1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. « غار کرفتو و اهالی زیویه » در قاب نگاه عکاسان همسفر با تور عکاسی چیلیک

« غار کرفتو و اهالی زیویه » در قاب نگاه عکاسان همسفر با تور عکاسی چیلیک

جاذبه های دیداری غار تاریخی کرفتو در محدوده شهرستان دیواندره و آیین ها و رسوم اهالی زیویه در حاشیه شهرستان سقز در استان کردستان، موضوع عکاسان همسفر با پایگاه عکس چیلیک قرار گرفت.
همسفران هفتادوششمین تور عکاسی پایگاه عکس چیلیک(Chiilick.com) طی سفری چهار روزه، بعداز اذان ظهر روز چهارشنبه ۲۴تیرماه جاری عازم استان کردستان شدند تا ضمن دیدار از چشم اندازهای طبیعی غار کرفتو، از آیین نماز عیدسعید فطر و سنت حلالیت طلبی مسلمانان ساکن در روستاهای منطقه به عکاسی بپردازند.
این همسفران در ادامه سفرهای کارگاهی و عکاسی برگزار شده و در پس گذر از نخستین دوره جشنواره تورهای عکاسی چیلیک در حرکتی هماهنگ شده با پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری زیویه و کرفتو، پس از دریافت توضیحات لازم، با عبور از مسافتی بیش از ششصد کیلومتر راه، برای استراحت شامگاهی به مقصد رسیدند و پس از اذان صبح، به جهت دستیابی به نور مناسب و بهره برداری از زمان عکاسی، حرکت خود را به سوی دالان های نورگیر و راهروهای داخلی غار کرفتو آغاز کردند.
غار کرفتو در همسایگی روستای یوزباش کندی، غاری آهکی و طبیعی است که در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته است. بخش‌هایی از این غار، دست‌کَند است. کتیبه‌ای بر سردر یکی از اتاق‌های طبقهٔ سوم این غار چهار طبقه حک نوشته ای به خط یونانی وجود دارد که از این غار به عنوان معبد “هراکلس” نام برده‌است. در معماری این غار تاریخی علاوه بر ایجاد اتاق‌ها و راهروهای عبوری، سعی شده تا اتاق‌ها با هم مرتبط باشند. نورگیرهایی به سمت بیرون تعبیه شده‌اند و بر دیوارهای غار در بعضی از اتاق‌ها نقوشی به صورت تجریدی از حیوانات، انسان و گیاه حجاری شده‌است. با توجه به پژوهش‌های به عمل آمده، در دوران میان زیستی کرفتو در زیر آب بوده‌است و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شده‌است. در حال حاضر طول غار حدود ۷۵۰ متر است و راههای فرعی متعددی از آن منشعب می‌شود.

« غار کرفتو و اهالی زیویه » در قاب نگاه عکاسان چیلیک

عکاسان در ادامه برنامه ها با حضور راهنمای محلی، در روستاهایی از سطح منطقه حضور یافتند و از موضوع هایی چون: زندگی، آداب و رسوم، آیین های اعتقادی، طبیعت ناب، مناظر و چشم انداز ها، چهره های اهالی و نماهایی از تغییرات آب و هوایی در منطقه به عکاسی مشغول شدند.
در این سفر گروهی عکاسی که در شرایط سخت جوی و حجم سنگین برنامه های عکاسی برگزار شد عکاسان با حداکثر تلاش، در حضور و درک موقعیت های هدف گذاری شده، سعی شان را در ثبت موضوع های فراهم شده صرف کردند تا در نخستین زمان ممکن با حضور علاقه مندان در سالن اجتماعات دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک به نقد تور و بررسی و تحلیل مجموعه آثار عکاسان این سفر بپردازند و شرایط برگزاری نمایشگاهی گروهی را مهیا و اجرایی کنند.
مطابق با رسم تمامی تورهای عکاسی ” پایگاه عکس چیلیک ” مقرر شد تا با مشارکت همسفران فعال (صاحب اثر در گزارش تصویری و عکس های منتخب)، نشست نقد و بررسی عکس های این تور برگزار شده و عکس ها و نگاه برتر در این نشست بنا بر رای و نظر همسفران و حاضرین علاقه مند مورد معرفی قرار گیرند.
از مهمترین اهداف برگزاری تورهای عکاسی ” پایگاه عکس چیلیک ” شناسایی استعدادها و جذب علاقمندان و دوستداران هنر عکاسی در محیطی علمی، سالم و صمیمی است تا ضمن شرکت در فضایی عکاسانه از تاثیر شرایط کارگاهی و آموزش غیرمستقیم عکاسی بهره های لازم را برده و تجارب اولیه و تکمیلی خود را در زمینه عکاسی های: روایی، مستند اجتماعی، طبیعت، معماری و مفهومی افزایش دهند.

« غار کرفتو و اهالی زیویه » در قاب نگاه عکاسان چیلیک

مدیریت ” پایگاه عکس چیلیک ” وظیفه خود می داند ضمن تقدیر از پشتیبانی و حضور علی هژبری سرپرست پایگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زیویه و کرفتو، از میزبانی شایسته ماموستاها و میهمان نوازی روستاییان، راهنمایی عقیل گودرزی و از همت و همکاری سیدرسول احمدی، کیوان احمدی، نامق آقایی و حامد درخوش نهایت تشکر را داشته باشد.
اسامی عکاسان همسفر در تور عکاسی چیلیک به قصد غار کرفتو و اهالی زیویه به این ترتیب معرفی می شود:
دکتر محمود معتمدی، مهری راستقدم، لادن شجاع، سید ایمان میری، حسین عصاری آرانی، رضا بهادری، نیلوفر زارعی، محمدرضا رحیمی، فاطمه کریمخان، سیدصادق موسوی، مهدی سروری، آزاده گلابگیران، فاطمه سادات حجازی، سبحان سروری، سمانه میلانلو، فاطمه ندیمی، فاطمه شیخعلی میرالی، مرتضی حیدری.
تورهای آتی ” پایگاه عکس چیلیک ” (Chiilick.com) با هدف عکاسی از: عشایر شاهسون حومه اردبیل، کارگاه های خشت زنی تاکستان، نئور تا سوباتان، غروب ماسوله و صبحگاه قلعه رودخان، کویر شهداد، ارتفاعات ساواشی(تنگه واشی)، آبگیر الندان، روستا و کویر ورزنه، پلور، تالاب های انزلی و میانکاله، غار کتله خور، پلور، جزیره قشم، ترکمن صحرا، نهارخوران گرگان، کردستان، سوادکوه، پل ورسک و شیرگاه، عشایر دشت مغان، جنگل ناهارخوران گرگان، منطقه اسالم به خلخال، طبیعت آستارا، و … در دست هماهنگی وطراحی است که پس از برنامه ریزی معرفی خواهند شد.
منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه گروهی « جوان تر از زندگی » در نگارخانه شیرین
پسین
کارگاه آموزشی کاووس صادقلو با عکاسان بازار اراک

به تازگي منتشر شده

۱ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • آنقدر از کردهای غیور در دو سفر به مقصد کردستان همراه با پایگاه عکس چیلیک، میهمان نوازی دیده بودیم که دوباره همراه با چیلیکی ها شدیم و اینبار پا در سرزمینی اهورایی با قدمتی طولانی همچون کرفتو و زیویه نهادیم.
    سرزمین بکر کردستان مغفول از نگاه های عکاسان این مرز و بوم امروز تشنه شناساندن و شناسانده شدن به ایرانیان و جهانیان است و ما در حد بضاعتمان در کنار همسفران پایگاه می کوشیم که رسالت معرفی این مرزو بوم را در کنار رسالت عکاسی مان به تمامی ایرانیان و جهانیان به انجام برسانیم و این رسالتی مهم بر دوش همه اهالی جامعه عکاسی ماست.
    امیدوارم که در این مسیر هر روز شاهد اتفاقات خوب و خوش یمنی همچون سفر به سرزمین های زیبا و ناشناخته ای همچون کردستان سرفراز همراه با پایگاه عکس چیلیک باشیم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست