

او بیان کرد: عکاسی معاصر ایران و سرنوشت حرفه‌ای امروز هر یک از ما، جزئی انکارناپذیر و قابل تأمل از سیلاب «موفقیت‌ها» به حساب می‌آید.

نیک‌ذات متذکر شد: دریافت‌ها، خطاها، آرزوها، تنگناها، بضاعت‌ها و افتخارات همه ما ترجمان موقعیت و واقعیت اکنون پیش روی ماست و در این شرایط اعتراف و تواضع درباره حقایق عکاسی ایران و بضاعت روبرویی ما با آن، مسئله‌ای نیست که بخواهیم آن را پنهان کنیم .

دبیر اجرایی این رویداد اضافه کرد: خوشبختانه هنوز چشمانمان می‌بیند و ۱۰ روز با عکاسان ایران بارقه روشنایی بزرگی است که به مدد پشتوانه‌ها، دانسته‌ها و تجربه‌های حرفه‌ای شکل می‌گیرد و قرار است در این ۱۰ روز عکاسی تنها دغدغه یک عکاس نباشد و به اراده او محدود نشودزیرا اکنون همه با معرفت خود می‌توانند رو به عکاسی بیاورند و از این جهت عکاسی حوزه معرفت و شناخت انسان و حیات او به حساب می‌آید بیان این حقیقت سرلوحه آرمانی انجمن است.

نیک ذات‌ خاطر نشان کرد: قرار بر این است تا فرهیختگان علوم اجتماعی و حوزه‌های تفکر به ضیافت تصویر و اندیشه دعوت شوند و در این رهگذر امید به این است که نسل تحصیل کرده و آگاه امروز با تسلط بر پشتوانه حرفه‌ای خود، به سمت ایجاد نهاد حرفه‌ای گام بردارد.

او در پایاین به این نکته نیز اشار کرد که دیرکرد انجمن در رسیدن به حقیقت خطاها و صواب‌هایمان ناشی از نبود نهاد تضمین کننده‌ای بود تا بتواند با بهره گیری از قوانین راهگشا، عرصه گفتمان حرفه‌ای در جهت نیل به حقوق صنفی و اجتماعی ما را متبلور کند .

بخش‌هایی دیگر از عکس‌ها نیز در ادامه این مراسم پخش شد و سپس اکبر عالمی که بعد از وقفه‌ای نسبتا طولانی به مراسم رسیده بود،در سخنان کوتاهی گفت: هر عکسی بیش از هزار کلمه حرف دارد و همان‌طور که ساعد نیک‌ذات دست نیاز به سوی شما دراز کرد من نیز دست گدایی به‌سوی شما دراز می‌کنم.

او اضافه کرد: از بدو تاریخ این سرزمین، سنگینی یک چیز تمام صفحات تاریخ ما را زیر فشار خود له کرد و من شما را به یک کلمه دعوت می‌کنم و آن هم اینکه بتوانیم بر هوای نفس خود غلبه کنیم و همان‌طور که سهراب می‌گوید‌«من ندیدم دو صنوبر با هم دشمن …من ندیدم بیدی سایه‌اش را بفروشد به زمین» همگی ما نیز لگام بر حسادت بزنیم.

عالمی در پایان با تاکید برآنکه سبک کار هر شاگردی متفاوت با استادش است، گفت: عکاسی اقیانوس ژرفی است که انتهای آن برای من نامعلوم است.

رومین محتشم – دبیر بخش نمایشگاه اعتیاد – نیز در ادامه این مراسم درباره نمایش عکس‌های اعتیاد در گالری پاییز گفت: این نمایشگاه بخشی از آثار راه یافته به جشنواره بین‌المللی عکس اعتیاد است که مهر ماه امسال در ارومیه برگزار شد .

به گفته او، این جشنواره حاصل یک حرکت دانشجویی بود که با حمایت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برگزار شد و از بین دو هزار و ۵۰۰ قطعه عکس رسیده از سیزده کشور جهان به دبیرخانه جشنواره ، یکصد و سی قطعه توسط هیات داوران انتخاب و در سالن آمفی تئاتر بیمارستان امام(ره) ارومیه به نمایش در آمد.

محتشم یادآور شد: تجلی هم‌گرایی عکاسی مستند و مباحث علمی و تحقیقاتی در مواجه با موضوعات اجتماعی نکته قابل توجه این جشنواره بود که تجربه شد.

به گزارش ایسنا، در بخش پایانی این برنامه نمایشگاه‌های «ده روز با عکاسان» با حضور عکاسان و علاقه‌مندان افتتاح شد.

در گالری میرمیران عکس‌های پنج نفر از پیشگامان فقید جامعه‌ عکاسی ایران(کاوه گلستان، نیکول فریدنی، قاسم فارسی، یحیی ذکاء و بهمن جلالی) و چهر‌هایی چون عباس عطار، آلفرد یعقوب‌زاده، کامران عدل، عباس کیارستمی، نصراله کسرائیان، علی قلمسیاه و فخرالدین فخرالدینی روی دیوار رفته بود.

در این گالری همچنین عکس‌هایی از اعضای هیات موسس و هیات مدیره‌ انجمن نیز به نمایش درآمده است.

در گالری پاییز نیز گزیده آثار نمایشگاه جهانی اعتیاد به نمایش درآمده است.

تالار زمستان نیز عکس‌هایی از زلزله آذربایجان و گالری ممیز نمایشگاه اعضای انجمن را میزبانی می‌کنند. این عکس‌ها با موضوعات متنوعی همچون مستند اجتماعی، خبری ،عکس‌های تئاتر ، طبیعت و … است.

همچنین در گالری ممیز کتاب‌های عکس ناشران سراسر کشور نیز ارائه شده بود.

پخش فیلم مستند«عکس‌های ناتمام» ساخته‌ی عمید راشدی و تورج ربانی درباره‌ی زنده‌یاد بهمن جلالی نیز قرار بود پایان بخش این برنامه باشد که انجام نشد.

انتهای پیام

پیشین
عباس کوثری: استمرار یک جشنواره باعث تأثیرگذاری می شود
پسین
گزارش سفر عکاسان آذربایجان شرقی به زنجان

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست