1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. در سالروز شهادت اصحاب رسانه: به یاد پرواز نیمه آذرماه که رفت و … رفت

در سالروز شهادت اصحاب رسانه: به یاد پرواز نیمه آذرماه که رفت و … رفت

پانزدهم آذرماه هرسال یادآور خاطره تلخ پرواز اصحاب رسانه است.
پروازی سرشار از نشاط و توان و انرژی و انگیزه که برخاست تا با کلام و صدا و تصویر بتواند یک خبر را برای همگان مخابره کند. خبری که برای آگاه تر کردن هموطنان بود از یک توان ملی و یک قدرت ملی_میهنی حکایت داشت ولی در مسیر پرواز تغییر کرد و به یک درد عمیق و غم سنگین خبری مبدّل شد.
خبری که توانست اشک و ناله پیر عکاسی خبری را درآورد و تصویری مانا از پیشکسوت عکاسی خبری استاد محمد صیاد صبور را برای همیشه در اذهان بخاطرها بسپارد و نمادی جاودان از عمق این تاثر باشد.
واقعه ای تلخ که نبایستی رفته رفته کم رنگ شود و نبایستی اندوه درد و رنج ناشی از نبودن ها و ندیدن ها را کم کند.
۱۵ آذر ۱۳۸۴ یک فروند هواپیمای نظامی سی – ۱۳۰ ارتش در ساعت ۱۳:۲۴ روز سه شنبه به شماره پرواز ۵۱۴ حامل اصحاب خبر و رسانه از زمین برخاست و به آسمان نشست و نزدیک به یکصد تن در این سانحه جان شان را از دست دادند.

خبری که قرار بود یک هم افزایی ملی را به شادی وطنی بدل کند و در مسیر این سرنوشت، کسی چه می دانست چه دگرگونی و تقدیری در انتظار اهالی رسانه رقم خورده است که با عنوان یک ماموریت کاری ساده و معمول با عنوان «پوشش خبری رزمایش نیروی دریایی ارتش»، شاید! بی خداحافظی از خانواده و همکاران رفتند که آنچه را رسالت شان بود انجام دهند و مثل هر ماموریتی دیگر، ساده و خسته بازگردند و از خاطرات و فراز و فرودهای آن ماموریت روایت کنند و آنچه را که باید مخابره و ارسال کنند؛ اما گویی ورق برگشته بود و همان دیدار بی خداحافظی منتهی به نادیدنی جاودان شد و رفتند و رفتند و خبر شدند و در تیتر یک رسانه ها و مطبوعات جهان نشستند.
پرواز یک فروند هواپیمای نظامی C_130 ارتش از مبدا تهران به مقصد چابهار حامل عکاسان و خبرنگاران دقایقی پس از برخاستن و پرواز از آسمان فرودگاه مهرآباد تهران به دلیل نقص فنی در مسیر بازگشت قرار گرفت و در محدوده شهرک توحید و مجتمع مسکونی نیروی هوایی ارتش سقوط کرد و داغ ها بر دل ها نشاند.
پروازی که مرکب مرگ نام گرفت و رفت و با خود بسیاری از سرمایه های آگاه سازی وطن را نیز با خود همراه برد.
جامعه عکاسان کشور به ویژه اهالی عکاسان مطبوعاتی ایران در این سانحه تاثربرانگیز، داغدار: شهید سید رسول کاظم نژاد از روزنامه کیهان، شهید علی رضا برادران نجار از خبرگزاری فارس، شهید سید مهدی میرافضلی از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، شهید محمد کربلایی احمد از روزنامه همشهری و شهید محمدحسن قریب طرزه را از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) و همچنین دو تن از عکاسان ارتش جمهوری اسلامی ایران: شهید محمدحسین مقصودی و شهید امید محمدیان شدند که ذهن عکاسان عرصه خطیر خبر هیچگاه نام این عزیزان را از یاد نخواهد برد.
در شانزدهمین سالروز این سانحه تاثرآور و عروج ارواح عکاسان و خبرنگاران و سایر شهیدان این مرکب بی بازگشت یادشان را گرامی داشته و برای روان یکایک شان آرامش و رحمت الهی و برای بازماندگان و همکاران شان، اجری در خور این مصیبت آرزومندیم.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
کتاب «جایزه‌ سالانه عکس هوز» چاپ و منتشر شد
پسین
فراخوان نخستین مسابقه عکس «برگ ریزان تهران»

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست