1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. با حضور دبیر دوسالانه، نمایشگاه عکس سرمایه اجتماعی گشایش یافت

با حضور دبیر دوسالانه، نمایشگاه عکس سرمایه اجتماعی گشایش یافت

با حضور دبیر دوسالانه و مدیر اجرایی، نمایشگاه آثار برگزیده سومین دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی در شهر سبزوار گشایش یافت.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک ، نمایشگاه عکس های برگزیده سومین دوسالانه عکس سرمایه اجتماعی که به همت مجتمع فنی تهران-شاخه سبزوار و با توجه به سیاست های دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی مبنی بر برپایی نمایشگاه عکس در جای جای کشور ایران در شهر سبزوار گشایش یافت و در طی آیین گشایش این نمایشگاه توضیحاتی جهت آگاهی رسانی موضوع سرمایه اجتماعی به حاضرین ارایه شد.
آیین گشایش نمایشگاه آثار برگزیده سومین دوره با حضور افشین میرزایی-دبیر اجرایی و فاطمه ارمک-مدیراجرایی دوسالانه و نیز مدیر پایش و ارزشبیابی موسسه و دیده بان میثاق اخلاقی، در شهر سبزوار و با استقبال گسترده هنرمندان و عکاسان این شهر برگزار شد.
در این نمایشگاه نشریه تخصصی سرمایه اجتماعی نیز در میان حاضرین و علاقه مندان توزیع شد و همچنین کتاب سومین دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی جهت ارایه به علاقه مندان در محل نمایشگاه قرار گرفت.
افشین میرزایی پس از خوشامدگویی ابراز داشت: «هدف ما گسترش موضوع سرمایه اجتماعی در سرزمین ایران است تا بتوانیم بیش از پیش در کنار هم زندگی کنیم و به یاری هم بشتابیم. اگرچه می دانم «سرمایه اجتماعی» مفهوم گنگ و پیچیده ای برای اغلب مردم ماست، به طور مداوم برای افزایش آگاهی خود در تیم اجرایی جشنواره تلاش کردیم تا هرچه رو به جلوتر رفتیم با دریای عظیم ویژگی های این سرمایه و اهمیت آن در سازندگی یک کشور آشنا شویم و مخاطب را آشناتر کنیم».
میرزایی با بیان خاطره ای از خانم امینیان رییس هییت مدیره سبزکاران گفتند: «روزی مرا خواستند و خواستار برگزاری جشنواره عکسی بودند و وقتی پرسیدم چرا؟» این موضوع را اشاره کردند که: «روزی از کنار نانوایی رد می شدم که روی سر در آن نوشته شده بود: به نانوایی محله خود خوش آمدید و غیر ممکن است به آن نانوایی بروید و از خواندن آن لبخند و تبسم بر چهره تان ننشیند و این کاری بود که نانوای محله برای انتقال یک احساس خوب به همسایگان اش بدون هیچ چشم داشتی انجام داده بود و بدین وسیله کمک کرده ایم تا میزان سرمایه اجتماعی جامعه خود را افزایش دهیم».
وی در ادامه صحبت های شان پیرامون این مفهوم ابراز داشت: «یک مثل چینی می گوید اگر نگاهت به نگاه کسی ۳ثانیه گیر کرد به او سلام کن و مهم نیست او تو را بشناسد یا نه»
سرمایه اجتماعی رفتارهای مثبت و آگاهانه ای است که در طی زیست و تعامل و مراودات روزانه باهم داریم بدون اینکه توقع و انتظاری از هم داشته باشیم و یا همدیگر را بشناسیم.
ایشان در پایان صحبت های شان اشاره کردند که به دلیل محدودیت فضا ناگزیر شدیم تا منتخبی از ۵۹ عکس برگزیده سومین دوره را به برای نمایش عموم در اینجا بگذاریم و البته که تمامی عکس ها، دارای بار معنایی و عناصر دیداری قوی ای بودند.

سپس فاطمه ارمک با اشاره به اینکه خود از داوطلبان توسعه پایدار سبزکاران هستند، گفت: «موسسه سبزکاران بالان موسسه ای غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است که با هدف نهادینه کردن فرهنگ و اخلاق محیط زیستی برای پایداری توسعه در سرزمین ایران از سال ۱۳۸۰ به صورت رسمی و در سطح ملی فعالیت می کند. در این مدت پروژه های آموزشی و فرهنگ سازی مختلفی در سطح کشور در راستای توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست داشتیم که یکی از آنها پروژه دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی است. علت اینکه یک موسسه محیط زیستی یک جشنواره عکس برگزار کرد این بود که در طی پروژه های آموزشی که در دل جوامع محلی داشتیم در جایی کمبود چیزی مشهود بود. چیزی که کمبود آن باعث می شد انسانها نقش خود را در بهبود اوضاع جامعه خود نبینند و حتی میلی به بهبود نداشته باشد کمبودی که باعث می شد پیوند بین ما به عنوان یک نهاد مردمی و آدمهای یک روستا به خوبی شکل نگیرد و آموزش ها پایدار نشود. این خلا چه بود؟ مدت ها تحقیق کردیم و با دوستان جامعه شناس و متخصص زیادی به بحث نشستیم تا با مفهومی به نام سرمایه اجتماعی آشنا شدیم».
به طور کلی سرمایه اجتماعی به رفتارها و ارزش هایی اشاره داره که در دل یک جامعه یا گروه کمک می کند تا سطح مشارکت افزایش پیدا کند و خمیرمایه آن چیزی است به نام اعتماد که اعضای یک گروه و جامعه به هم اعتماد می کنند و در کنار یکدیگر قرار می گیرند و مثل حلقه های یک زنجیر به هم متصل می شوند و آگاهانه در راه رسیدن به هدف مشترکی تلاش می کنند و ما می خواستیم این مفهوم نوپا را در جامعه ایران هم آشنا کنیم چرا که اگر مردم با این مفهوم آشنا شوند و تلاش به افزایش میزان آن کنیم در واقع سطح مشارکت ها افزایش می یابد و کمک می کنیم که به اهداف توسعه ای خود در جامعه دست پیدا کنیم.
از این رو نشان دادن نمودهای این سرمایه در کادر تصویر به کمک نگاه هنرمندانه عکاسان عزیز می توانست بذر آگاهی و توجه را بکارد و قدم اول باشد.
نمایشگاه منتخب عکس های سومین دوسالانه عکس سرمایه اجتماعی تا پایان روز دوشنبه ۲۱ اسفندماه از ساعت ۱۷ تا ۲۰ پذیرای حضور علاقمندان به دیدار از عکس هایی با معنا و مفهوم «سرمایه اجتماعی» است.
عکس: دبیرخانه جشنواره

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه گروهی عکس «به یاد آقا ابراهیم خان … » در گالری دنا
پسین
نمایشگاه عکس تاریخی «دروازه‌های طهران قدیم» در عکسخانه شهر

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست