1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. « زندگی و دیگر هیچ » جاسم غضبانپور در نگارخانه راه ابریشم

« زندگی و دیگر هیچ » جاسم غضبانپور در نگارخانه راه ابریشم

 نمایشگاه عکس‌ جاسم غضبانپور از پشت صحنه‌ی فیلم «زندگی و دیگرهیچ» ساخته‌ی «عباس کیارستمی» از عصر روز جمعه دوم مهرماه جاری در گالری راه ابریشم گشایش می‌‌یابد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، این مجموعه که در سال ۱۳۶۹ عکاسی شده‌ است، دربرگیرنده لحظاتی درخشان از پشت صحنه‌ فیلم با همین عنوان می باشد. همچنین همزمان با گشایش این نمایشگاه، از کتاب این مجموعه عکس نیز رونمایی خواهد شد.
جاسم غضبانپور که قصد دارد کتاب نمایشگاه را نیز همزمان با گشایش این نمایشگاه رونمایی نماید، پیرامون کتاب و عکس های نمایشگاه می گوید: «تا امروز من شاهد سه زلزله مهیب در کشورم بوده‌ام، زلزله اول طبس بود و زلزله‌های دوم و سوم رودبار و بم بودند که زمان وقوع هر دو من در خرمشهر بودم. هنگام زلزله‌ی رودبار صبح از اهواز به تهران رسیدم هنوز از هواپیما پیاده نشده‌بودم که خبر زلزله را شنیدم. بعدازظهر همان روز با هواپیمای ارتش در فرودگاه رشت پیاده شدم. باند فرودگاه مملو از مجروحین بود. تا زمان تاریکی هوا در آنجا عکاسی کردم و صبح روز بعد در رودبار مشغول عکاسی بودم … بعدتر و اواخر سال ۱۳۶۹ از کانون پرورش فکری با من تماس گرفتند و قرار ملاقاتی با آقای کیارستمی گذاشتند و قرار شد از آرشیو عکس‌هایم برای پیدا کردن لوکیشن فیلم و یا بازسازی روزهای اول زلزله استفاده شود.
جاسم غضبانپور - زندگی و دیگر هیچ اما از همان روز اول که سر صحنه فیلم‌‌برداری حاضر شدم، قرار شد عکاسی فیلم را هم انجام دهم. من داستان مردم و منطقه زلزله‌زده را از روز اول تا آن موقع دنبال کرده‌بودم و چندین بار در ماه‌های بعد از زلزله برای عکاسی رفته‌بودم و این فرصتی بود که کار عکاسی مستند از منطقه را ادامه دهم. این مجموعه را با دو بدنه عکاسی کردم یکی با نگاتیو رنگی که عمدتاً صحنه‌های فیلم بود و به آقای کیارستمی تحویل دادم و دیگری با نگاتیوهای سیاه و سفید، برای خودم. این‌ها تنها چیزهایی هستند که برایم باقی مانده‌اند.
من نه برای عکاسی فیلم بلکه به عشق عکاسی مستند و برای تکمیل مجموعه زلزله آن شرایط سخت را تحمل کردم و تا پای مرگ رفتم. آن شبی که با کنسرو ماهی سخت‌ترین مسمومیت عمرم را گرفتم، اگر بهرام کاظمی دستیار اول فیلم و بیمارستان صحرایی ( اگر اشتباه نکنم بیمارستان ایتالیائی‌ها ) نبود، قطعاً عمرم به پایان می‌رسید.
همکاری من با این مجموعه منجر به زندگی بیش از دو ماه با کارگردان و عوامل فیلم شد.
کسانی که برای به سرانجام رسیدن این فیلم هر کدامشان از جان و دل مایه گذاشتند. افراد گروه هر کدام چندین کار و مسئولیت داشتند. من سعی کردم حال و هوای این گروه کوچک که در حال انجام کاری بزرگ بودند را در عکس‌هایم نشان دهم، مثلا همایون پایور هم پدر واقعی پویا بود (بازیگر نوجوان فیلم)، هم مالک رنوی زرد رنگ فیلم، هم فیلمبردار و هم مدیر فیلمبرداری، یا حسن زاهدی که هم مدیر صدابرداری، صدابردار سرصحنه، گریمور و گاهی هم آشپز بود و بقیه افراد هم به همین ترتیب. دراین نمایشگاه و کتاب، بخش کوچکی از این عکس‌ها ارائه شده‌اند و بقیه مجموعه که حال و هوای زلزله را دارند و ردی از فیلم در آن‌ها نیست، در اینجا استفاده نشدند.
این مجموعه با تمام مجموعه‌هایی که تا امروز ارائه کرده‌ام، متفاوت است. معمولاً با دیدن هر تک فریم، شاهد تصویری هستیم که زمان در لحظه‌ای خاص متوقف شده است. اما در اینجا شما با یک فریم ثابت ۳۶×۲۴ میلیمتری مواجه نیستید، بلکه بخشی از یک حلقه فیلم عکاسی شده را می‌بینید. در واقع زمان از سکون به جریان می‌افتد و صحنه‌های قبل و بعد را به هم متصل می‌کند. این فریم‌ها در ارتباط با هم معنا پیدا می‌کنند، یعنی همه عناصر موجود در یک کادر با هم یک عکس را تشکیل می‌دهند. وقایع قبل و بعد را می‌بینید، کم یا زیاد.
غضبانپور در انتهای گفتار خود تاکید می کند: هر قاب، یک عکس است، هر عکس یک قصه دارد و زمان در قصه ما گاهی از گذشته دور شروع می‌شود و به آینده نامعلوم پیوند می خورد. آینده را باید تا حدودی شما حدس بزنید و بسازید. من هم حدس خودم را در قابم گذاشته‌ام …»

جاسم غضبانپور متولد خرداد ماه سال ۱۳۴۲ از منطقه خین واقع در خرمشهر و استان خوزستان است. وی از جمله فعال ترین عکاسان حاضر در عرصه جنگ هشت ساله بین کشورهای ایران و عراق بوده که با پایان یافتن صورت جنگ ، همچنان به عکاسی مستند مشغول است. ایشان در فهرست کتاب های عکس تالیفاتی صاحب عناوینی چون: بم ، شکوه خوزستان ، خانه ایرانی ، آسمان و زمین ، زندگی جدید و کالبد قدیم است.

نمایشگاه عکس « زندگی و دیگر هیچ » ساعت ۱۶ روز جمعه دوم مهر ماه جاری گشایش یافته و تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد یافت. سایر علاقه‌مندان می‌توانند تا پایان روز دوشنبه ۱۹ مهرماه جاری روزهای یکشنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۹ و روزهای پنج‌شنبه و جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از عکس های این نمایشگاه دیدار داشته باشند.
گالری راه ابریشم روزهای شنبه تعطیل است.
گالری راه‌ابریشم در تهران، خیابان شهید لواسانی غربی (فرمانیه سابق)، بین آبکوه و آقایی، شماره ۱۰۳، واحد دوم واقع شده است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
آثار عکاسان دفاع مقدس در موزه عکسخانه شهر
پسین
نمایشگاه عکس « انتهای زمین » به گیلان رسید

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اعظم حشمتی
    ۰۹ مهر ۱۳۹۵ ۱۲:۰۳

    نمایشگاه آثار آقای جاسم غضبانپور، مستندی از پشت صحنه یک فیلم است، که بهانه ارائه آن گرامی داشت آقای کیارستمی است. ولی دقت و هوش عکاس در ارایه عکس ها ما را با مجموعه ای عکس مستند یا یادگاری مواجه نمیکند. عکاس دو سری عکاسی انجام داده است ، یک سری عکس های سیاه و سفید ، و دیگری رنگی ، که سری رنگی عکس مختص فیلم و سری سیاه و سفید مستند نگاری خود عکاس است. اینکه بعد از سال ها از آن روزها عکاس به بهانه گرامیداشت یاد هنرمندی برجسته عکس ها را نمایش میدهد ولی به شیوه ای متفاوت داستان گویی میکند، به جای نمایش هر فریم و اسکن هر فریم از روی نگاتیو ، چند فریم از نگاتیو را اسکن کرده اند تا قبل و بعد از هر فریم کم یا زیاد فریم اصلی را پوشش دهد و راوی داستان عکس باشد. عکاس برای هر عکس داستانی در ذهن داشته است و این شیوه ارایه، راه تفسیر را برای دیگر کسانی که عکس را می بینند باز گذاشته است.
    خلاقیت عکاس در ارایه ستودنی است.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست