1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. با حضور عکاسان مستند، تور عکاسی از عاشورای حسینی برگزار شد

با حضور عکاسان مستند، تور عکاسی از عاشورای حسینی برگزار شد

برای پنجمین سال متوالی از سوی دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک و با حضور عکاسان مستند و علاقمند ، عکاسان عاشورایی ابعاد حماسی_عرفانی این رویداد اعتقادی و اجتماعی را به تصویر کشیدند.
قریب به بیست تن از عکاسان عاشورایی و علاقمند به مستندنگاری آیین ها و رسوم در قالب نود و نهمین تور عکاسی و کارگاه آموزشی پایگاه عکس چیلیک طی سفری چهار روزه موفق شدند بخشی دیگر از ابعاد حماسی_عرفانی سوگواری عزاداران را در تاسوعا و عاشورای حسینی عکاسی و ثبت کنند.
در این سفر که پیش از عزیمت با برگزاری نشستی آموزشی_توجیهی همراه بود عکاسان با گونه های مختلف عکاسی از مراسم های معمول این مناسبت در مناطق مختلف آشنا شدند و با نمایش برخی عکس ها و آثار از نگاه های گوناگون، رویکرد اصلی برگزارکننده به عنوان یک اصل برای حاضرین تشریح شد.

همچنین عکاسان با مشاهده نماهای متفاوتی از آیین ها و رسوم عزاداری محلی در جریان برخی تغییرات که منجر به جرح و خدشه به اصالت عزاداری با معرفت برای حضرت حسین ابن علی(ع) و یاران شان شده است، قرار گرفتند.
اسامی عکاسان عاشورایی حاضر در این سفر عکاسی به این ترتیب معرفی شده است: ندا رهگذر ، مجتبی محسنی ، مجتبی ملک پوریان ، محمدرضا خرازی ، مریم خداوردی ، فاطمه کلانتری ، سیدمحمد موسی زاده ، علی هاشمی ، آزاده مسیح زاده ، ابراهیم باقرلو ، گل گونه نجفی ، اعظم حشمتی ، نسرین رستمی ، جواد میرزاپور ، آزاده گلاب گیران ، مهدی سروری .

مدیریت دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک ضمن تشکر از حمایت و هماهنگی مهندس سیدحسن شفعتی فرماندار، مهندس محسن اسحاقی شهردار و ریاست اداره آموزش و پرورش شهرستان، روءسای هیئات و مدیریت و هدایت عکاس مجّرب « محمد منصوری خوانساری » ، از پشتیبانی مهندس مهدی احمدی تقدیر کرده و از میهمان نوازی عکاسان و علاقمندان و اهالی شهرستان نهایت سپاسگزاری را داشته باشد.


نشست نقد تور و بررسی فایل عکس های تولید شده توسط عکاسان همسفر و علاقمندان به زودی در سالن آموزش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار و عکس های برتر این سفر توسط کارشناسی عکاسان تعیین و معرفی خواهند شد.

از مهمترین اهداف برگزاری تورهای عکاسی پایگاه عکس چیلیک پس از نخستین دوره جشنواره تورهای عکاسی چیلیک شناسایی استعدادها و جذب علاقمندان و دوستداران هنر عکاسی در محیطی علمی، سالم و صمیمی است تا ضمن شرکت در فضایی عکاسانه از تاثیر شرایط کارگاهی و آموزش غیرمستقیم عکاسی بهره های لازم را برده و تجارب اولیه و تکمیلی خود را در زمینه عکاسی: مستند، مفهومی، منظره و طبیعت، روایی وگزارش، چهره، اجتماعی، معماری و … افزایش دهند.

مطابق با رسم تمامی تورهای عکاسی « پایگاه عکس چیلیک » مقرر شد تا با مشارکت همسفران فعال (صاحب اثر در گزارش تصویری و عکس های منتخب)، نشست نقد و بررسی عکس های این تور به شکل رایگان در محل سالن آموزش پایگاه عکس چیلیک برگزار شده و عکس ها و نگاه برتر در این نشست بنا بر رای و نظر همسفران و حاضرین علاقه مند مورد معرفی قرار می گیرند.
برای مشاهده گزارش تصویری تور عکاسی از تاسوعا و عاشورای حسینی « اینـجـــا » کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه گروهی عکس «روایت نزدیک» در تبریز
پسین
نسیم طواف زاده: « سرمایه اجتماعی » بنیاد زندگی بشر است

به تازگي منتشر شده

۵ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اعظم حشمتى
    ۱۴ مهر ۱۳۹۶ ۱۷:۵۰

    اولین بار بود که براى ثبت تصویر از آیین عاشورایى قصد داشتم دست به دوربین شوم
    هیچ تجربه اى نداشتم، جلسه نشست قبل از تور تاثیر بسیارى در هدایت ذهن و نگاهم داشت، توضیحات مفید جناب سرورى و نمایش عکس هایى از این مراسم چون مطالعه اى کتاب در این زمینه کارآمد بود.

    پاسخ
  • ابراهیم باقرلو
    ۱۴ مهر ۱۳۹۶ ۲۱:۲۹

    چون سالهای گذشته نشست پیش از سفر، نمایش آثار ثبت شده و گفتگو پیرامون این رویداد از ابعاد و زوایای گوناگون کمک بسیار شایانی برای رسیدن به ثبتهایی هدفمند تر و موفق تر داشت.
    بسیار خورسند هستم که برای پنجمین بار سفر عکاسی با هدف و موضوع سوگواری های ایام محرم را در تورهای عکاسی چیلیک تجربه نمودم، از مدیریت پایگاه عکس چیلیک که بار دیگر فرصت و شرایط ثبت این رویداد را با تمامی مشکلات موجود فراهم نمود بسیار سپاسگذار هستم.

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۱۵ مهر ۱۳۹۶ ۰۱:۰۱

    در سفرهای عاشورایی دریافتم که چقدر عکاسی از این موضوع برای رسیدن به یک ثبت خوب مشکل است.
    بعد از سفر به این درک رسیدم که تلاشهای پایگاه عکس چیلیک برای برگزاری نشست و آموزش و توصیه های لازم برای سفر ، پیش از سفر بسیار بجا بوده و هنگام عکاسی و مواجه با موضوع راهگشایمان بود.
    از دغدغه های عکاسانه و تپیدن دلتان برای کمک به عکاسان و علاقمندان بسیار سپاسگزارم، چرا که کمبود و نبود چنین فضاهایی و اشخاصی در جامعه کاملا آشکار است.
    خدا قوت

    پاسخ
  • مجتبی محسنی
    ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ۱۵:۲۶

    همیشه تورهای عکاسی پایگاه عکس چیلیک به صورتی خاص و منحصربفرد برگزار می شود و با مدیریت درست ، شرایط ایده آلی برای عکاسی همسفران عکاس فراهم می کند.
    تورهای عکاسی عاشورایی که بنده این افتخار را داشتم ۴ دوره از جمله شرکت کنندگان این تور عکاسی باشم، با برگزاری جلسات توجیهی و کمک به درک و فهم ثبت موضوع ، روضه تصویری بسیار کمک کرد تا به دور از تجملات و ورود نوآوری هایی که هیچ ربطی به فهم و درک مفهوم اصلی عاشورا ندارد به کشف و ثبت تصاویری به دور از هیجانات به دنبال مفهوم اصلی باشیم.

    پاسخ
  • هدف از شرکت در این تور این بود که دوست داشتم برای اولین بار با نگاهی متفاوت در چنین روزی یک اثر ثبت کنم. درگیری حسی از حضور در این مراسم، سد بزرگی برای جلوگیری از تمرکز کافی در بستن کادر مناسب برای من بود اما علیرغم این موضوع سعی کردم با توجه به نکات بسیار مهم و بجای جلسات توجیهی قبل از عکاسی تا حد امکان با دید و ذهن باز خالق یک اثر مورد قبول باشم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست