1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. با گرامیداشت بهمن جلالی و ابوطالب امام مراسم پایانی هفتمین گردهمایی تصویر سال برگزار شد

با گرامیداشت بهمن جلالی و ابوطالب امام مراسم پایانی هفتمین گردهمایی تصویر سال برگزار شد

منبع : ایسنا –

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم که عصر روز گذشته ـ ۲۱ اسفند ماه ـ در خانه هنرمندان ایران بعد از گرفتن عکس یادگاری همیشگی برگزار شد،سیف‌الله صمدیان دبیر گردهمایی تصویر سال با تقدیر از همه هنرمندانی که در این رویداد هنری شرکت کرده‌اند، در سخنانی گفت:هفت پله را با یکدیگر بالا آمده‌ایم امیدوارم با لطف و پشتیبانی شما این حضور هم‌چنان ادامه داشته باشد.

 او با ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی طراحی و اجرای پوستر هفتمین دوره‌ی تصویر سال از رشد آمار شرکت‌کنندگان در این دوره ابراز خرسندی کرد و افزود: دراین دوره هزاروششصد‌وهفتادو سه هنرمند شرکت داشتند که چون امکان ارائه‌ی همه‌ی کارها را نداشتیم، از ۸۳۰ هنرمند کار انتخاب کردیم که این گزینش روندی بسیار پیچیده داشت.

صمدیان درباره‌ی بخش فیلم توضیح داد:هیات داوران در این بخش در حضور تک‌تک فیلمسازان کارها را ارزیابی کردند که این شیوه شبیه جشنواره‌ی فیلم کن است. البته جشنواره‌ی ما به جای ۷ یا ۱۰ یا ۱۲ روز در ۲۴ روز نمایش فیلم داشت و برخی از روزها سه نوبت فیلم اکران می‌شد که باید از همکاری بچه‌های خانه هنرمندان تشکر کنم. البته امیدوارم آقای جوزانی با کمک کمپانی‌های علاقه‌مند تجهیزات این سالن‌ها را به روز کند.

دبیر گردهمایی تصویر سال به شرایط سیاسی _ اجتماعی کشور اشاره کرد و افزود: این شرایط به‌گونه‌ای بود که امکان گرفتن اسپانسر نداشتیم اما خانه هنرمندان، موزه هنرهای معاصر، انجمن طراحان گرافیک و هاکوپیان ما را در برگزاری این رویداد یاری کردند و در کنار آنان سازمان فرهنگی _ هنری شهرداری تهران هم کمک بسیار محدودی انجام داد که امیدواریم در سال‌های آینده مانند تمام کشورها که شهرداری حمایت‌گر رویداد‌های فرهنگی _ هنری است، ما هم از کمک بیشتری برخوردار شویم.

 صمدیان از بهروز غریب‌پور یاد کرد و گفت:باید از بهروز غریب‌پور که برای نخستین‌بار خانه هنرمندان را به روی ما باز کرد، تشکر کنم و از آقای جوزانی هم که به خوبی راه او را ادامه داد، ممنون هستم. اما جای غریب‌پور هم‌چنان خالی است.

 به گزارش ایسنا، در ادامه با پخش تصاویری از مراسم خاک‌سپاری بهمن جلالی یاد این هنرمند عکاس گرامی‌داشته شد. سپس محمود کلاری که اجرای برنامه را برعهده داشت در سخنانی گفت: از دست‌دادن بهمن جلالی برای همه ما ضایعه‌ای دردناک و فقدانی جانگداز است. او مرد بزرگی است که عمری را صرف هنر عکاسی کرد و یکی از پرانرژی‌ترین و نجیب‌ترین آموزگاران این رشته است.

 او ادامه داد: هر چه درباره‌ی او گفته شود نمی‌تواند حقیقتا پاسخگوی حضور، تاثیر و نقشی که او در آموزش نسل جوان داشته؛ باشد. جایش همواره خالی است هرچند او با شاگردانش و با زنده‌ نگه‌داشتن راه و نگاهش تداومی همیشگی خواهد داشت.

 سپس با پخش تصاویر دیگری از کوروش(ابوطالب) امام، هنرمند تازه درگذشته یاد این عکاس و جانباز جنگی گرامی داشته شد.

 در این تصاویر کوروش امام می‌گفت؛ در خانه بیکار ماندن یعنی فنا‌شدن و من شروع کردم به کارکردن و مبارزه‌کردن با بیماری.

سپس سیف‌الله صمدیان گفت:شرمنده‌ایم که فضای مراسم به طبیعت زندگی‌مان نزدیک‌تر شده است. درست همزمان با برگزاری گردهمایی تصویر سال باید برای کوروش امام مراسم تدفین می‌گرفتیم، بنابراین گرچه ظاهر این فیلم غم‌انگیز است اما در عین حال بسیار غرور‌انگیز است و تصویر‌گر انسانی است که هرگز نخواست متوقف شود.

وی با اشاره به حضور کوروش امام در جبهه‌های جنگ یاد‌آور شد: کوروش در ثبت جنگ و وقایع آن گنجینه‌ای بسیار غنی را از ۳۰ سال گذشته گرد آورد. او همیشه نگاهی تازه داشت چیزی که ما عکاسان باید آن را مورد توجه قرار بدهیم.

صمدیان در پایان صحبت‌های خود یاد مجتبی تکین دیگر عکاسی را که سال گذشته جان باخته بود گرامی داشت.

در ادامه احسان رسول‌اف مدیر گالری «محسن» به نمایندگی از بنیاد فرهنگی _ هنری محسن رسول‌اف با یادآوری درگذشت این هنرمند جوان در شهریور سال ۸۷ گفت: بنیاد فرهنگی _ هنری محسن با هدف حمایت از هنرمندان جوان کار خود را آغاز کرد و در ادامه با پیشنهاد و همکاری سیف‌الله صمدیان جایزه‌ی محسن رسول اف را در چهار رشته برای هنرمندان زیر ۲۵ سال طراحی کردیم که امسال دومین دوره‌ی این جایزه برگزار می‌شود.

 او در ادامه از برگزاری نمایشگاهی از آثار برگزیده در این گالری خبر داد و افزود: این گالری در دی‌ماه گذشته در تهران افتتاح شد و امیدواریم بتوانیم خدمت دیگری به هنر هنرهای تجسمی معاصر کشور انجام دهیم.

 به گفته‌ی او؛ از خرداد سال آینده هرسال آثار برگزیده‌ی جایزه‌ی محسن رسول اف در این گالری به نمایش گذاشته می‌شود تا ضمن بازدید دوباره امکان فروش و بازار برای این آثار فراهم شود.

احسان رسول‌اف اضافه کرد: برای برندگان تندیس؛ با بررسی هیات کارشناسی گالری محسن و در صورتی که رزومه کاری این هنرمندان متقاعد‌کننده باشد، امکان برگزاری نمایشگاه انفرادی هم فراهم خواهیم کرد.

 در ادامه دو فیلم از مجموعه‌ی «دلقک‌ها» که کامبیز درمبخش هنرمند کاریکاتوریست با همکاری پسرش رامین ساخته بود به نمایش درآمد و سپس جوایز برگزیدگان بخش‌های مختلف ارائه شد.

گرد‌همایی تصویر سال با نمایش فیلم «اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر» ساخته‌ی شهرام مکری به کار خود پایان داد.

 به گزارش ایسنا،نتایج داوری‌های بخش‌های عکس، کاریکاتور، گرافیک و فیلم هفتمین نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در بخش جوانان زیر ۲۵ سال (جایزه محسن رسول‌اف)

 بخش عکس با داوری محمود کلاری، محسن راستانی و شهریار توکلی برگزیدگان بدین شرح‌اند:

در بخش مستند اجتماعی تندیس تصویر سال “جایزه محسن رسول‌اف” به سعید عامری بابک بردبار و عرفان دادخواه کوچکی برگزیده شناخته شد که به آنان دیپلم افتخار و سکه بهار آزادی اعطا شد.

براساس آرای هیات داوران، از علی جورابچی، آزاده کرم‌بارنگی و غزال مفاخری با اعطای تقدیرنامه تقدیر شد.

در بخش عکاسی ورزشی تندیس تصویر سال “جایزه محسن رسول‌اف” به وحید سهرابی ابد محمدرضا سلطانی تهرانی و امیرحسین خیرخواه برگزیده شناخته شد که به وی دیپلم افتخار و سکه بهار آزادی اعطا شد.

براساس آرای هیات داوران، از محسن رضایی، نعیم احمدی، هادی آبیار و بابک بردبار با اعطای تقدیرنامه تقدیر کردند.

 در بخش عکاسی خبری تندیس تصویر سال “جایزه محسن رسول‌اف” به هیچ یک از حاضران تعلق نگرفت.

 روشن نوروزی و حسین علیزاده‌موحد برگزیده شناخته شدند که به آنان دیپلم افتخار و سکه بهار آزادی اعطا شد.

براساس آرای هیات داوران، از مرجان احمدی و رضا عنصرسیار با اعطای تقدیرنامه تقدیر شد.

در بخش هنر و هنرمندان تندیس تصویر سال “جایزه محسن رسول‌اف” برای آویده نجفی مجید ادیبی و حسین گلیا برگزیده شناخته شدند که به آنان دیپلم افتخار و سکه بهار آزادی اعطا شد.

براساس آرای هیات داوران، از علی جورابچی، محمدرضا سلطانی تهرانی و محسن رضایی با اعطای تقدیرنامه قدردانی شد.

در بخش عکاسان از نگاه عکاسان تندیس تصویر سال “جایزه محسن رسول‌اف” به منا هوبه‌فکر اهدا شد.

 ترانه اردکانی و نازنین زنگی‌آبادی برگزیده شناخته شد که به آنان دیپلم افتخار و سکه بهار آزادی اعطا شد.

براساس آرای هیات داوران، از ارسلان امانتی با اعطای تقدیرنامه قدردانی شد.

در بخش عکاسی خلاقه (نگاهی دیگر) دو تندیس اختصاص داده شد.

 تندیس تصویر سال “جایزه محسن رسول‌اف” به غزاله غضنفری و تندیس دیگر به صمد قربان‌زاده.

 در این بخش هادی فلاح‌پیشه، مجید شقایی فلاح و نفیسه مشعشعه برگزیده شناخته شدند که به دیپلم افتخار و سکه بهار آزادی به آنها اعطا شد.

 براساس آرای هیات داوران، از محسن بایرام نژاد، آی‌تای شکیبافر، شکوفه بیاتی، نازنین طباطبایی و طناز امین با اعطای تقدیرنامه قدردانی شد.

در بخش کاریکاتور داوران کامبیز درم‌بخش، حسن کریم‌زاده و هادی حیدری حسین یوزباشی برگزیده نخست و برنده تندیس جایزه محسن رسول‌اف شناخته شد.

 دیپلم افتخار و جایزه به امیرارسلان احمدی‌نژاد و محمود آزادنیا تعلق گرفت.

همچنین طبق آراء هیات داوران، از قاسم الهی و شاهین کلانتری تقدیر شد. در بخش گرافیک داوران فیروز شافعی، ساعد مشکی و مریم خونساری مهدی مختاری برگزیده نخست و برنده تندیس جایزه محسن رسول‌اف شناخته شد.

دیپلم افتخار به علی رزم‌پا و (حسین یوزباشی و محمدصابر شیخ‌رضایی) تعلق گرفت.

 همچنین طبق آراء هیات داوران، از محمدعلی خفاجی، امیرحسین نوری‌فرد، محمدحسین جعفری، مسعود آقایی و یحیی پاکدل تقدیر شد.

بخش فیلم هیات داوران متشکل از فرزاد مؤتمن، حمید جبلی، مرتضی پورصمدی، تورج اصلانی و شهرام مکری فیلم‌های بخش جوانان زیر ۲۵ سال را از میان ۴۸ فیلم راه‌یافته در این بخش انتخاب کردند.

 در بخش فیلم‌های نیمه‌بلند از ۱۵ تا ۴۵ دقیقه

 تندیس: همه‌چیز سر جاشه/ کارگردان: میلاد ثابت کار برگزیده: سیانور/ کارگردان: آیدین افخمی

 تقدیر: اینجا تهران است صدای…/کارگردان: انوشیروان مسعودی ایمان بیاوریم/ کارگردان: عطیه عطارزاده خاطره نی‌آوران/ کارگردان: هادی آفریده

فیلم‌های کوتاه تا ۱۵ دقیقه تندیس: تیر/ کارگردان: محمد جواد قاسم‌پور برگزیده: چتر رنگی/ کارگردان: هدی اصفهانی شاه گفت نزن و عکاسی آغاز شد/ کارگردان: میلاد شاه‌جانی جایی مثل بهشت/ کارگردان: میلاد مرتضی‌پور تقدیر: نزدیک‌تر/ کارگردان: حسین براتی با مورچه‌ها می‌رقصد/ کارگردان: داریوش نهداران چای/ کارگردان: آرمان فیاض رخصت چای/ کارگردان: میثاق نزهت‌شعار چای/ کارگردان: یاسر شعبانی

 

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
گزارش تصویری خاکسپاری ابوطالب امام، عکاس دفاع مقدس
پسین
عکس‌های بهمن جلالی در ایتالیا

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست