1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. «۱۰ روز با عکاسان» افتتاح شدفال عکس و سوژه شدن مسجدجامعی!

«۱۰ روز با عکاسان» افتتاح شدفال عکس و سوژه شدن مسجدجامعی!

منبع: ایسنا –
 سرویس: فرهنگی و هنری – تجسمی و موسیقی

سومین دوره همایش «۱۰ روز با عکاسان» با استقبال علاقه‌مندان به عکاسی و با در اختیار گرفتن هفت گالری خانه‌ی هنرمندان این، کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار بخش هنرهای تجسمی ایسنا، افتتاحیه‌ی سومین دوره‌ی «۱۰ روز با عکاسان» با حضور سیف‌الله صمدیان، مجید ملانوروزی (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی و رییس موزه‌ی هنرهای معاصر)، مجید سرسنگی (مدیر خانه‌ی هنرمندان ایران)، احمد مسجدجامعی (عضو شورای شهر تهران)، عباس میرهاشمی، کاووس صادقلو (رییس انجمن صنفی عکاسان مطبوعات)، مسعود زنده‌روح کرمانی (رییس انجمن عکاسان ایران)، اسماعیل عباسی، محمد فرنود، ساعد نیک‌ذات و … در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار شد.

یک هفته است نخوابیده‌ایم!

در ابتدای این مراسم، مسعود زنده‌روح کرمانی – رییس هیئت مدیره‌ی انجمن عکاسان ایران و مسوول برگزاری سومین همایش «۱۰ روز با عکاسان» – با اشاره به تلاش سه‌ماهه‌ی دست‌اندرکاران این برنامه، اظهار کرد: گروه اجرایی یک هفته است که برای برگزاری این همایش نخوابیده و این‌ها همه از برکات با هم بودن است و همه هم برای یک شعار دور هم جمع شده‌ایم؛ عکاسی. ما عکاسیم و به عکاس بودن‌مان افتخار می‌کنیم. مهم نیست در چه ژانری کار می‌کنیم، مهم این است که همه در کنار هم هستیم.

او ادامه داد: سومین دوره‌ی «۱۰ روز با عکاسان» به همت انجمن عکاسان ایران و انجمن‌های تخصصی این رشته و چهار سایت عکاسی برگزار می‌شود. آنچه پیش روی شماست مجموعه زحمات همه کسانی است که روزها برای برگزاری این دوره تلاش کرده‌اند و نگاه و فکرشان برای یک پله به جلو رفتن و در کنار هم بودن است.

زنده‌روح کرمانی به دلایل فعال نبودن انجمن‌های عکاسی در کشور اشاره کرد و گفت: همیشه با خودم فکر می‌کردم، چرا انجمن‌های ما در سکوت و انزوا هستند و وقتی فکر کردم به این نتیجه رسیدم که بخشی از اشکال‌ها به‌دلیل نداشتن تشکیلات، سازمان‌دهی و طبقه‌بندی سازمانی در این انجمن‌هاست. بنابراین باید یک آسیب‌شناسی در روند کار این انجمن‌ها صورت بگیرد. در تمام اساسنامه‌های ما نوشته شده که هیچ‌گونه کار اقتصادی نمی‌توانیم بکنیم. در انجمنی که ۵۴ عضو داشته باشد پول یک‌ماه آن هزینه‌ی هیچ‌چیز نمی‌شود.

لطفا با دوربین وارد شوید!

رییس هیئت مدیره‌ی انجمن عکاسان ایران در ادامه اظهار کرد: من بارها گفته‌ام که ما به پول نیاز نداریم، آنچه می‌خواهیم هدایت‌ها، حمایت‌ها و اتاق فکری است که به ما کمک کند تا بتوانیم برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی کنیم. ما می‌خواهیم بخش‌های دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی از برنامه‌های ما حمایت کنند. انجمن‌ها و سایت‌ها شبانه‌روز از جیب خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند. با این حال، خوشحالیم که پس از سال‌ها برای اولین‌بار دوسالانه‌ی عکاسی را به انجمن عکاسان واگذار کرده‌اند. قطعا ما هم به‌دلیل بی‌تجربگی با مشکلاتی مواجه خواهیم بود.

او به لزوم حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی از انجمن‌ها، تشکل‌ها و گروه‌های کوچک فعال در شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم با این حمایت‌ها، عکاسان شهرهای مختلف را دور هم جمع کنیم و برای حمایت از آن‌ها یک برنامه‌ی مدون و خوب داشته باشیم. هدف همیشگی «۱۰ روز با عکاسان» توجه به عکاسی، فرهنگ و جامعه بوده است، اما امسال با یک شعار به میدان آمده‌ایم: «لطفا با دوربین وارد شوید». حرف ما این است که چرا نمی‌توانیم عکس بگیریم، چرا به شغل ما احترام نمی‌گذارند. ما عکاسیم و می‌خواهیم عکاسی کنیم، همان‌طور که شما پزشک و بقال و نانوا هستید. ما هم در جامعه حق زندگی و کار داریم.

۲۵۹ عکس از ۹۱ عکاس در هفت گالری

در ادامه، ابراهیم صافی – دبیر سومین همایش «۱۰ روز با عکاسان» – با ارائه‌ی اطلاعاتی از این دوره، گفت: همایش امسال با حضور ۹۱ عکاس و ۲۵۹ عکس در هفت گالری خانه‌ی هنرمندان برگزار می‌شود. انجمن عکاسان ایران، انجمن عکاسان مطبوعات، عکاسان تبلیغاتی، سینما، تئاتر،‌ انقلاب و دفاع مقدس در این همایش شرکت کرده‌اند. تمام تلاش ما این بود که بازتاب خوبی داشته باشد و اهداف انجمن‌ها را بازنمایی کند.

او اظهار کرد: نمی‌خواهم گله کنم، اما آنچه پیش روی شماست، نتیجه‌ی بضاعت ما بوده است. از ۱۰ روز این همایش، مستندسازی خواهد شد و به‌صورت دی‌وی‌دی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. درباره‌ی چاپ کتاب آثار نمایشگاه هم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در ادامه این مراسم که شامگاه گذشته (یکشنبه، ۲۱ دی‌ماه) برگزار شد، فیلمی درباره‌ی نحوه‌ی انتخاب آثار توسط داوران سومین دوره‌ی همایش «۱۰ روز با عکاسان» برای حاضران پخش شد.

برخی انجمن‌ها برای کار نکردن پول را بهانه می‌کنند

مجید سرسنگی – مدیر خانه‌ی هنرمندان ایران – سومین سخنران این مراسم بود. او با تشکر از حضور ملانوروزی – مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد – اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنم که به‌عنوان بخش کوچکی از این حرکت بزرگ میزبان عکاسان عزیز هستیم. این اتفاق خجسته را به عکاسان سخت‌کوش کشورم تبریک می‌گویم. این حرکت می‌تواند آغازین گام‌های برگزاری رخدادهای ملی و بین‌المللی از سوی دستگاه‌ها دولتی و غیردولتی، حرکت ارزشمندی باشد. در این وانفسای مالی و در شرایطی که متأسفانه برخی انجمن‌ها پول را بهانه‌ی کار نکردن قرار داده‌اند، انجمن عکاسان ایران برای نمایش قابلیت‌های عکاسان، این مراسم باشکوه را برگزار کرده است. امیدوارم علاقه‌مندان از برنامه‌ها و نشست‌هایی که تدارک دیده شده، به‌خوبی استفاده کنند.

سرسنگی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تاریخ هنر در زندگی بشر و ارتباط آن با رخدادهای اجتماعی، بیان کرد: می‌توان سه نوع دسته‌بندی برای هنر در دوره‌های مختلف در نظر گرفت؛ نخست هنر پیشگام است که هنری پیشی گرفته از زمانه خود محسوب می‌شود که دست مخاطب خود را می‌گیرد و او را به پرواز وا می‌دارد. این هنر همیشه چند گام از جامعه جلوتر است و همواره از سوی کسانی که جسارت این پرواز را نداشته‌اند یا دکان هنرفروشی خود را بی‌رونق دیده‌اند، مورد هجمه قرار گرفته است. جنس این هنر، آسمانی و ماهیتش پیامبرگونه است، چون دست بشر را می‌گیرد و او را به سوی یک آینده‌ی بهتر و افق بازتر دعوت می‌کند.

مدیر خانه‌ی هنرمندان ایران ادامه داد: هنر دوم، هنری است که همگام با جامعه حرکت می‌کند و هم‌پا با آن پیش می‌رود. نه از جامعه‌ی خود جلوتر است و نه از آن عقب‌تر. رخدادهای معاصر را درک می‌کند و نسبت به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد. آثاری که در این نوع از هنر خلق می‌شود مورد پذیرش قرار می‌گیرد. هنر سوم هم هنری است که همیشه عقب‌تر از جامعه‌ی خود حرکت می‌کند و از مردم و جامعه چند گام عقب‌تر است.

گفتن از درد مردم سیاست نیست

او همچنین گفت:‌ عکاسی به‌عنوان یکی از اجتماعی‌ترین هنرهای موجود مورد توجه قرار گرفته و دارای رسالت اجتماعی است. اگر این هنر رسالت خود را از دست بدهد، از درون تهی می‌شود و دیواری بین خود و مخاطبش به‌وجود می‌آورد. هنر در هر برهه‌ای از زمان، رسالتی بر دوش خود دارد و هر رخدادی در هر کشوری، هنرمندان را به واکنش وا می‌دارد. اگر هنر از درد و رنج مردم بگوید، می‌تواند خود را در تمدن و فرهنگ آن کشور تثبیت کند.

سرسنگی بیان کرد: با این‌که ما نسبت به رخدادهای بزرگی مانند انقلاب و دفاع مقدس، واکنش‌های هنری خوبی داشته‌ایم، اما در بعضی رشته‌ها کوتاهی شده و نتوانستیم هم‌پای مردم جلو برویم و در خیلی از مسائل اجتماعی عقب هستیم. متأسفانه این تفکر غلط که پرداختن به مسائل اجتماعی شبهه‌های سیاسی به همراه دارد، از دلایل این عقب‌ماندگی است. درست است که هنر با سیاست رابطه دارد، اما ساده‌اندیشانه است که تصور کنیم هر هنرمندی در هر حوزه‌ی کاری برای انجام رسالتش به بازی ناسالمی در چارچوب قواعد سیاسی وارد می‌شود.

او اظهار کرد: این سوءتفاهم بالاخره باید یک جا پایان یابد. امروز پرداختن به دردهای مردم، وارد بازی‌های سیاسی شدن نیست و نوعی نقد مصلحانه است که در نهایت به خود سیاست‌ و سیاست‌مداران کمک می‌کند تا اصلاح شوند.

فال عکس و سوژه شدن مسجدجامعی!

در میان صحبت‌های سرسنگی، احمد مسجدجامعی – عضو شورای شهر تهران – به جمع مهمانان «۱۰ روز با عکاسان» اضافه شد. سرسنگی نیز با خوش‌آمدگویی به مسجدجامعی، گفت: امیدوارم این‌طور نباشد که طبق آن مثل معروف که «سلمانی‌ها وقتی بی‌کار می‌شوند سر خود را می‌تراشند» اینجا هم فقط عکاس‌ها سوژه‌ی دوربین همکاران‌شان باشند. حضور شما (مسجدجامعی) در اینجا سوژه‌ای برای عکاسان است و من از شما برای این حضور تشکر می‌کنم.

رونمایی از کتاب «زمان سخت» که شامل عکس‌های محسن راستانی از جنگ و وقایعی که در بوسنی و هرزگوین رخ داده است توسط مجید ملانوروزی، عباس میرهاشمی، احمد مسجدجامعی و مجید سرسنگی از دیگر بخش‌های این مراسم بود. آن‌ها هریک تفألی به کتاب راستانی زدند و عکس‌هایی را که می‌آمدند به حاضران نشان می‌دادند. محمد فرنود – عکاس پیشکسوت – نیز از سیف‌الله صمدیان خواست تا او هم برای حاضران فال عکس بگیرد. حضور صمدیان روی سِن، تشویق حاضران را به همراه داشت.

براساس اعلام قرار است ۲۹ دی‌ماه محسن راستانی با حضور در خانه‌ی هنرمندان ایران کتابش را برای علاقه‌مندان امضا کند. همچنین کسانی که برای حضور در کارگاه‌ها و ورکشاپ‌های «۱۰ روز با عکاسان» علاقه‌مند به ثبت‌ نام هستند می‌توانند به دبیرخانه‌ی انجمن در خانه‌ی هنرمندان و سایت انجمن عکاسان ایران مراجعه کنند.

به گزارش ایسنا، پس از اجرای یک پرفورمنس، نمایشگاه آثار سومین دوره «۱۰ روز با عکاسان» در هفت گالری خانه هنرمندان افتتاح شد. در سومین دوره‌ی «ده روز با عکاسان» تمام گالری‌های خانه‌ی هنرمندان ایران به‌طور همزمان به این برنامه اختصاص یافته است. به همین منظور، گالری «بهار» به انجمن عکاسان ایران، گالری «تابستان» به انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، گالری «نامی» به انجمن عکاسان خانه تئاتر ایران، گالری «میرمیران» به انجمن عکاسان سینمای ایران، گالری «پاییز» به انجمن عکاسان میراث فرهنگی، گالری «زمستان» به انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران و گالری «ممیز» به انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس اختصاص داده شده است.

سومین دوره «۱۰ روز با عکاسان» از ۲۱ تا ۳۰ دی‌ماه ادامه دارد.

انتهای پیام

پیشین
عکس‌هایی از طبیعت بی‌جان کتاب‌ها
پسین
داستان عکس؛ حاشیه‌های یک راهپیمایی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست