1. خانه
  2. بانک اطلاعات عکاسان خارجی
  3. الکساندر میخائیلوویچ راچنکو

الکساندر

راچنکو

1956/12/03
1891/12/05

الکساندر میخائیلوویچ راچنکو یکی از طرفداران سرسخت سبک ساختارگرایی(Constructivist) بود که پس از انقلاب فرانسه به وجود آمد.
او در سال 1891 در سنپترزبورگ به دنیا آمد و سال 1911 در مدرسه هنر کازان(Kazan) ثبت نام کرد و تحت نظر استادی چون مدودو(Medvedev) به آموختن هنر روی آورد و طراحی و نقاشی را آموخت.

برخی از نمونه آثار

نتیجه‌ای پیدا نشد.

در سال 1914 به مسکو مهاجرت کرد و در آکادمی هنر استراگانوو شروع به یادگیری معماری ومجسمه سازی کرد.
او تا قبل از سال 1926 هیچ اطلاعاتی در زمینه عکاسی نداشت که در آن سال تصمیم گرفت در کلاس های عکاسی موسسه هنرهای گرافیکی مسکو شرکت کند. سبک عکاسی او اساسا ابتکاری بود و سعی داشت از اصول زیبایی شناسی نقاشی در آثار خود استفاده کند. او بیشتر به عکاسی مستند- تحلیلی علاقه داشت و سعی می کرد از زاوایای نا متعارف از سوژه های خود عکاسی کند( معمولا از خیلی بالا یا خیلی پایین). یکی از اهداف او برای این کار متعجب ساختن بیننده و به تاخیر انداختن او در تشخیص سوژه بود.
او می گوید” عکاس باید از یک موضوع در زوایا و موقعیت های مختلف عکس بگیرد، نه اینکه بار ها و بارها از یک سوراخ کوچک فقط یک تصویر دیده شود.”
در سال 1930 راچنکو به دلیل فعالیت های شورشی سیاسی، شغل اداری خود را از دست داد و همین امر بهانه ای شد تا او بیشتر به سمت عکاسی گرایش پیدا کند. از آن پس به عنوان عکاس خبری برای چندین نشریه به فعالیت پرداخت. در همان سالها با شخصی به نام مایاکووسکی (که بعد ها از او چندین پرتره خیره کننده و برجسته گرفت) در طراحی و صفحه بندی دو نشریه به نام های لف و نووی لف (دو نشریه خاص ساختارگراها) همکاری می کرد. بسیاری از عکس های او به عنوان عکس روی جلد مورد استفاده قرار می گرفت.
راچنکو سعی می کرد در تصاویر خود جزئیات را حذف کند و بیشتر روی ترکیب بندی قطری تاکید داشت. آثار او در دهه بیست بسیار انتزاعی بودند اما در دهه سی به عکاسی ورزشی ، عکاسی از سان و رژه های نظامی و خصوصا تئاتر علاقه پیدا کرد.اکثر طرح های گرافیکی قرن بیستم متاثر از آثار نخستین راچنکو هستند. او در طول این سالها نمایشگاه های عکاسی متعددی را برای دولت برپا کرد و سرانجام در سال 1956 در مسکو از دنیا رفت.
گردآوری :ایلیا فاضل اشرفی

عکاسان ایرانی

عکاسان بین المللی

فهرست