1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. « عکاس باشی » کرمان به تهران عزیمت می کند…

« عکاس باشی » کرمان به تهران عزیمت می کند…

عکاسی نه اکنون! که به واسطه دستاورد تکنولوژی دیجیتال فراگیر شده است که روزگاری تنها در اختیار اراده هایی سخت و مصمم بوده است.
صاحبان اراده ای که به دلیل برخورداری از خط سیر تولیدی سخت و سنتی خود می توانستند عزم جزمی در پذیرش این سختی کار داشته باشند و به ندرت می توانستی در هر خطه و دیار شخصیتی را بیابی که عمر خود را مصرف این عزم کرده باشد.
استان کرمان نیز از جمله استان های کشور است که از اواخر دهه پنجاه شمسی نام " مظفر طاهری " را به عنوان یکی از همین صاحبان اراده پذیرفته است.
ایشان در پی سالها فعالیت تخلص " مظفرخان عکاسباشی " را برای خود برگزید و اخیرا با اعلام خبری از وقوع یک رویداد همراه با هجرت روایت کرده است.
از آنجا که ادبیات نگارشی این عکاس کرمانی نیز هویت قلم خود را دارد، متن ارسالی این عکاس کرمانی آنچنان که به دفتر "پایگاه عکس چیلیک "(Chiilick.com) رسیده است، منتشر می شود.

——————————————————————————————————————————————————

۱۲۳روز همراه با مظفـّرخانِ عکاسباشی
مظفـّر طاهـری متولد کرمان است و عکاسی را از دوران دانشجویی در سال ۱۳۵۶ به صورت آماتور شروع و از سال ۱۳۵۸ رسما و با تخلص "عکاسباشی" کار حرفه ای خود را شروع کرد .
او که در کارنامه خود فعالیتهای زیادی را ثبت کرده است و از آن جمله تدریس در دانشکده هنر و معماری صبا ، دانشگاه شهید یاهنر کرمان از سال ۱۳۷۸ می باشد، همیشه با عکاسباشی همراه بوده و اورا به این نام می شناسند.
حال که بعد از ۳۵ سال عکاسی حرفه ای به تهران مهاجرت کرده تا به جمع آوری و مرتب کردن و در نهایت چاپ کتابهایش بپردازد، در آخرین حرکت اقدام به برگزاری کارگاهی به مدت ۱۲۳ روز که از جمعه دوم خردادماه ۱۳۹۳ شروع و در سی و یکم شهریور سال جاری به اتمام می رسد، نموده است.
این کارگاه که تمامی نشستها و نمایشگاهها و جلسات نقد و بررسی آن رایگان می باشد دارای ۳ نمایشگاه همزمان است که مرتب تعویض می شوند به طوری که هرهفته یک نمایشگاه جدید افتتاح میشود ولی به صورت یک در هفته در میان.

نماپیشگاه اول نمایشگاه دوره ای خود مظفـّرخانِ عکاسباشی است که در هر دوره ۶۰ قطعه عکس از مجموعه های وی را در بر میگیرد و دو هفته طول میکشد.
اولین نمایشگاه آن به عکسهای دهه پنجاه مظفـّرخان اختصاص دارد که عکسهای سالهای دوران جوانی او را در بر میگیرد .
نمایشگاه دوم نمایشگاه عکاس مدعو است که ۳۰ قطعه عکس می باشد و در اولینِ آن، نمایشگاه عکس مظفـّر خان به نام: یک روز صبح خیلی زود، است که جنبه آموزشی دارد و ۳۰ قطعه عکس را در برمی گیرد.
سومین نمایشگاه آن نمایش عکسهای عکاسان بین المللی است که از دو هفته دیگر شروع می شود.
در کنار این نمایشگاه از دو هفته دیگر وسایل و لوازم عکاسی و فیلمبرداری که متعلق به مجموعه شخصی مظفـّرخان همراه با کتب و مجلات داخلی و خارجی که موقتا از تهران به کرمان منتقل کرده است و متعلق به مظفـّرخان می باشد، در اختیار دوستان قرار می گیرد.
لازم به ذکر است که شرایط شرکت در این کارگاه که تا اول تیر شرکت کنندگان در آن انتخاب خواهند شد، بودن عکاسی توانا و دانستن کامل اصو ل عکاسی نیست . بلکه اصل اول اعتقاد به خداوند متعال و اینکه هر چه داریم از آنِ اوست.
اصل دوم، عشق است که بایستی عاشقانه عکس و عکاسی را دوست داشته باشد.
اصل سوم دیوانگی است که بایستی برای دل خودش عکس بگیرد نه آنچه دیگران می گویند و دوست دارند، به این معنی که راه خودش را خودش انتخاب کند نه برای اینکه شکل دیگران بشود، از راه اصلی که همانا لذت بردن از عکاسی است دور بشود و اصل چهارم، احترام به هویت ایرانی ، اصل پنجم ، هرچه مظفـّرخان گفت !!( البته با توکل به خداوند ) و در پایان، شاید کمی هم عکاسی. همراه با نمایشگاه سایت کارگاه نیز فعال شده و به صورت روزانه فعالیت می کند که عکس روز، اخبار کارگاه، قصه یک زندگی (این منم!! مظفـّرخانِ عکاسباشی) مجموعه عکس های نمایشگاه های برگزار شده پس از اتمام آنها از جمله بخشهای سایت است که در قسمتی از آن نیز به پرسشها و سوالات افرادی که به کارگاه دسترسی ندارند پاسخ داده خواهد شد که این بخش پس ازپایان کازگاه دهمچنان فعال خواهد بود، بخشی از سایت نیز به آداب و رسوم و قصه های کرمانی از زبانِ مادرِ مظفرخان میپردازد.
سایت بین المللی مظفـّرخانِ عکاسباشی نیز از هشتم مهرماه همزمان با برپایی نمایشگاهش در تهران به زبان انگلیسی فعال خواهد شد و تمامی موارد سایت ایرانی در آن اتفاق خواهند افتاد و به نوعی تکرار آن به زبان انگلیسی خواهد بود ( انشاالله ).
کارگاه عکاسی مظفـّرخانِ عکاسباشی، جمعه دوم خردادماه ساعت ۱۹ افتتاح و هرروز ، علی الخصوص روزهای تعطیل از ساعت ۱۸ در محل چهارراه طهماسب آباد کرمان برقراراست و به امید خدا تا سی و یکم شهریور ۱۳۹۳ ادامه خواهد داشت .

 

پیشین
فراخوان سایت انجمن عکاسان مطبوعات ایران
پسین
نشست تخصصی عکاسی در موزه عکسخانه

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست