1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. «عکس‌های درپیش» مهرداد افسری در گالری محسن

«عکس‌های درپیش» مهرداد افسری در گالری محسن

نمایشگاه «عکس‌های درپیش» مهرداد افسری از عصر روز جمعه ۲۴ خرداد ماه جاری در طبقه منفی یک گالری محسن به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، عکس‌های مهرداد افسری مجموعه‌ای است درهم‌تنیده‌ از روابط پیچیده در باب چیستی تصویر، بازنمایی و مداقه در جهان.
عکاسی برای او مدیومی است که اتفاقا برای رسیدن به حقیقت تام به توان آن امید نمی‌بندد و ابزاری است برای دیدن و طرح پرسش‌هایی که پاسخ‌شان فراتر از توان بازنمایی و ثبت واقعیت است. او برهانی خُلفی را در پیش می‌گیرد و نفس دیدن و بازنمایی را با سوال و چالش و تردید مواجه می‌کند.

«عکس­‌های درپیش» با دوربین پولاروید عکاسی شده‌اند، یعنی فرایند بازنمایی به‌طور مستقیم و از دید لنز دوربین انجام شده؛ اما این‌بار عامل یعنی عکاس میدان دید دوربین را سد کرده و جلوی بازنمایی را گرفته‌است. اراده‌ی سوژه سد راه بازنمایی شده است و این مکانیسمِ ماشینی را با تصمیم خود دچار اختلال کرده است. بنابراین نه از عکس به‌عنوان ابژه‌ی بازنمایی چیزی مانده و نه از جهان به‌عنوان موضوع آن. چیزی برای دیدن نیست و تصمیم و قضاوت و تجسم بر عهده‌ی ذهن دریافتگر است تا به پرسش‌های خود در باب چیستی و چرایی این آثار پاسخ دهد. تنها سرنخ عناوینی است که در حاشیه‌ی پایینی هر عکس آمده که به تاویل ما جهت می‌دهد.

این‌گونه است که افسری اثرش را نه در چارچوب دوبعدی عکس بلکه در رابطه‌ای سه‌گانه میان سه مفهوم «دریافتگر ـ تصویر ـ جهان» بسط و تعریف می‌کند. او از ما می‌خواهد تصویر را به‌مثابه‌ی امری ذهنی ببینیم نه عینی اما گویی هم به بازاندیشی مفهوم تصویر، بازنمایی و تماشا می‌پردازد و هم به بازنگری و نتیجه‌گیری دستاورد بیست سال گذشته‌اش. همه‌چیز تیره یا روشن است و تقریبا تخت؛ گویی هنرمند در این سه‌گانه نیز به بازاندیشی می‌پردازد و نظم این ساختار را برهم می‌زند و آن را دچار اختلال می‌کند. بدین روش که دریافتگر در جای خود می‌ماند اما آن‌چه در پیش دارد دیگر «تصویر‌ـ‌جهان» نیست، بلکه «ناـ‌ تصویر، ناـ‌ جهان» است.

نمایشگاه «عکس های در پیش» مهرداد افسری ساعت ۱۶ روز جمعه ۲۴ خرداد ماه گشایش یافته و تا ساعت ۲۱ ادامه خواهد داشت. سایر علاقمندان می توانند همه روزه به جز روزهای پنجشنبه تا پایان ۱۲ تیر ماه از ساعت ۱۶تا ۲۱ از این عکس ها دیدن کنند.
گالری محسن در تهران، خیابان ظفر شرقی، کوچه ناجی، بلوار مینای شرقی، شماره ۴۲ واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
اختتامیه دومین جشنواره ملی عکس دارالسلطنه قزوین برگزار می شود
پسین
نمایشگاه عکس «سیل خوزستان از هشت نگاه» در گالری نگاه

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست