1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. اثری از صادق تیرافکن؛ «عاشورا» در سیزدهمین حراج تهران عرضه می‌شود

اثری از صادق تیرافکن؛ «عاشورا» در سیزدهمین حراج تهران عرضه می‌شود

منبع: خبرگزاری مهر –

اثر «عاشورا» که توسط صادق تیرافکن در سال ۱۳۸۰ خلق شده است، در سیزدهمین دوره حراج تهران به فروش می‌رسد.
اثری از صادق تیرافکن؛ «عاشورا» در سیزدهمین حراج تهران عرضه می‌شود
January 12, 2021
به گزارش خبرنگار مهر، «عاشورا» عنوان اثری از زنده‌یاد صادق تیرافکن هنرمند مفهومی و عکاس است که در سیزدهمین حراج تهران (آثار هنر مدرن و معاصر) چکش می‌خورد.
این اثر که به شیوه چاپ دیجیتال روی کاغذ عکاسی در ابعاد ۷۳ در ۹۰ به چاپ رسیده، در سال ۱۳۸۰ خلق و بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

در بخشی از توضیحات این اثر آمده است: «مجموعه «عاشورا» یکی از مجموعه آثار شناخته‌شده تیرافکن است که به‌عنوان یک سوژه هنری قریب به پانزده سال ذهن او را به خود درگیر کرد. اثر حاضر متعلق به آخرین تصاویری است که تیرافکن با موضوع عاشورا خلق کرده و به‌نوعی دستاورد ۱۵ سال مکاشفه هنرمندانه با کلیشه‌های هویتی، فرهنگی، قومی و مذهبی را در خود دارد. در این اثر مانند بسیاری دیگر از مجموعه عکس‌های تیرافکن، خود هنرمند در اثر حاضر است و این حضور، عکس را به‌نوعی خودنگاره تبدیل می‌کند که به تبعیت از جنبش‌های مفهومی شکل گرفته در هنر معاصر غرب مانند آثار سیندی شرمن، تلاش دارد هنرمند را در قالبی جدا شده از هویت روزمره و شناخته شده خود باز معنا کند.»
صادق تیرافکن، عکاس و هنرمند مفهوم‌گرای ایرانی بود که در سال ۱۳۹۲ براثر تومور مغزی در کانادا درگذشت. او که عکاسی حرفه‌ای را از سال ۱۳۷۰ آغاز کرده بود توانست جوایز ملی و بین‌المللی بسیار به دست آورد. برخی از آثار تیرافکن در مجموعه‌های ثابت موزه‌های مطرحی چون بروکلین نیویورک، موزه ملی بریتانیا، موزه اروپایی عکس در پاریس، موزه لاکما و همچنین موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود و شماری دیگر از آن‌ها هم تاکنون در حراج‌های معتبر هنری در لندن، نیویورک و دوبی به فروش رسیده‌اند.
در حال حاضر حراج بونامز و ساتبیز برخی از آثار تیرافکن را برای فروش در سایت خود قرار داده‌اند. پیش از این نسخه ششم از اثر «از دست دادن هویت ما» از او در حراج کریستی به قیمت ۱۷ هزار و پانصد دلار به فروش رسیده است.
به گزارش مهر، سیزدهمین حراج تهران روز جمعه ۲۶ دی ماه به صورت آنلاین و تلفنی برگزار می‌شود و تنها تعدادی محدود از خریداران مدعو می‌توانند حضور داشته باشند. همچنین چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۴ و ۲۵ دی ماه از ساعت ۱۱ الی ۱۹ نمایشگاه آثار هنر مدرن و معاصر این حراج در هتل پارسیان آزادی برپا خواهد بود.
سیزدهمین حراج تهران قرار بود تابستان⁧ ۱۳۹۹⁩ برگزار شود اما همچون دیگر رویدادهای فرهنگی و هنری به دلیل پاندمی کرونا، برگزاری آن به تعویق افتاد.

منبع: خبرگزاری مهر
پیشین
اکبر عالمی …
پسین
عکس‌ها حرف می‌زنند / آلفرد یعقوب‌زاده، عکاس جنگ از سختی‌های عکاسی از تلخی‌ها می‌گوید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست