1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. آخرین وضعیت انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی/ به ما اعتماد کنید

آخرین وضعیت انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی/ به ما اعتماد کنید

منبع: خبرگزاری مهر –

یداله ولی زاده رییس انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران معتقد است عکاسی تبلیغاتی و صنعتی گرچه رشد خوبی داشته اما از حمایت نشدن توسط نهادها و ورود عکاسان بی تجربه به این عرصه لطمه می خورد.

رییس انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران درباره فعالیت های این روزهای انجمن به خبرنگار مهر گفت: ما توان اصلی انجمن را روی به‌روز رسانی سایت انجمن گذاشته ایم و همه اتفاقات را در این فضا منعکس می کنیم. همچنین در عضوگیری فعال هستیم و برای اعضا تسهیلاتی در نظر گرفته ایم به طور مثال دوره های آموزشی و کلاس برگزار می کنیم.

وی با بیان اینکه عمده فعالیت های این انجمن در رویداد «۱۰ روز با عکاسان» تبلور می یابد، بیان کرد: ما سالی دو نمایشگاه بزرگ داریم که یک نمایشگاه از اعضا در همین رویداد «۱۰ روز با عکاسان» برگزار می شود و در یک روز از این ۱۰ روز ورک شاپ ها و سخنرانی های مربوط به عکاسی تبلیغاتی و صنعتی را داریم.

ولی زاده ادامه داد: یک نمایشگاه با نام «طعم عکس» هم برگزار می کنیم که امسال ۲۸ مهرماه در خانه هنرمندان ایران افتتاح می شود. در این نمایشگاه بخش بزرگی از اعضای انجمن و شاگردان خودم حضور دارند و تمرکزمان در این نمایشگاه بیشتر روی عکس های مفهومی تبلیغاتی است. البته در نمایشگاه اول تمرکز بیشتر روی عکس هایی بود که محصولی را معرفی می کنند.

وی در پاسخ به اینکه چرا عکاسی تبلیغاتی و صنعتی در مقایسه با سایر شاخه های عکاسی خصوصا عکاسی هنری جایگاه کمتری در فضاهای نمایشگاهی، تدریس و حتی رشد و توسعه عکاسی دارد، بیان کرد: در جامعه، عکاسی هنری جایگاه خوبی دارد ولی اینطور نیست که عکاسی تبلیغاتی و صنعتی تثبیت نشده باشد. ما هفت انجمن تخصصی عکاسی داریم که یکی از آنها انجمن ماست که این خود نشان از فعالیت عکاسان این حوزه است. من با بخش هایی از حرف شما موافقم و ممکن است فعالیت در حوزه ما خیلی چشمگیر نباشد اما به دلیل این نیست که توان عکاسان ما در این حوزه کم است بلکه این موضوع از این واقعیت نشات می گیرد که بسیاری از کسانی که این روزها عکاسی تبلیغاتی می کنند در واقع عکاس تبلیغاتی نیستند.

ارگان های دولتی در برگزاری جشنواره های تخصصی از ما مشورت هم نمی گیرند

رییس انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران گفت: در هر ژانری که عکاسان به مشکل مالی برخورد می کنند عموما دو پروژه عکاسی تبلیغاتی را دست می گیرند و تنها به این شاخه به عنوان منبع درآمد نگاه می کنند. از سوی دیگر گمان می رود با خرید دو شاخه نور و زدن یک استودیو می توان ادعای عکاس تبلیغاتی بودن کرد.

وی ادامه داد: ما جایگاهمان را در این سال‌ها در جامعه پیدا کرده ایم اما کدام گالری دار قبول می کند عکس های تبلیغاتی در گالری اش به نمایش در بیاید؟ در حالی که ما سه سال است نمایشگاه «طعم عکس» را در خانه هنرمندان ایران برپا می کنیم و نشان دادیم قابلیت برپایی نمایشگاه در این عرصه وجود دارد.

ولی زاده با بیان انتقاد از بخش صنعت و فعالان تبلیغاتی اظهار کرد: اتفاق های خوب در عرصه عکاسی تبلیغاتی این است که به بازاریابی دست پیدا کنیم و اهالی صنعت و تبلیغات بدانند یک انجمنی با حضور متخصصان هست که می توانند در صورت لزوم به ما مراجعه کنند. در حال حاضر یک سری از عکاسان وارد پروژه هایی بزرگ می شوند و در میان راه می بینند توانایی اش را ندارند و به وجهه کار ما لطمه می خورد اما کارفرما می تواند به یک انجمن تخصصی اعتماد کند.

این عکاس ادامه داد: فرض کنید در حال حاضر مسابقه و جشنواره عکس در حوزه صنعت در حال برپایی است و ارگان دولتی مربوطه حتی برای مشورت نزد ما نیامده است. یعنی ارگان های دولتی حتی خودشان را از مشورت گرفتن از ما محروم می کنند آنهم در شرایطی که خیلی خوب ما را می شناسند. جشنواره ها منبع درآمد خوبی برای یک عده است به همین دلیل دوست ندارند پای انجمن به این جشنواره ها باز شود. جهاد دانشگاهی جشنواره صنعتی تبلیغاتی دارد که راسا اقدام به برپایی آن می کند و از حضور انجمن هم استقبالی نمی کند.

وی با بیان اینکه با وجود همه سنگ اندازی ها انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران توانسته نقش موثری در حوزه عکاسی ایفا کند، گفت: ما به حمایت ارشاد نیاز داریم و با حق عضویت نمی توانیم پول برای اجاره ۱۰ میلیونی یک گالری برای برپایی نمایشگاه را بدهیم. برای بیمه کردن اعضا و دیگر مسایل صنفی هم مشکل داریم. مسئولان نباید از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کنند و بعد بگویند شما چه کار کرده اید! ما با این حق عضویت های ناچیز واقعا چه کار شاخصی می توانیم انجام دهیم؟ همه انجمن ها به نوعی به صورت محفلی اداره می شوند چون حمایت واقعی از آنها صورت نمی گیرد.

رییس انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران در پایان یکی از مهمترین آسیب های حوزه عکاسی را اینطور بیان کرد: من تدریس می کنم و متوجه هستم که عکاسان جوان اطلاعات تکنیکال خوبی دارند اما نگاه هنرمندانه آنها باید تقویت شود تا تبدیل به آرتیست شوند.

آزاده سهرابی

پیشین
عکاسی با تلفن همراه سواد بصری جامعه را بالا برده است
پسین
علی جمشیدی : روزمرگی در بحران هنری

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست