1. خانه
  2. بانک اطلاعات عکاسان خارجی
  3. الیوت فرنس پورتر
الیوت فرنس پورتر عکاس خارجی │ پایگاه عکس چیلیک www.chiilick.com

الیوت

فرنس پورتر

1990/11/02
1901/12/06

الیوت فرنس پورتر در سال 1901 در حومه شهر شیکاگو به دنیا آمد. او فرزند دوم یک خانواده سطح بالا بود. پدرش یک معمار آماتور بود و علاقه ذاتی به تاریخ داشت، به همین دلیل عشق به آموختن را در فرزندان خود پرورش داد.
در سال 1911 اولین دوربین خود را خرید و به سرعت شروع به عکاسی از طبیعت به خصوص پرندگان کرد.
پس از گذراندن دوره دبیرستان و طبق سنت خانوادگی در دانشگاه هاروارد به ادامه تحصیل پرداخت و در سال 1923 مدرک لیسانس مهندسی شیمی و در سال 1929 مدرک پزشکی را کسب کرد. پورتر در ابتدا در همان دانشگاه به عنوان محقق علم بیوشیمی مشغول به کار شد اما او هرگز نتوانست عشق به عکاسی را در خود نابود کند.

برخی از نمونه آثار

پورتر با حمایت برادر خود که یک نقاش رئالیست بود و با آشنایی با عکاسان برجسته دهه سی نظیر آنسل آدامز و استیگ لیتز (Stieglitz)، شروع به عکاسی از مناظر طبیعی شمال انگلستان کرد. استیگ لیتز در سال 1938 به او پیشنهاد کرد تا نمایشگاهی از تصاویر سیاه و سفید خود به همراه چندین عکس از سفر به اتریش را در گالری نیویورک سیتی برپا کند. برگزاری این نمایشگاه پورتر را به عنوان یک عکاس پیشرو مطرح کرد و توجه و تحسین عکاسانی نظیر پائول استرند و انسل آدامز را به خود جلب کرد. این اتفاق باعث شد تا پورتر حرفه پزشکی خود را ترک کند و به صورت تمام وقت به عکاسی بپردازد.
با اینکه همچنان تصاویر سیاه و سفید می گرفت ، برای اینکه بتواند تصاویر بهتری از پرندگان بگیرد به عکاسی رنگی روی آورد. پس از مدتی او سایر موضوعات طبیعی را در مجکوعه آثار خود گنجاند و به عنوان اولین عکاسی صاحب نام شد که به کشف تنوع و زیبایی های رنگی در جهان طبیعت پرداخته بود.
او در سال 1962 کتاب معروف خود به نام ” آیا در حیات وحش حفاظتی از طبیعت می شود” را چاپ کرد. موفقیت انتشار این کتاب ، او را در مسیری قرار داد تا تصاویر زیبای مشابهی را از تنوع اکولوژیکی حیات وحش در مکان مشخصی از جهان به تصویر بکشد. او برای تکمیل کتاب های خود به مناطق دورافتاده و غیر طبیعی سر می زد.
در دهه 60 او از موضوعات فرهنگی نیز عکاسی کرد و سرانجام مطالعات عکاسانه خود را از مناطق یونان باستان، خرابه های مصر باستان و کشور امروزی چین تکمیل کرد. او بیش از بیست و پنج کتاب عکس منتشر کرد و در سال 1990 از دنیا رفت.
الیوت پورتر هیچ گاه عشق و علاقه خود را به عکاسی از پرندگان از دست نداد و تا وقتی که در دهه 80 سلامتی خود را از دست نداده بود هر بهار به عکاسی از آنان می پرداخت. محیط زیست همیشه موضوع جالبی برای او بود .
گردآوری : ایلیا فاضل اشرفی
مترجم : فرانه ساروق فراهانی

عکاسان ایرانی

عکاسان بین المللی

فهرست