1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. با نظر عکاسان «نگاه برتر» کارگاه عکاسی طبیعت معرفی شد

با نظر عکاسان «نگاه برتر» کارگاه عکاسی طبیعت معرفی شد

با حضور همسفران و علاقمندان به عکاسی، عکس های منتخب عکاسان شرکت کننده در تور عکاسی طبیعت فیروزکوه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت با رای و نظر حاضرین نگاه های برتر معرفی شد.

نشست آموزشی نقد و بررسی کیفی عکس های تولید شده و منتخب عکاسان همسفر با ۱۰۹ومین #تور_عکاسی_چیلیک با موضوع تجربه ای در کارگاه عکاسی طبیعت در سالن آموزش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار شد و در طی این نشست دستاوردهای تصویری عکاسان همسفر مورد نمایش، ارزیابی و سنجش قرار گرفت.

به گزارش « پایگاه عکس چیلیک » (Chiilick.com) در این نشست آموزشی که ظهر چهارشنبه ۱۷ اَمرداد جاری در سالن آموزش دفتر این رسانه برگزار شد، ابتدا گزارش تصویری ۱۰۹ومین تور عکاسی چیلیک به همراه ویدئوهایی از این سفر، نمایش داده شد و در ادامه، نقاط ضعف و قوت این سفر عکاسی و ویژگی های شاخص مورد طرح و بحث قرار گرفت و سپس در حین نمایش عکس های گزارش تصویری این کارگاه آموزشی ، همسفران به برخی توصیه های کمی و کیفی و پیشنهادها پیرامون هرچه بهتر پرداختن به سفر عکاسی و امکان عکاسی از موضوع اشاره کردند و در نهایت با نمایش عکس های منتخب دریافتی از سوی عکاسان همسفر به عنوان آثار موفق ، دربارۀ عکس ها و موارد فنی و کمپوزیسیون(ترکیب بندی) و شناخت عناصر و … دیگر موارد دیدگاه های خود را در حوزه مسائل فنی، حسّی و زیبایی شناختی مطرح کردند.

پایان بخش برنامه های مورد نظر در این نشست انتخاب نگاه های برتر با رای و نظر عکاسان فعال در این تور عکاسی بود که به ترتیب عنوان #نگاه_برتر به عکس های: عارفه حجارمنش، سارینا ساعتچی، فرشته سامی، اعظم حشمتی که مورد کسب آرای اکثریت حاضرین در نشست قرار گرفت، اختصاص یافت.
بر اساس این نتیجه عکاس صاحب عنوان نگاه برتر از امتیاز دریافت و بهرمندی از تخفیف یکصدهزار تومانی خرید کتاب از پایگاه #کتاب_عکس برخوردار شد.

پیش از پرداختن به نقد عکس ها نکات لازم پیرامون شیوه مشاهده اثر و چگونگی و نوع نقد برای حاضرین تبیین شد و عکس هایی که عکاسان همسفر به عنوان منتخب برای نقد و تحلیل انتخاب شده بود، ارایه شد و با صرف زمان لازم، نسبت به بررسی هر یک از عکس ها تلاش شد تا نشانه ها و نمایه های زیبایی یک عکس خوب و موفق در کادرهای مورد نمایش مورد ارزیابی، مقایسه و تحلیل فنی و موضوعی قرار گیرد و در فرم های از پیش طراحی شده، کشف موضوع، جایگیری عکاس، تاثیر عوامل ثبت، استفاده مناسب از ابزار و تجهیزات، انتخاب کادر، القای حسّ، ترکیب بندی، ویرایش، خلاقیت، نورسنجی و … ارزشگذاری و ثبت امتیاز شوند.

در ادامه نظرها و سنجش آرا، نگاه: مهدی یوسفی، عرفانه سعیدیان، حمیده نظری، جلال میرزایی مورد تحسین قرار گرفت.

اشاره به مسایل فنی و تکنیکی در عکاسی طبیعت و دقت در تنظیم نظام داخلی دوربین عکاسی و همچنین ارزیابی زمان و نور در موقعیت عکاسی طبیعت با وجود شرایط محیطی و امکانات عکاس، دخالت گونه های مختلفی از نرم افزارها در تکمیل فرایند نگاه عکاس و جلوه گری فایل عکس تولید شده، چگونگی نورسنجی و بهره برداری از عناصر موجود در محل و مکان حول موضوع و روش های گوناگون بیان و معرفی و تعریف موضوع در طبیعت برای بیننده و همچنین چگونگی اِعمال خلاقیت و تشخیص این مرز ظریف در حفظ اصالت و ساختار عکس مستند و سندیت عکس طبیعت در حوزه رئالیسم بواسطه تکنیک های صحیح و میدانی و بکارگیری اصل وفاداری به عناصر رنگ و فرم و شکل و حسّ در ثبت عکس ها در این نوع از عکاسی در حین شناخت آن و ثبت لحظه قطعی از جمله مواردی بود که در حین گفت و گو ها مطرح و بدان پرداخته شد.
همچنین در بخش سعی و نگاه از عکاسانی چون: مطهره نظری، آرین جوادیان، راستین موسی زاده و سبحان سروری تقدیر به عمل آمد.

عکاسان همسفر با ۱۰۹ومین تور عکاسی چیلیک با حرکت در سحرگاه از تهران، عکاسی خود را در صبحگاه سه شنبه ۹ اَمرداد با رویکردی مبتنی بر عکاسی طبیعت و مطالعه بر این نوع عکاسی و تفاوت های آن با عکاسی منظره و انتزاعی ، با در نظر گرفتن هدف سفر و معرفی ویژگی های هر یک از نگاه های عکاسی و شاخه های نام برده شده در مشخصات ظاهری و فرم و شکل و رنگ و ترکیب بندی آغاز کردند و تلاش کردند با وجود شرایط جوّی و دمای محیط منطقه و همچنین ویژگی های عکاسی گروهی، در کندوکاو عکاسانه و ظرافت دیدی هنرمندانه با اتکّا به دانش عکاسی و برخورداری از تکنیک های عکاسی ابتدا در مواجهه با موضوع و برقراری ارتباط و تعریف شخصیت و ذهنیت پردازی عکاس در موقعیت و محیط روانی موضوع، در بکارگیری از عناصری چون: نور، رنگ، بافت، سایه ، فرم، رنگ و حسّ ، شناخت لحظه ثبت و … موفق ترین نماها را در کار گروهی و تلاش جمعی نسبت به موضوع، تهیه و ثبت کنند.
لحظه شناسی در درک موضوع و دامنه فعالیت آن، حضور به هنگام و جایگیری صحیح در حول موضوع و طبیعت نگاری هم ردیف با کشف زوایای خلاقانه در این نوع عکاسی و کشف و ثبت زمان طلایی در عکاسی از مضامین در حال حرکت با نور متغیر در زمان نیز از دیگر مواردی بود که با توجه به عکس های در حال بررسی به آنها پرداخته شد.

همچنین دخالت نشانه های دارای بار مفهومی در چیدمان و ترکیب عناصر عکس و دستیابی به مرحله ای از بیان در عکاسی همراه با حس و پیام ، دقت در نشانه ها و شناسایی هر یک در عکاسی طبیعت(Nature) و ارتباط میان عکاسی طبیعت تا عکاسی آمیخته با حس و حال طبیعت در موقعیت های انتزاعی و آبستره ، نقش رنگ و خاکستری ها در عکاسی انتزاعی و محیطی سرشار فرم و انباشته از نیروی در جریان فعالیت ، نقش خلاقیت در معرفی یک نگاه نو و … به عنوان ملاک های ارزیابی عکس ها مورد طرح قرار گرفت و در نهایت آثار منتخب همسفران از نگاه حاضرین این نشست با صرف زمان کافی مورد سعی در نقد و تحلیل فنی و بصری و محتوایی قرار گرفت.

مسئولیت راهبری جلسۀ نشست نقد تور و ارزیابی آثار عکاسان را « مهدی سروری » عهده دار بوده است .

لازم به یادآوری است در این نشست آموزشی رایگان که همزمان از طریق نشانی Toure_akkasee_Chiilick در شبکه اجتماعی اینستاگرام در حال پخش بود، علاوه بر حضور همسفران، مهمانانی چون: بابک فروتنی، مریم خداوردی، ندا رهگذر و ابراهیم باقرلو عکس ها و نگاه های: حمیده نظری، عرفانه سعیدیان، جلال میرزایی، راستین موسی زاده، آرین جوادیان، مهدی یوسفی، فرشته سامی، سارینا ساعتچی، مطهره نظری، عارفه حجارمنش، اعظم حشمتی، سبحان سروری مورد تحلیل فنی و بررسی بصری و بحث و گفت و گو قرار گرفت .
در نهایتِ برنامه های این جلسه، طرح اهدای نسخه ای کتاب از سوی پایگاه کتاب عکس (ketabeAks.ir) به حاضرین فعال در برنامه مورد بررسی قرار گرفت که مطابق با اهداف سلسله نشست های نقد عکس پس از هر عنوان تور عکاسی و ثبت تجربه ها و درج آموزه ها و نقدها اختصاص خواهد یافت.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه گروهی عکس «رنگ در عکاسی خیابانی» در نگارخانه شمیده
پسین
نمایشگاه عکس « گذر از دروازه تاریخ » در شیراز

به تازگي منتشر شده

۵ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • عارفه حجارمنش
    ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ ۱۷:۴۰

    همیشه بعد از جلسه نقد میفهمم که باید بارها سفر رو تکرار کنم برای اینکه بعد از جلسه نقد فقط تجربه خودم رو از عکاسی و سفر ندارم تجربه تمامی دوستان رو هم همراهم خواهم داشت
    از آقای سروری تشکر میکنم که همیشه حمایت ها و پشتیبانی هاشون راه رو برای همه ما هموار می کند
    از همه دوستانم تشکر میکنم که بین همه نگاه های زیبا و برتر تک تک دوستان نگاه من رو انتخاب کردند

    پاسخ
  • سفر و عکاسى دو مقوله مجزا هستند که هر کدام جذابیتهاى خاص خودرا دارند و هم اینکه این دو پدیده به شکل عجیبى در هم امیخته هستند یعنى وقتى سفر میروى دوست دارى که لحظات ناب خودرا ثبت کنى ووقتى دوربین دارى دوست دارى برى سفر و عکس بیندازى .اما وقتى عکاسى به عنوان یک هنر انتخاب مى کنى و دنبال مى کنى لزوماً باید به مسافرت و عمدتاً دامن طبیعت و و همه عناصرى که به گونه ایى به ان وابسته هستند پناه ببرى.و انجاست که جستجو مى کنى تا بتوانى با گروهى دست به تجربه اندورى و یاد گیرى بزنى ،این جستجو ترا یارى میرساند به گروهى که سالها تجربه حضور در طبیعت با اهداف سالم و اجراى کارگاههاى اموزش عکاسى دارند بر مى خورى*پایگاه_عکس_چیلیک و انوقت است که رنگ تجربه هایت تغییر مى کند واین تجربه ها شفاف ،هدفمندو زیبا میشوند حضورم در ١٠٩تور عکاسى طبیعت فیروز کوه از این دست بودکه به بهترین شکل ممکن با درایت و مدیریت و سازماندهى جناب مهدى سرورى و اراده و همکارى جمعى انجام پذیرفت و بخش پایانى ان نشست جمعى همسغران بود که به نقد وبررسى اثارپرداخته شد.جا دارد از اقاى سرورى سپاس ویژه داشته باشم و به دوستان همسفر که آثارشان عنوان نگاه برتر را به دست اوردند تبریک مى گویم.

    پاسخ
  • عرفانه سعیدیان
    ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ ۲۲:۱۶

    نمیدونم چندمین جلسه نقدی هست که من در آن شرکت کردم،ولی به جرات می توانم بگویم که هر بار نکات آموزنده ای در این نشست ها برای من هست. اگر پیشرفت در مراحل عکاسیم بوده قطعا یکیش یا بهتر بگویم مهم ترینش همین جلسات نقد بوده. روی عکس ها تمرکز میکنم و با یک لایک و کامنت از عکس نمیگذرم ،عکس در ذهنم پرداخته میشود ،نگاه های دوستان عکاسم ذهنم را وسعت میدهد.ممنونم از پایگاه عکس چیلیک به خاطر فراهم کردن همچین موقعیتی برای افراد طالب علم عکاسی.

    پاسخ
  • هرشاخه از هنر و یا علم دنیای وسیعی است که هر چه بیشتر مطالعه و تجربه می کنید بیشتر غرق آن دنیا می شوید و هر روز که فکر می کنیم چیزی آموخته ایم، این واقعیت بیشتر بر ما عیان می شود که چه قدر نمی دانیم.
    اولین تجربه جدی عکاسی از آبشار را گذراندم ولی با توجه به همه آنچه که هنوز نمی دانم و بایستی بیاموزم، نمی دانستم چه قدر موفق بوده ام، در این نشست با گفتگوی که پیرامون عکس ها( عکاسی طبیعت) صورت گرفت، هم آموختم وهم ضعف های کار خود را دریافت کردم. و این یکی از بزرگترین حسن های همراهی با تورهای چیلیک و جلسات نقد آن می باشد که مدیون همت و توان و دانش جناب سروری مدیر مسئول رسانه پایگاه عکس چیلیک می باشد.

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ ۱۴:۵۲

    با اینکه شرایط حضور در این تور را نداشتم و نتوانستم استفاده ای از لحاظ عکاسی ببرم، اما سعی کردم که شرکت در جلسه نقد عکس آنرا از دست ندهم چرا که دیدن عکسهای دوستان و صحبتهای پیرامون آن و توضیحات و تحلیلی که نهایتا جناب سروری روی عکسها انجام میدهند همواره برایم آموزنده بوده و هست.
    در جلسات نقد که ملزم به صحبت بر روی عکسها می شویم، ما را وامیدارد تا بهتر و مو شکافانه تر نگاه کنیم و ابعاد مختلف عکس را ببینیم و بسنجیم که همین موضوع حتی هنگام عکاسی هم ما را یاری میکند.
    بودن چنین امکان رایگانی بسیار ستودنی است و امیدوارم که قدردان آن‌باشیم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست