1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. « مهسا دهقانی » میهمان شنبه های عکاسی در شیراز

« مهسا دهقانی » میهمان شنبه های عکاسی در شیراز

چهارمین جلسه از سلسله نشست های شنبه‌ های عکاسی در فصل پاییز، شنبه ۱۴ آذر ماه در مجموعه‌ی سرای سخن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس در شیراز برگزار شد.
شنبه های عکاسی 4 به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، موضوع چهارمین جلسه شنبه‌ های عکاسی، به رویکردهای نوین در تحولات معاصر عکاسی اختصاص داده شده بود . در این جلسه مهسا دهقانی دانش آموخته رشته عکاسی و مدرس دانشگاه، در ابتدا ضمن بیان شرایط حاکم بر هنر دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی به مهم‌ترین تحولات این دو دهه اشاره کرد.

ورود فمنیست‌ها به فضاهایی آکادمیک، روی آوردن هنرمندان به رسانه‌های جدید ، به چالش کشیده شدن نظریه‌هان مدرن در همه قلمروها، ورود دانش آموختگان مدارس هنری به عنوان نسل جدیدی از افراد خلاق به فضای هنر، درهم شدگی بینا رسانه‌ای و… از آن جمله هستند. به گفته‌ی وی، در این دوران آثار از فاخر بودن تهی شده و از شئ بودن دور می‌شوند؛ در همین دو دهه دوران پسامدرن شروع می‌شود. دهقانی، فصل مشترک تجربیات عکاسی پسامدرن را به ساختارمندی ارتباط داد.
وی به نقل از “لیز ولز” عنوان کرد: در اینجا، عنوان‌بندی و حتی امضای هنرمند می‌تواند سهم مهمی در اهمیت اثر داشته باشد.

 

_MG_8047در بخش دیگر نشست، دهقانی به بررسی موضوع ” از آنِ خود سازی ” یا Appropriation پرداخت و تعاریف دیگری همچون اقتباس، تصرف و تصاحب را به آن نسبت داد. از آنِ خود سازی، از مهم‌ترین جریانات هنر پسامدرن است.
وی آثاری را از ریچارد پرینس به عنوان مهم‌ترین چهره‌ی این جریان و شری لواین به نمایش گذاشت. به گفته‌ی مهسا دهقانی، در هم شدگی ساختارهای درون رسانه‌ای و برون رسانه‌ای مثل عکس و نوشتار، از دیگر جریانات عکاسی پسامدرن هستند و بر همین اساس، در این زمینه نیز آثاری از باربارا کروگر مرور شد.

در این نشست، همچنین برخی از آثار سیندی شرمن به عنوان نمونه دیگری از “از آنِ خود سازی” (Appropriation) نیز مرور شدند. در ادامه برنامه، “یاساماسا موری مورا” با مؤلفه کاری بازسازی نقاشی‌های معروف تاریخ هنر، از دیگر هنرمندان عکاسی پسامدرن بود که آثارش به نمایش گذاشته شدند.

در پایان جلسه، دهقانی یادآور شد که امروزه گرایش به استراتژی “از آن خود سازی”، یکی از بارزه‌های پررنگ و سبک شناختی هنر پسامدرن است.
گفتنی است نشست‌های شنبه‌ های عکاسی، از جمله نشست‌های علمی-پژوهشی برنامه توسعه عکاسی در ایران و خانه فرهنگ جاودان است که در جلسات خود به موضوعات پژوهشی و بررسی اندیشه‌های عکاسی می‌پردازد.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
یادی از « عکاسان شهید و شهدای رسانه »
پسین
اسامی برگزیدگان سوگواره عکس « کل ارض کربلا »

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست