1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. آن جا که عکاس تعجب می‌کند!

آن جا که عکاس تعجب می‌کند!

سرویس: فرهنگی و هنری – تجسمی و موسیقی
سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ – ۰۹:۲۵یک عکاس خوزستانی معتقد است: خوزستان جزو قطب‌های اصلی عکاسی کشور است و این مساله را از حضور پررنگ عکاسان خوزستانی در جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، رویدادها، رسانه‌ها و… می‌توان فهمید.

سیدمدیار شجاعی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان اظهار کرد: به لطف افتخارآفرینی تعدادی از عکاسان خوزستانی ما نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی هم خوب درخشیده‌ایم. به عنوان مثال در سال گذشته مهران همراهی موفق شد اولین ایرانی باشد که برگزیده «یان پری» مهم‌ترین بورسیه عکاسی مستند جهان برای افراد زیر ۲۴ سال شود که البته فینالیست شدن در مسترکلاس ورلدپرس فوتو (مهم‌ترین فستیوال عکاسی خبری جهان) و قرار گرفتن در شورت لیست نمایشگاهی زیر نظر مگنوم فوتو (مهم‌ترین آژانس عکس مستند جهان) و چند موفقیت بزرگ دیگر را هم می‌توان به فهرست افتخار آفرینی‌های این جوان خوزستانی اضافه کرد.

وی در عین حال تصریح کرد: ولی متاسفانه به جای تشویق و حمایت از روی حسادت مورد بی‌مهری جمعی از عکاسان در کشور قرار گرفت که البته پاسخ‌های قاطع از طرف بورسیه یان پری یا مسترکلاس نورایمیج در حمایت از موفقیت مهران همراهی تمام شبهات و سنگ‌اندازی‌های حسودان را نقش بر آب کرد.

شجاعی‌فر خاطرنشان کرد: در کشور ما اتفاق‌های خوب که باعث پیشرفت عکاسی کشور شود خیلی کمتر از اتفاق‌های بد و حاشیه‌های منفی است. کسی هم که کار خوب انجام دهد به جای کمک به او دنبال خراب کردنش هستند. خیلی‌ها هم چشم دیدن پیشرفت دوستان و همکارانشان را ندارند. نقدهای به اصطلاح تخصصی خیلی اوقات در حد تخریب شخصیت، تسویه حساب‌های خصوصی و عقده گشایی باقی می‌مانند. امیدوارم حداقل مسؤولان استان موفقیت‌های عکاسان خوزستانی را ببینند و به آنها توجه لازم، آن طور که شایسته‌شان هست، داشته باشند.

این عکاس با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته برای ارتقا سطح دانش عکاسی در خوزستان بیان کرد: ممکن است در گوشه‌هایی از اهواز و یا شهرهای دیگر خوزستان کارهایی صورت گرفته باشد که بنده از آن بی‌اطلاع باشم. من از آن چه که شاهد بودم و می‌دانم می‌گویم. چند سالی است که ما در خوزستان برای پیشرفت بیشتر اقدام به برگزاری کارگاه‌های تخصصی عکاسی کرده‌ایم. نتایج خیلی خوبی هم گرفتیم و خوشبختانه این روند ادامه دارد. برای پیشرفت، ما در خوزستان دست به دست هم دادیم، هر چند تلاش و دلسوزی‌های تعدادی از دوستان دیده نمی‌شود. مثلا آقای مسعود رضایی برای سال‌های متمادی سه شنبه هر هفته در انجمن سینمای جوانان اهواز نشست‌های عکاسی برگزار می‌کرد که همان نشست‌ها تعداد زیادی را به عکاسی علاقه‌مند کرد و یا برای کسانی که خود علاقه‌مند بودند و عکاسی می‌کردند بسیار مفید بود. هم‌اکنون هم با وجود این که نشست‌های هفتگی عکس به خاطر مشغله‌های زیاد او و بقیه دوستان با وقفه‌هایی روبه‌رو شده شاهدم که در حال برنامه‌ریزی‌های خوبی برای عکاسی استان است. یا آقای امیرحسین کردونی که از او کمتر اسمی می‌شنویم. در حالی که او به خاطر تحقیق و پژوهش‌های ارزشمندی که سال‌ها است شروع کرده و اطلاعات به روزش از عکاسی معاصر هم‌اکنون یکی از کلیدی‌ترین افراد در بالا بردن جایگاه عکاسی استان است و مطمئنا در آینده از او بیشتر خواهیم شنید.

شجاعی‌فر همچنین با بیان سختی‌های عکاسی خبری یا مستند اظهار کرد: عکاسی مستند و خبری کلا در کشور ما سخت است ولی این سختی در خوزستان مضاعف است چراکه انواع و اقسام اقشار و نیروها برای عکاسان سنگ‌اندازی می‌کنند تا حدی که گاهی اوقات که برای عکاسی به سطح شهر می‌رویم اگر کسی جلوی عکاسی‌مان را نگیرد تعجب می‌کنیم! اگر بخش زیادیاز محدودیت‌های عکاسی به خاطر مرزیبودن استان ما است پس چرا در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، سیستان و بلوچستان، خراسان‌ها، و استان‌های جنوبی و شمالی این محدودیت‌ها نیست؟ من و خیلی از دوستانم در این استان‌ها هم عکاسی کرده‌ایم و عکاسی برایمان بسیار آسان‌تر بوده است. در خوزستان هر کس به خودش اجازه می‌دهد به بهانه‌های مختلف و بعضا خنده‌دار و بی‌ارزش مزاحم عکاسان شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه مردم هم برخورد خوبی با عکاسان ندارند. ما معمولا وقتی به استان‌های دیگر می‌رویم می‌توانیم لذت عکاسی خیابانی را بچشیم. برای مثال جشنواره ملی عکس در مشهد و جشنواره فیروزه در تبریز با همکاری شهرداری‌هایشان سال‌ها است از عکاسان مختلف در سرتاسر کشور دعوت می‌کنند، هزینه رفت و آمد و اقامت عکاسان را پرداخت می‌کنند، فرهنگ‌سازی می‌کنند، تمام شرایط اعم از گرفتن مجوز رسمی و معتبر برای عکاسی در شهر، هماهنگی با ارگان‌ها و سازمان‌ها و … را فراهم می‌کنند و در آخر تعداد زیادی عکس از شهر خود هم دریافت می‌کنند. حالا در شهر ما سومین دور جشنواره شهر و شهروند برگزار می‌شود. این کجا و آن جا!؟ دعوت از عکاسان و پرداخت هزینه رفت و آمد و اقامت عکاسان غیربومی پیشکش حداقل مجوزی برای علاقه‌مندان به عکاسی تهیه کنید! تعداد زیادی از دوستان و یا هنرجویان، بارها و بارها به من گفتند که می‌خواستند برای جشنواره عکاسی کنند ولی در سطح شهر جلوی عکاسی آن‌ها را گرفته‌اند و در مواردی هم دوربین از آنها گرفته شده و یا حافظه جانبی دوربین را پاک کرده‌اند!

این عکاس تاکید کرد: برای استانی که پر از استعداد و پتانسیل عکاسی است بسیار ناراحت و نگران کننده است که شاهد چنین مشکلاتی باشیم. متاسفانه در سال‌های گذشته همین محدودیت‌ها و فشارهای ناعادلانه باعث شد تعدادی از علاقه‌مندان به عکاسی مستند و خبری از این شاخه دور شوند و یا کلا عکاسی را کنار بگذارند که البته این روند همچنان ادامه دارد.

او، همچنین با بیان این که به جز تعدادی از خبرگزاری‌ها در بیشتر روزنامه‌ها یا پایگاه‌های خبری به نحوه بد از عکس استفاده می‌شود، توضیح داد: انتخاب عکس‌های ضعیف، برش‌ها و ادیت‌های نامناسب در بسیاری از رسانه‌های استان مشهود است. بخشی از روزنامه‌ها هم که بویی از اخلاق رسانه‌ای و حق کپی رایت نبرده‌اند خیلی راحت عکسی از یک خبرگزاری برداشته و بدون اسم خبرگزاری یا عکاس در صفحات خود چاپ می‌کنند و حتی شده که اسم اشتباه یا نام رسانه خودشان را زیر عکس نوشته‌اند. با توجه به این که در حال حاضر تعداد عکاسان خبری خوزستان که خوراک تصویری روزنامه‌ها را تامین می‌کنند ۱۰ نفرند چنین اشتباهاتی بعید است. چه طور روزنامه‌ای در تهران برای چاپ عکسی در صفحات میانی از یک عکاس خوزستانی که شناختی از او ندارد تماس می‌گیرد تا نام خودش و خبرگزاری‌اش را بپرسد و کنار عکس بنویسد ولی یک روزنامه استانی زحمت نوشتن یا درست نوشتن اسم عکاسی که اتفاقا خوب می‌شناسدش را در صفحه اول به خود نمی‌دهد!؟

شجاعی‌فر خاطرنشان کرد: بر خلاف آن چه که بعضی از مدیران روزنامه‌ها، فکر می‌کنند عکاسی که در خبرگزاری کار می‌کند احتیاجی به چاپ عکسش در روزنامه‌ها ندارد و علت در میان گذاشتن این حرف‌ها فقط تاکید بر لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای در کار خبر است.

این عکاس همچنین تدوین قوانین حمایت از حقوق عکاسان و بیمه آن‌ها توسط شورای تامین استان، راه‌اندازی گالری عکس و تشکیل انجمن عکاسان استان را مهم‌ترین نیازهای عکاسان خوزستانی دانست.

گفتنی است سید مدیار شجاعی‌فر هم‌اکنون مدرس عکاسی در مرکز آموزش جهاد دانشگاهی خوزستان، عکاس خبرگزاری فارس و عضو اصلی انجمن ملی عکاسان ایران است. او در کارنامه خود ۱۹ جایزه ملی و استانی دارد و تاکنون برگزیده ۱۴ فستیوال بین‌المللی و ۴۱ جشنواره ملی و استانی شده و در ۹ نمایشگاه انفرادی و گروهی نیز شرکت داشته است.

داوری ۲ جشنواره استانی، دبیر اجرایی چند کارگاه آموزشی و جشنواره عکاسی و سابقه همکاری با خبرگزاری‌های ایسنا، ایکنا و روزنامه همشهری بخشی از سابقه فعالیت‌های وی در عکاسی است.

انتهای پیام

پیشین
سیصدونوزدهمین شماره نشریه عکس منتشر شد
پسین
بیست ویکمین ویژه نامه « تصویر سال » منتشر شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست