1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. برگزیدگان سومین دوسالانه عکس سرمایه اجتماعی معرفی شدند

برگزیدگان سومین دوسالانه عکس سرمایه اجتماعی معرفی شدند

اختتامیه سومین دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی با حضور دبیر دوسالانه عکس و نماینده هیات داوران در شهر رشت برگزار شد.
به گزارش پایگاه عکس چیلیک مجتمع فرهنگی_هنری خاتم الانبیا(ص) شهر رشت عصر روز جمعه ۲۴ آذرماه جاری میزبان شرکت کنندگان در مراسم اختتامیه سومین دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی بود که با حمایت و پشتیبانی موسسه سبزکاران بالان طراحی و برگزار شد.

نسرین امینیان رییس هیات مدیره موسسه سبزکاران بالان ضمن خیرمقدم و تشکر از حضور میهمانان، از چگونگی شکل گیری ایده برپایی دوسالانه عکس توسط یک موسسه مردم نهاد و چرایی برگزاری آن ایراد سخن نمودند.
ایشان ضمن تشکر از همه ی حامیان مالی و معنوی و رسانه ای سومین دوسالانه عکس و خبرگزاری ها و خبرنگاران ارجمند که تا پایان همراه جشنواره بودند و بدون کمک هایشان برگزاری دوسالانه ممکن نبود اشاره کردند که دیدن آگاهانه نمودهای سرمایه اجتماعی در جامعه همیشه با لذت بسیار زیادی همراه است و انرژی دریافت شده از آن زیبا و قدرتمند است و مفتخریم که توانستیم به کمک شما عکاسان، سرمایه های اجتماعی جامعه را ببینیم و درک کنیم ولذت ببریم

امینیان سپس به مهمترین اصل شکل گیری سرمایه اجتماعی اشاره نمود که آن چیزی نیست جز اعتماد. اعتماد است که کمکمان می کند در کنار یکدیگر قرار بگیریم، راه های ارتباطی را در دل سنگ لاخ ها شکل بدهیم و پایدار حفظ کنیم.
سبزکاران به هنر شفاف، بی کلام و روشن عکاسان ایمان و اعتماد دارد و می خواهیم تا شما هم به سبزکاران اعتماد و ایمان داشته باشید.  ایشان سپس به رونمایی نشریه داخلی شماره ۲۷ موسسه سبزکاران بالان، ویژه نامه تخصصی سرمایه اجتماعی که توسط موسسه سبزکاران در جهت ارتقای دانش و آگاهی در باب موضوع سرمایه اجتماعی و برای این مراسم تهیه شده اشاره نمودند و بیان کردند که خواندن آن خوانندگان را با سوالات بزرگ تری مواجهه می کند که گفتگو درباره آن کمک خواهد کرد گام های محکم تری در  مسیر روشنگری بیشتر موضوع سرمایه اجتماعی در جامعه شکل بگیرد.

در بخش بعدی، افشین میرزایی دبیر سومین دوسالانه عکس سرمایه اجتماعی ، به نقش و مسئولیت اجتماعی عکاسان در ارتقای فرهنگ بشریت پرداختند . ایشان ابتدا از یک سوال ذهنی سخن خود را شروع کردند، سوال ذهنی در مورد اینکه کدام بخش از عمل و عکس العمل های روزمره ما انسانها واقعیت و کدام غیر واقعی است

آیا اینکه انسانی در دنیای امروز شکار می کند تا لذت ببرد واقعیت است یا غیرواقعی است و اینکه در صف شلوغ اتوبوس یا مترو به هم می خوریم و با عصبانیت درگیر می شویم واقعیت است یا غیرواقعی؟ و سپس اشاره کردند که به گمان خودشان اتفاقاتی از این دست غیر واقعی هستند و با ذات و اصالت وجودی انسانها که سراسر مهر است و همدلی و لطافت منافات دارد. سپس با اشاره به یکی از سوژه های  عکاسی شان در خصوص ریشه کنی گیاه مهاجم سنبل آبی از یکی از تالاب های رشت که موسسه سبزکاران هم در آن مشارکت داشت، و در جواب عکاسانی که چنین کارهایی را بی فایده می دیدند عنوان کرد که ما عکاسان باید رسالتی داشته باشیم و رسالت ما آنگاه که عکسهایمان اثر مثبتی بر جامعه بگذارند به انجام خواهد رسید. گاهی نتیجه ی انجام کارهایمان را باید در آینده ببینیم و تنها در پی نتایج مادی نباشیم و جامعه ی امروز نیازمند چنین عکاسانی است.

در بخش سوم فاطمه ارمک مدیر اجرایی سومین دوسالانه نیز در این مراسم گزارشی از سومین دوره جشنواره ارائه نمود. ارمک پس از بیان مقایسه ای از دوره سوم با دوره های پیشین اشاره کرد که برگزاری سه دوره پیاپی یک دوسالانه در شرایط کنونی  خود اعتباری بزرگ برای یک جشنواره محسوب می شود.
ایشان تعداد فایل آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را ۲۹۸۵ اثر از ۲۶۶ شرکت کننده از ۲۵ استان کشور عنوان کرد که بیشترین شرکت کنندگان از استان های گیلان، خراسان رضوی و تهران بوده اند .
سپس تشکر ویژه از داوران این دوره، کریم ملک مدنی، مهدی منعم و الوند رضازاده برای کمک ها و همچنین روز داوری نفس گیری که در سوم آذر ماه در محل موسسه سبزکاران بالان داشتند ،انجام شد.
همچنین تشکر ویژه ای داشتند از حامیان این دوره از جشنواره: شرکت ساختمانی چولاب، شرکت ساختمانی کولهام، شرکت ساختمانی مشاورآباد، شرکت گوهرود، دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک ، بنیاد ایرانشناسی شاخه گیلان، شرکت بهشت سبز سراوان، مرکز چاپ عکس حرفه ای نت، انجمن عکاسان رشت ، خانم دکتر حلاج زاده، آقای قامتی رییس هیات کوهنوردی گیلان، شرکت مهیا نت شمال، شرکت شایان چاپ خبرگزاری ها و خبرنگارانی که برای پوشش خبری سومین دوسالانه گروه اجرایی را یاری کردند و سایر دوستان و همراهان عزیزی که بدون تردید بدون چتر حمایتشان پیمودن این مسیر ممکن نبود.

در پایان ارمک به نقص فنی و اختلالی که در برهه زمانی خاصی برای سایت جشنواره به وجود آمد اشاره کردند و گفتند به محض مطلع شدن تیم دبیر خانه از چنین مشکلی تلاش کردند تا حدّ امکان با عکاسان ارتباط برقرار کنند ولی متاسفانه تعدادی از هنرمندان موفق به ارسال آثار به دبیرخانه نشدند که مدیریت دوسالانه از اشتباهی که پیش آمده از همه هنرمندانی که نتوانستند به موقع آثار خود را ارسال کنند عذر خواهی کرده و امیدوار است در دوره بعدی که در بهار ۹۸ برگزار خواهد شد همه ی هنرمندان عزیز را ببینیم و شاهد دوره ای پربارتر و متفاوت تر از گذشته باشیم.

سپس الوند رضازاده به نمایندگی از داوران این دوره ابتدا به اهمیت موضوع سرمایه اجتماعی در روزگار امروز با بیان مثالهایی از زندگی ایرانیان پرداختند و گفتند ما هنوز همان انسانهایی هستیم که در دوران جنگ برای پختن یک شام، مواد اولیه، مواد  اشتراکی چند همسایه بود و نفت به صورت مشترک در محله مصرف می شد. لازم است به خود واقعیمان بازگردیم و رابطه ها را بهبود ببخشیم
ایشان ضمن تشکر از موسسه سبزکاران بالان در برگزاری چنین جشنواره ای اشاره کردند که وجود موسساتی چون سبزکاران بالان که احساس نیاز را پیش از سازمانهای عریض و طویل در جامعه می فهمند، درک می کنند و دست به کار می شوند در دنیای امروز خود، منبعی از سرمایه اجتماعی در جامعه است.ایشان در پایان با تاکید بر اینکه عکس ها در روز داوری با صداقت تمام و با جزییات و با صرف زمان طولانی(بیش از ۱۲ساعت) بررسی شد به  قرائت بیانیه هیئت داوران پرداختند:

به نام خدا
سومین دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی در حالی برگزار شد که نسبت به ادوار پیشین شاهد رشد چشمگیری در تعداد آثار و نفرات شرکت کننده بودیم. ضمن اینکه رشد کیفی از نظر موضوع سرمایه اجتماعی نیز در آثار قابل مشاهده بود. و این خود بهبود شرایط برگزاری دوسالانه و تلاش های سبزکاران در نشر و آگاهی رسانی موضوع سرمایه اجتماعی را می رساند.
هیات داوران سومین دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی متشکل از: کریم ملک مدنی، مهدی منعم و الوند رضازاده با بررسی ۲۹۸۵ قطعه عکس از ۲۶۶ عکاس شرکت کننده ۴۰ عکس از بخش اصلی و ۱۹ عکس از بخش ویژه را جهت ارائه در نمایشگاه برگزیده و نفرات برتر را اعلام نمودند که در ادامه بیان می شود
امید که این حرکت فرهنگی و استقرار آن سبب رشد سرمایه اجتماعی در کشور عزیزمان گردد

در پایان مراسم و پس از تقدیر از حامیان دوره و داوران دوره ، نفرات برتر و تقدیری مسابقه به شرح ذیل اعلام شدند:

نفرات برتر در بخش اصلی:
مژگان جعفری با دریافت لوح تقدیر، تندیس دوسالانه و یک سکه بهار آزادی
مجید شقائی فلاح با دریافت لوح تقدیر، تندیس دوسالانه و یک سکه بهار آزادی
داوود عامری با دریافت لوح تقدیر، تندیس دوسالانه و یک سکه بهار آزادی

نفرات برتر بخش ویژه:
سامان پورخوش آموز با دریافت لوح تقدیر، تندیس دوسالانه و یک سکه بهار آزادی
داوود ایزدپناه با دریافت لوح تقدیر، تندیس دوسالانه و یک سکه بهار آزادی
تقدیر هیئت داوران: سمیرا بویری با دریافت لوح تقدیر و کارت هدیه ۳۰۰هزارتومانی
تقدیر دبیر دوسالانه: کیانوش سعادتی با دریافت لوح تقدیر و کارت هدیه ۳۰۰هزارتومانی
تقدیر موسسه سبزکاران بالان: مژده لطیفی با دریافت لوح تقدیر و کارت هدیه ۳۰۰هزارتومانی

سپس با حضور میهمانان، نمایشگاه آثار برگزیدگان سومین دوره دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی که در گالری مارلیک برگزار شده بود با حضور نسرین امینیان رییس هیئت مدیره موسسه سبزکاران بالان افتتاح شد.
نمایشگاه آثار برگزیده این دوره تا ۳۰ آذر ماه هر روز در ساعت ۱۰ تا ۱۳ و ۱۶ تا ۱۹ به روی عموم مردم و علاقه مندان باز است

همچنین دبیرخانه دوسالانه ملی عکس سرمایه اجتماعی اعلام میدارد که جهت ارسال کتاب جشنواره و گواهی شرکت در اولین فرصت، تمامی شرکت کنندگان نشانی پستی به همراه کدپستی و شماره تماس خود را از طریق نشانی پست الکترونیک: akssarmayeejtemai@gmail.com و شماره های: ۰۹۱۱۹۲۷۱۰۱۹ و ۰۱۳۳۳۶۶۷۶۳۳ به دبیر خانه ارسال نمایند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت موسسه سبزکاران بالان به نشانی: www.sabzkaran.com، تلگرام دبیرخانه: socialcapital_ax و اینستاگرام دوسالانه sarmaye_ejtemai_ax مراجعه فرمایید.
عکس ها: دریافتی از دبیرخانه دوسالانه عکس سرمایه اجتماعی

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
کارگاه عکاسی مستند مجید شقایی فلاح در دانشگاه فردوسی
پسین
کارگاه آموزشی عکاسی از آب و آتش در قم برگزار می شود

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست