1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. «برونو باربی» عکاس آژانس عکس مگنوم درگذشت

«برونو باربی» عکاس آژانس عکس مگنوم درگذشت

برونو باربی/Bruno Barbey عکاس مستند_خبری (۱۹۴۱-۲۰۲۰) عکاس سرشناس فرانسوی، عضو دائم و از مدیران‌ سابق آژانس مگنوم و عضو آکادمی Fine Art در گذشت.

 باربی که در مراکش به دنیا‌ آمده بود، در دانشگاهی در کشور سوییس ، تحصیلات عکاسی و طراحی گرافیک را فرا گرفت و از دهه ۶۰ میلادی عکاسی حرفه ای را آغاز کرد.

در سال ۱۹۶۴ به آژانس مگنوم پیوست و در سال ۱۹۶۸ عضو دائم آن آژانس عکس شد و از سال ۱۹۷۸ تا ۱۹۷۹ نایب ریاست بخش اروپای آژانس عکاس مگنوم را بر عهده داشت و بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ نیز مدیر بخش بین‌الملل این آژانس بود.

برونو باربی در طول ۵ دهه کار مستمر و موثر همیشه در قلب حوادث و رویدادها حضور داشت و از اکثر اتفاقات مهم، جنگ‌ها و انقلاب‌های این دوران عکاسی کرد.

عکس‌های مشهورش از جنگ شش روزه تا جنبش دانشجویی و کارگری می ۱۹۶۸ فرانسه و حکومت خمرهای سرخ در کامبوج تا عکاسی از جنگ ویتنام، جنگهای خاورمیانه و بسیاری از رخدادهای دیگر او را به لقب «چشم مطبوعات دنیا» رسانده و بدل کرده بود. هرچند در اکثر جنگها و درگیریها حضور داشت ولی عبارت عکاس جنگ را برای خود نمی‌پسندید.

برانو باربی چندین بار در قبل و بعد از انقلاب به ایران سفر کرده بود و دستاورد آن کتاب عکسی با عنوان «ایران: آفریقای جوان» (۱۹۷۶) بود که پیش از انقلاب سال ۵۷ ایران چاپ و منتشر شد.

 باربی از معدود عکاسانی بود که اغلب کارهایش را تبدیل به کتاب می کرد که حاصلش بیش از ۳۰ عنوان کتاب عکس در نتیجه سالها سفر و حضور در ۵ قاره جهان بود.

در سال‌های اخیر بیشتر در کشور چین حضور داشت و بر روی پروژه‌ای در آنجا کار عکاسی‌اش را پیش می برد.
برونو باربی سرانجام در روز ۹ نوامبر جاری و در سن ۷۹ سالگی در کشور فرانسه درگذشت.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
نمایشگاه عکس زنان «نصرالله کسرائیان» در گالری آران
پسین
در چنین روزی عکس «به سوی نور» زهره صابری به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست