1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. به همت پایگاه عکس چیلیک / نخستین جشنواره تورهای عکاسی چیلیک برگزار می شود

به همت پایگاه عکس چیلیک / نخستین جشنواره تورهای عکاسی چیلیک برگزار می شود

منبع: خبرگزاری شبستان

نخستین جشنواره تورهای عکاسی «چیلیک» در سه بخش «عکس، تجربه»، «متن و عکس» و «گزارش تصویری» برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، پایگاه عکاسی چیلیک در نظر دارد نخستین جشنواره تورهای عکاسی چیلیک را از عکس های به دست آمده همسفران خود در تورهای برگزار شده از سال ۱۳۸۶ تا اوایل سال ۱۳۹۰ برگزار کند.
این جشنواره در سه موضوع طبیعت، مستند و آزاد برگزار می شود و نیما خالدی کیا، مجتبی محسنی، ملیحه فرهادی، پیمان رشیدی، محمدرضا خرازی، مهدی سروری، ابراهیم باقرلو اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره هستند.

بخش عکس: تمامی عکس هایی که همسفران به واسطه حضور در این تورها موفق به خلق آنها شده اند، مورد نظر می باشد. بدیهی است با توجه به طبقه بندی موضوعی مقاصد سفر، این بخش از مسابقه در سه موضوع مستقل پذیرای مشارکت متقاضیان است.

موضوع مستند: در تعریف عکاسی مستند نگرش های گوناگونی حاکم است. برای اینکه در بیان این تعریف به جایگاهی واحد، نظر داشته باشیم عکاسی مستند را این گونه تعریف می کنیم: تلاش صادقانه برای ثبت وقایع پیرامون را، بدون هیچ گونه گرایشی که سبب دخل و تصرف در موضوع شود و تنها به منظور روایت واقعه باشد، عکاسی مستند می گوییم. تمامی موضوعاتی که در این تعریف جای می گیرند مستند شناخته می شوند. عکس های این بخش بایستی قابلیت اسنادی خود را – مستقل از ویرایش های لازم – به بالاترین شکل ممکن حفظ نموده باشند.

موضوع طبیعت: در این موضوع تمامی عکس هایی که دارای عناصری از جنس طبیعت بوده و دخالت های رایج و مشهود بشری در آنها دیده و یافت نمی شود، مورد نظر است.

موضوع آزاد: در این بخش متقاضیان می توانند عکس هایی را که در دو بخش گذشته امکان حضور ندارند، مشارکت دهند و وارد عرصه معرفی و رقابت نمایند.

بخش تجربه:
• تمامی همسفرانی که بیش از عکاسی، نگاهی دقیق و پویا را در ابتدا تا انتهای سفرهای عکاسی مرور کرده و تجربه هایی علمی آموزشی را برای خود رقم می زنند در این بخش می توانند صاحب اثر باشند. برگزارکننده انتظار دارد در این بخش متنی از تجارب همسفران همراه با تصاویر مرتبط، در زمینه هایی چون: جایگیری، زاویه دید، مواجهه با موضوع، انتخاب قاب، ترکیب، نورسنجی، ویرایش، ارایه و … به صورت عکس و متن برای دبیرخانه ارسال نمایند.
تجربه های منتخب گروه کارشناسی، با نام ارسال کننده منتشر خواهد شد.
بخش گزارش تصویری: عکس هایی در این بخش مورد نظر است که از تمامی رویدادهای سفر مانند: ارتباط و تعامل همسفران، فرهنگ زندگی گروهی، مشارکت عکاسی، گفت و گوهایی با محوریت عکس، نقاط طلایی و مؤثر در سفر و … حکایت کنند.
علاقه مندان برای شرکت در این جشنواره می توانند آثار خود را تا ۳۱خردادماه سال جاری به دبیرخانه جشنواره در تهران، صندوق پستی ۱۵۸۷۵-۴۶۸۴ ارسال کنند یا به شماره ۸۸۳۴۸۸۲۴ تماس بگیرند و داوری آثار ۱۴تیرماه انجام شود.
نخستین جشنواره تورهای عکاسی چلیک با اهداف؛معرفی و نمایش دستاوردهای تورهای عکاسی ” پایگاه عکس چیلیک،کشف و معرفی استعدادها و علایق جوان و نوظهور،استمرار ارتباط و تعامل با همسفران تورهای عکاسی، بالا بردن سطح کیفی و علمی تورهای عکاسی چیلیک، بررسی روند پیشرفت حضور همسفران در تورهای عکاسی، سعی در حفظ پایه های سلامت روانی محیط گروهی تورهای عکاسی و بررسی نگاه های متفاوت همسفران، به دور از کلیشه های رایج در نوع و سطح داوری به موضوعات یکسان
برگزار می شود.

آیین نامه مشارکت در فراخوان:
۱- شرکت در این فراخوان برای تمامی همسفرانی که دست کم یک تور عکاسی چیلیک را تجربه کرده باشند مجاز و ممکن است.

۲- به دلیل اهمیت حضور تمامی همسفران، ارسال عکس تنها در تعداد تک نسخه رایگان در نظر گرفته شده است.

۳- برگزارکننده در نظر دارد به دور از تبلیغات و حضور حامیان مالی، هزینه های جاری را توسط همسفران تأمین و اقدام به برگزاری مسابقه نماید. به این منظور تمهیداتی برای نحوه پذیرش آثار در بخش اول با عنوان ” عکس ” در نظر گرفته است.

تعداد آثار ارسالی یک قطعه عکس تا ۳ قطعه عکس تا ۶ قطعه عکس تا ۹ قطعه عکس تا ۱۵ قطعه عکس
هزینه مشارکت (به تومان) رایگان ۱۵۰۰۰ ۲۱۰۰۰ ۲۶۰۰۰ ۳۵۰۰۰

۴- در بخش عکس، هر عکاس می تواند حداکثر ۱۵ قطعه عکس از موضوعات مشخص شده را مطابق با بندهای آیین نامه، انتخاب و ارائه نماید. در بخش متن، متقاضیان هیچ محدودیتی در تعداد ارسال تجربه (متن و عکس) ندارند و در بخش، گزارش تصویری هر عکاس می تواند تا ۸۴ قطعه عکس ارسال نماید.

۵- تنها عکس هایی که در تورهای عکاسی ” پایگاه عکس چیلیک ” به ثبت رسیده باشند، توسط دبیرخانه پذیرفته می شوند و تصمیم گیری در این رابطه بر اساس اطلاعات فنی عکس – exif – و به عهده دبیرخانه مسابقه خواهد بود.

۶- ارزیابی، داوری و گزینش عکس ها به صورت تک عکس می باشد. بنابراین از ارسال مجموعه عکس پرهیز نمایید.

۷- برگزارکننده، در بخش عکس برای عکس هایی که با وجود ویرایش صحیح، مرز سندیت عکس را حفظ نموده باشند اهمیت خاصی قایل است. تنظیم نور، کنتراست، اصلاح رنگ و مواردی از این دست قابل پذیرش است و ویرایش هایی به وسیله ابزارها و نرم افزارهایی که منجر به اطلاق عنوان معمول دخل و تصرف و اغراق باشد، عکس را از دور رقابت حذف خواهد کرد.

۸- عکس های ارسالی بایستی در قالب لوح فشرده
(CD/DVD) با فرمت tiff ‎‏ یا ‏jpeg با عرض حداقل ۲۰ سانتیمتر با دقت ۳۰۰ dpiبه دبیرخانه ارسال و یا به صورت حضوری تحویل داده شوند.
۹- آثار ارسالی اسکن شده از روی نگاتیو بایستی مشخص و تعریف شوند. بدیهی است در صورت نیاز، اصل نگاتیو از صاحب اثر، مستند خواهد شد.

۱۰-نامگذاری فایل عکسهای ارسالی توسط شرکت کننده با حروف انگلیسی و به شکل متوالی انجام ­شود. برای این کار ابتدا نام خانوادگی و نام و سپس شماره عکس­ها به ترتیب ارسال با دو رقم از ۰۱ تا ۱۵ برای بخش عکس در نظر گرفته شود. ‏‏(مثال: ‏‎Akbari_Nima01, …, Akbari_Nima15)

۱۱- تمامی متقاضیان با هر تعداد عکس برای شرکت در بخش عکس، تا شماره ۱۵ و برای شرکت در بخش گزارش تصویری از شماره ۱۶ تا ۹۹ می­توانند فایل­های خود را نامگذاری نمایند. ‏‏(مثال: ‏‎Akbari_Nima16, …, Akbari_Nima99)
۱۲- متقاضیان برای شرکت در بخش­های گوناگون باید از پوشه­های جداگانه با نام و مشخصات تعیین شده مطابق با موضوع استفاده نمایند.

۱۳-در بخش تجربه، مطالب ارسالی می بایست در قالب فایل متنی(حداقل ۵ سطر و حداکثر۲۰ سطر) همراه با عکس های مرتبط به دبیرخانه ارسال شود.

۱۴- نام و نام خانوادگی، شماره تماس (شماره همراه و ثابت) بر روی لوح فشرده (CD/DVD) ثبت شود.

۱۵- تکمیل و ارسال فرم تقاضای شرکت در مسابقه به صورت کامل، صحیح و خوانا، همراه با لوح فشرده ضروری است.

۱۶- خواهشمند است در بسته‌بندی و ارسال آثار نهایت دقت را صرف کنید. برگزار کننده هیچگونه مسئولیتی در قبال آسیب‌های ناشی از ارسال نامطلوب را نمی‌پذیرد.

۱۷- برگزارکننده مجاز است از عکس های منتخب گروه داوران، در امور مربوط به دبیرخانه، نمایشگاه، لوح فشرده چندرسانه ای (مالتی مدیا) و … با ذکر نام عکاس استفاده نماید.

۱۸- ارسال اثر و شرکت در فراخوان به منزله اعلام مالکیت عکس ها است. در صورت اثبات خلاف این امر در هر مرحله عکس حذف می‌شود و عواقب حقوقی و جزایی آن به عهده شرکت کننده می باشد.

۱۹- لوح فشرده دریافتی توسط دبیرخانه ضبط و نگهداری می شود و پس از اتمام دوره معدوم خواهد شد.

۲۰- برگزارکننده به منظور احترام به زمان اعلام شده، تمدیدی را در نظر نگرفته است. از این رو تاریخ ثبت شده توسط پست، معیار پذیرش بسته های ارسال متقاضیان خواهد بود. بدیهی است پس از زمان اعلام شده، هیچ اثری در فهرست عکس های رسیده پذیرش نخواهد شد.

۲۱- تصمیم گیری در مورد مسایل پیش بینی نشده بر عهده برگزارکننده است.

امتیازهای جاری:

• آثار راه یافته در بخش عکس برای نخستین بار در یکی از نگارخانه های پایتخت و سپس در چندین شهر دیگر از جمله: یاسوج، زنجان، همدان، مرکزی، اردبیل، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، قزوین، ایلام، آذربایجان غربی، گلستان، مازندران، یزد، اصفهان، تبریز، کرمان، سمنان و … به نمایش گذاشته خواهد شد.

• عکس های راه یافته در نگارخانه چیلیک به نشانی: www.ChiilickGallery.com به نمایش گذاشته خواهند شد.

• دبیرخانه مسابقه به ازای هر یک از عکس های راه یافته به بخش عکس، مبلغ سیصدهزار ریال/ ۳۰۰۰۰ تومان به عنوان حق التألیف پرداخت می نماید.

• تمامی آثار راه یافته در هر سه بخش مسابقه به همراه گزیده ای از فیلم های پشت صحنه تورها در قالب یک لوح فشردهCDمالتی مدیا در اختیار تمامی همسفران شرکت کننده، مدیران فرهنگی حامی و مراکز فرهنگی هنری کشور قرار خواهد گرفت.
• به تمامی شرکت کنندگان در این فراخوان، گواهی شرکت و به راه یافتگان لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

جوایز بخش عکس:
در بخش عکس، حداقل ۳۰ قطعه عکس توسط هیأت داوران پذیرفته و در هر بخش به طور مستقل یک عکس به عنوان عکس برتر و دو عکس با عناوین شایسته تقدیر (مجموعا ۹ قطعه عکس) معرفی می شوند.

– عکس برتر یک قطعه سکه تمام بهار آزادی به همراه تندیس مسابقه و گواهی موفقیت به عکس برتر هر بخش

– عکس شایسته تقدیر یک قطعه نیم سکه بهار آزادی به همراه تندیس مسابقه و گواهی موفقیت به دو نفر شایسته تقدیر در هر بخش

جوایز بخش تجربه:

به تجربه های برتر در این بخش، علاوه بر اهدای بن های تخفیف شرکت در تورهای عکاسی از ۲۵درصد تا ۱۰۰ درصد، بسته کتابی به ارزش ۲۵ هزار تومان اهدایی از طرف ” پایگاه تخصصی کتاب عکاسی ” تقدیم خواهد شد.

جوایز بخش گزارش تصویری:

در این بخش مجموعا یکصد قطعه عکس پذیرفته می شود و به عکاسان منتخب، به تعداد تورهای برگزار شده بسته اهدایی به ارزش ۲۵ هزار تومان از طرف ” پایگاه تخصصی کتاب عکاسی ” اهدا خواهد شد.

هیأت داوران بخش عکس: شیوه ارزیابی و داوری این فراخوان به شکل خاص صورت گرفته و بر خلاف فراخوان های رایج امکان حضور شرکت کنندگان در مسیر داوری مهیا است.

برگزارکننده در ارزیابی و داوری آثار رسیده به بخش عکس از حضور عکاسان کارشناس بهره مند خواهد شد و اسامی ایشان را تا بیستم فروردین ماه اعلام خواهد کرد.

هیأت داوران بخش گزارش تصویری: انتخاب اولیه آثار توسط هیأت اجرایی انجام می شود و انتخاب نهایی توسط همسفران انجام می شود.


پایان پیام/

پیشین
بیست و هفتمین تور عکاسی چیلیک در افجه برگزار شد
پسین
بیست و هشتمین تور عکاسی چیلیک عازم شیراز شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست