1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. « شاهرخ حاتمی » عکاس ایرانی در پاریس درگذشت

« شاهرخ حاتمی » عکاس ایرانی در پاریس درگذشت

عکاس ایرانی « شاهرخ حاتمی » با نزدیک به شش دهه فعالیت در عرصه عکاسی مطبوعاتی ، عصر امروز در سن ۹۱ سالگی در پاریس درگذشت.
“شاهرخ حاتمی ” که از پیشکسوتان عکاسی مطبوعاتی ایران به شمار می رود، در بسیاری از موقعیت های ممتاز حضور یافت و عکاسی کرد.
مرحوم حاتمی پس از حضور در نوفل لوشاتو و قرارگیری در جریان انقلاب ایران با امام خمینی(ره) و یارانش آشنا شد و با همراهی پرواز انقلاب در ۱۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ از پاریس به تهران آمد و از وقایع حول محور انقلاب در ایران تا چند سالی به تکمیل پروژه عکاسی اش پرداخت.

مرحوم شاهرخ حاتمی گرایش به عکاسی خبری را در نخستین روزهای جوانی و از روزهایی که کودتای ۲۸ مرداد در ایران رخ داد، آغاز کرد و پس از آن بسیاری از حوادث مهم کشورهای ایران و جهان را ثبت کرد و با هنرمندان بزرگی چون: کوکو شانل، بیتلز، استیو مک کوئین، شارون تیت، فای دوونا بیگیت باردو، کاترین دانو، الیزابت تیلور، رومی اشنایدر و بسیاری دیگر از بزرگان هالیود و همچنین با مجلاتی همچون: لایف، پاری ماچ و ال سالها همکاری داشت.

آلفرد یعقوب زاده ژورنالیست و عکاس ایرانی با ارتباط و آشنایی که با شاهرخ حاتمی داشت درباره ایشان معتقد بود: « شاهرخ عکاسی از جنس مصدق بود، آرام ، مصمم و پر تلاش . در عکاسی بسیار خلاق و صاحب سبک بود و به حق باید او را پدر فتوژورنالیست ایران دانست ».

شاهرخ حاتمی از عکاسان برجسته انقلاب و جنگ تحمیلی است که به عنوان نویسنده برای روزنامه‌ای بزرگ در تهران شروع کرد و در سال ۱۹۵۰ به عکاسی تغییر حرفه داد. سپس مدت کوتاهی به عنوان خبرنگار تهران برای (Black Star Agency) کار کرد. مجله‌ی (Life) پوشش او از سرنگونی نخست وزیر محمد مصدق و استقرار مجدد شاه برسریر قدرت را در سال ۱۹۵۳ انتشار داد. بیست و پنج سال بعد، حاتمی به عکاسی از تصاویر قابل توجه جنگ‌های خیابانی در طول انقلاب ایرانی در سال ۱۹۷۸-۱۹۷۹ که شاه را سرنگون کرد پرداخت.
پوشش جسورانه‌ی او از این انقلاب ملی و وابسته به توده‌ مردم توسط کتابخانه‌ی کنگره‌ی آمریکا اندوخته شده است که امتیاز ویژه و افتخار‌آمیزی برای هر عکاس است.

مدیریت رسانه پایگاه عکس چیلیک ضمن عرض تسلیت به محضر خانواده و همکاران این عکاس فقید و همچنین جامعه عکاسان مطبوعاتی ایران، به نمایندگی از سوی عکاسان و مخاطبین این رسانه، آرامشی در خور برای روح این عکاس فقید و صبری شایسته برای خانواده و سایر بازماندگان ایشان آرزومند است.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
گزارش اختتامیه نخستین جشنواره ملی عکس نگاران
پسین
چهارمین نمایشگاه گروهی عکس مهر و ماه در بابل

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست