1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. امیرهوشنگ للهی ، مدیر موزه عکسخانه شهر شد

امیرهوشنگ للهی ، مدیر موزه عکسخانه شهر شد

موزه عکسخانه شهر برای بسیاری از عکاسان و علاقه مندان به تاریخ عکاسی نامی آشنا است.
فضایی دلنشین در حاشیه بوستان و ضلع جنوب غربی میدان بهارشیراز تهران که بیش از دو دهه است در مسیر فعالیت خود بانی رویدادهایی وزین و موثر در عکاسی بوده است.
نمای ورودی موزه عکسخانه شهرهمه ساله در روزهای ماه مبارک رمضان این موزه با آثاری دیدنی به استقبال این ماه می رود و در سال جاری نیز عکس هایی از عکاسان با مضامین « رمضان » آذین نگارخانه ی این موزه شده است.
نمایشگاه عکس رمضان که از روز یکشنبه ۶ تیرماه گشایش یافت بهانه ای شد تا با پنجمین مدیر این موزه هم آشناتر شویم.
امیرهوشنگ للهی ، که در آخرین روزهای سال ۱۳۹۴ با حکم امیر عبدالحسینی از سوی معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به این موزه آمد و مریم زنجانپور را به سوی مدیریت گالری فرهنگسرای ارسباران بدرقه کرد. درست مانند دوم خردادماه سال ۱۳۹۴ که با حضور مریم زنجانپور ، مژگان طریقی به عنوان کارشناس هنری به سوی موزه امام علی(ع) بدرقه شد.
برای دیدن عکس های نمایشگاه ، دقایقی وقت گذاشتیم و بعد از تماشای عکس ها ، ترجیح دادیم با مدیر این موزه گفت وگویی داشته باشیم. جوانی وزین و تحصیل کرده که با برخوردی خوش از دیدارکنندگان موزه استقبال می کند .
متولد سال ۱۳۵۷ است و دانش آموخته کارشناسی پژوهش هنر از دانشکده هنر و معماری و دانشجوی دکترای فلسفه هنر در دانشکده الهیات و فلسفه واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی می باشد .
اینک که بیش از یک فصل از حضور ایشان در کسوت مدیریت موزه عکسخانه شهر می گذرد بایستی نام وی را در ادامه نام مدیران قبلی موزه همچون: مرحوم بهمن جلالی ، جهانگیر چراغی ، مژگان طریقی ، مریم زنجانپور قرار داد و دوران ارزیابی عملکرد ایشان را با وجود نگاهی که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با نوع حمایت و به اصل صیانت از موزه عکسخانه شهر دارد، آغاز کرد .

امیرهوشنگ للهی در کلامی با عنوان : « سخنی با جامعه‌ی عکاسان ایران » این چنین سخن گفته است :
امیرهوشنگ للهی ، موزه عکسخانه شهر
نزدیک به سه ماه است به عنوان مسئول موزه عکسخانه شهر توفیق خدمت پیدا کرده‌ام. یک دهه است در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مشغول فعالیت‌ام و تلاش کرده‌ام کارهایی مناسب برای جامعه‌ی هنری و همین‌طور شهروندان انجام دهم. مسئولیت تازه در موزه عکسخانه شهر کار دشواری است که امیدوارم با پشتیبانی انجمن‌های عکاسی، عکاسان نام‌دار، و همین‌طور جوان به شکل شایسته‌ای از عهده‌اش برآیم.
سال‌هاست در حوزه‌ی تصویر مطالعه می‌کنم و به طور خاص در حوزه‌ی سینما می‌نویسم. عکس و هنرهای تجسمی نیز از جمله دغدغه‌های اصلی‌ام بوده و هست. در دوره‌ی فعالیتم در موزه تلاش می‌کنم هم به هویت اصلی موزه؛ عکس تاریخی و هم به عکس معاصر بپردازم. نشست‌ها و کارگاه‌های متفاوتی در حوزه‌ی نظر و عمل در موزه برگزار خواهیم کرد و هم‌چنین تلاش می‌کنیم نمایشگاه‌های متفاوتی برای موزه طراحی و برگزار کنیم. این نمایشگاه‌ها نیز هم به عکس تاریخی و هم به عکس و عکاسان معاصر می‌پردازد.
اما در این میان آن‌چه می‌ماند نقد فعالیت‌های موزه است. از کارشناسان و اهالی عکاسی انتظار دارم هم موزه را پشتیبانی و هم نقد کنند. از انجمن‌های مرتبط با عکاسی انتظار دارم موزه را حمایت کنند و کارهای مشترکی با موزه تدارک ببینند. بدانند این‌جا متعلق به آن‌هاست و تنها با حضور آن‌هاست که موزه عکسخانه شهر رونق خواهد گرفت و به جایی برای بحث و بررسی درباره‌ی عکس بدل خواهد شد. موزه‌ی عکسخانه‌ی شهر به روی تمام اهالی وعلاقه‌مندان عکاسی، انجمن‌ها و عکاسان صاحب‌نام و جوان باز است و از آن‌ها طلب یاری دارد. امیدوارم در این مدت بتوان تعاملی قابل توجه با عکاسی و عکاسان برقرار کرد به طوری‌که موزه عکسخانه شهر محل رفت‌و‌آمد عکاسان و از حضورشان بهره‌مند شود.

لازم به یادآوری است که موزه عکسخانه شهر در جریان فعالیت بیست ساله از حضور و مشورت اساتیدی صاحب اندیشه در حوزه تاریخ عکاسی چون: مرحوم دکتر ایرج افشار، دکتر محمد ستاری، دکتر محمدحسن سمسار، محمدمهدی رحیمیان، مرحوم شهریار عدل، حسین چنعانی، مهرداد اسکویی و … بهره برده است.

مدیریت و همکاران دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک ضمن خیرمقدم به این کارشناس و مدیر فرهنگی، با وجود انتصاب های پیاپی از سوی سازمان مربوطه، آرزومند است که با مشی صحیح و مشورت های کارشناسانه، باز تعریف اهداف راه اندازی و تعیین جایگاه موزه و همچنین تخصیص اعتبارات لازم از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در خصوص موقعیت دُردانه در تاریخ عکاسی کشور ، بازگشت به جایگاه حقیقی این واحد فرهنگی هنری را شاهد باشیم.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نگاه های برتر تور عکاسی از « لاله های واژگون » معرفی شدند
پسین
نهمین پرسش نظرسنجی موضوعی در پایگاه عکس چیلیک

به تازگي منتشر شده

۵ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام و خسته نباشید
    من اعتقاد دارم تغییر مدیریت یکی از بهترین روش های درمان اختلال در تفکرات نامربوط و غیراجرایی است.
    ضمنا بجای خبر تغییر مدیریت، گزارش عملکرد مدیران رفته را منتشر کنید.

    پاسخ
  • متین رجب زاده
    ۰۸ تیر ۱۳۹۵ ۱۴:۲۴

    از کلمه «دردانه» در متن خبر خیلی خوشم اومد.
    در واقع موزه عکسخانه شهر در فضاهای مربوط به عکاسی بسیار دردانه است . اموال بسیار ارزشمند و آثار خوبی در انجا در حال نگهداری و نمایش است.
    امیدوارم این دردانه را خدا برای دانشجویان و استادهای عکاسی و هنری حفظ کند.
    به مدیر جدید هم تبریک می گیم و ا هم امیدواریم ایشان موفق عمل کنند.

    پاسخ
  • موزه عکسخانه شهر زیر پای تفکرات ناصحیح مدیران ارشد سازمان فرهنگی هنری شهرداری در حال نابود شدن است.
    چه خوب که استاد جلالی نیست که این روزهای رو به زوال را ببیند.

    پاسخ
  • درود بر شما
    چرا بعد از سه ماه از اعطای حکم، خبر تغییر مدیریت را منتشر می کنید؟
    این کار نه صحیح است و نه حرفه ای!

    پاسخ
  • موزه عکاسخانه شهر محیطی آرام . دنج . ارزشمند و پر از حس نوستالژی است
    من خیلی از موزه ها دیدن می کنم ولی برای من این موزه و موزه ملک از جذاب ترین ها هستند.
    هر بار که گذرم بیافتد باز هم برای چندمین بار از محیط موزه و دوربین ها و عکس ها دیدن می کنم و از آرامش آنجا. آرامش می گیرم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست