1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. بزرگداشتی برای محمود کلاری در تهران

بزرگداشتی برای محمود کلاری در تهران

منبع: ایسنا –

محمود کلاری در جشن “تصویر سال” تقدیر می‌شود.

محمود کلاری

به گزارش ایسنا، طبق اعلام برگزار کنندگان این جشن؛ در ادامه بزرگداشت چهره‌های شاخص «تصویر» در ایران که از سال گذشته با تجلیل از حضور موثر اکبر عالمی در رشته‌های تصویری از سوی جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر آغاز شد، امسال از «محمود کلاری» به عنوان چهره‌ای شاخص و خلاق در سینمای ایران که فیلمبرداری ۷۶ فیلم سینمایی را در کارنامه حرفه‌یی خود دارد، تجلیل خواهد شد.

این برنامه روز یکشنبه ۹ اسفندماه ۱۳۹۴ ساعت: ۳۰: ۱۸ در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران با حضور هنرمندان و اهالی فرهنگ برگزار می‌شود.

در این مراسم علاوه بر نمایش سکانس‌هایی از آثار سینمایی محمود کلاری، سینماگران دیروز و امروز درباره ویژگی‌های کار با محمود کلاری سخن می‌گویند.

همچنین گزارشی از آخرین بزرگداشت بین المللی محمود کلاری که فوریه ۲۰۱۶ از سوی انجمن فیلمبرداران فرانسه AFC همراه با برگزاری مسترکلاس و نشست پرسش و پاسخ و اهدای تندیس کم فلکس (CAMEFELX) برگزار شد، ارایه می‌شود.

باد ما را خواهد برد، بوی کافور؛ عطر یاس، گبه، ماهی و گربه، آفساید، مرگ ماهی، جدایی نادر از سیمین، گذشته، بابا عزیز و ابر و آفتاب ده فیلم منتخب انجمن فیلمبرداران برای نمایش در مراسم بزرگداشت محمود کلاری که از ششم تا دهم فوریه ۲۰۱۶ در فرانسه به نمایش درآمد.

محمود کلاری متولد سال ۱۳۳۰ تهران است، در سال‌های نوجوانی به عکاسی علاقمند شد و به گفتهٔ خودش عکاسی را به دلیل فراهم آوردن امکان توجه به آدم‌ها انتخاب کرد. همین علاقه موجب شد تا پس از گذراندن دوره تخصصی عکاسی، نخستین نمایشگاهش را با عنوان «دیدار با آدمهای اطرافمان» یک سال پیش از انقلاب (۱۳۵۶) در تالار عبید زاکانی دانشگاه تهران برپا کند.

کلاری در سال ۱۳۵۸ به استخدام آژانس بین المللی عکس خبری سیگما در پاریس درآمد و فعالیت حرفه‌یی را در عکاسی تا سال ۱۳۶۶ که به عنوان فیلمبردار وارد سینما شد، ادامه داد.

او تاکنون بیش از ۷۶ فیلم سینمایی را فیلمبرداری کرده که آثار سه دهه گذشته را دربر دارد.

این مدیر فیلمبرداری سینمای ایران، از آغاز تاسیس جامعهٔ اصناف سینمای ایران «خانه سینما» تا به امروز دو دوره ریاست انجمن فیلمبرداران سینمای ایران را برعهده داشته است. در سال ۱۳۸۱ نمایشگاه عکس‌های محمود کلاری در خانه هنرمندان ایران با عکسهایی از فروپاشی دیوار برلین با عنوان «دیوار» برگزارشد و پس از آن سیزدهم بهمن ماه سال ۱۳۸۸ عکس‌های «خیابان انقلاب» همزمان با انتشار کتاب عکس‌های او با همین عنوان در پردیس ملت رونمایی شدند.

کتاب «خیابان انقلاب» نخستین تجربهٔ چاپی او طی سی سال عکاسی، محسوب می‌شود. در این کتاب حدود ۱۱۰ عکس رنگی و سیاه وسفید، در قالب یک مجلد ۱۳۰ صفحه‌ای در قطع خشتی همراه با مقدمهٔ عکاس و شرح حال آن روز‌ها منتشر شده است.

کلاری این عکس‌ها را با هر دوربینی که در سال ۵۷ و در مقطع انقلاب در اختیار داشته است، با نگاتیو ۱۳۵ گرفته و بیشتر عکس‌هایش در این مجموعه، در بهمن ۵۷ تهران خلاصه می‌شود. او البته از مدت‌ها پیش می‌خواست این کتاب را منتشر کند، تا اینکه سی‌امین سال پیروزی انقلاب اسلامی، بهانهی انتشار آن شود.

این هنرمند خودش می‌گوید:«من بزرگ شده خیابان ری هستم. در زمستان پرتلاطم سال ۵۷ برای همراه شدن با تحولات پایتخت و انقلاب، از مسیر بهارستان، شهدا، امام حسین و میدان فردوسی خودم را به دانشگاه تهران می‌رساندم و از آنجا با سیل جمعیت تا میدان آزادی همراه می‌شدم. رویارویی من با وقایع آن روز‌ها در همین مسیر اتفاق افتاده است، مسیری که انگار از یک راهرو تاریخی به‌نام میدان انقلاب گذشته است.»

انتهای پیام

پیشین
نیاوران میزبان دو نمایشگاه عکس و خوشنویسی می شود
پسین
تقدیر «جشن تصویر سال» از عکاسان جنگ و شهدای عکاس

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست