97 -
تور عکاسی جمعه بازار رشت و روستای اَرده
تاریخ برگزاری : 1396/05/26
دو روزه
برنامه سفر

همسفران در حرکتی شبانگاهی از تهران عازم مقصد شده و در دو موقعیت زمانی در صبح تا بعد از ظهر بازار سنتی را به تصویر درآورده و سپس برای سکونت عازم روستای اَرده می شوند.
دقیق ترین شکل اجرای برنامه ها در تور عکاسی در کانال مربوطه و یا نشست هماهنگی و توجیهی همسفران اعلام خواهد شد.
همسفران عصر روز جمعه از مقصد به سوی تهران عزیمت خواهند کرد.

اهداف عکاسی

تجربه عکاسی مستند و ارتباط گیری در ثبت عکس پرتره از مشاغل بازار سنتی حومه شهرستان رشت و همچنین تجربه عکاسی مستند در موقعیت روستای سنتی اَرده

درباره منطقه

گیلان

بازار هفتگی شهرستان های مختلف هر یک از ویژگی های خاص برخوردار است. در این میان بازار سنتی اهالی و سکنه مهاجر در حومه شهرستان رشت با دستاوردهای دامی و کشاورزی و در برخی موارد فرآوری شده با شعارهایی برای جذب مشتری و گویش های محلی با نغمه های دلنشینی که هر فروشنده لندتر از همسایه خود دارد شکوهی فوق العاده به محیط و وسعت بازار می دهد.
با وجود هماهنگی ها و برنامه ریزی های به عمل آمده ، عکاسان همسفر با این تور عکاسی در بازار سنتی منطقه حضور می یابند تا با وجود بافت سنتی حفظ شده در این بازار ، ثبت هایی زنده همچون روح زنده و جاری در این بازار را ثبت و عکس نمایند.
در گذشته هایی که شاید به پیش از دهه پنجاه بازگردد، این بازار در روزهای جمعه برگزار می شد اما بعد از پیروزی انقلاب ، این بازارهای سنتی روز جمعه را تعطیل دانستند و آخرین روز کار را در طول هفته برای پهنه بساط و کسب و کار برگزیدند ولی همچنان نام آن را «جمعه بازار» اطلاق می کنند.
آنچه لازم است عکاسان همسفر با این تور عکاسی بدان توجه کنند دقت در قدمت و نوع معاملات رایج در این بازار است.
این بازار سنتی با چنان قدمتی مواجه است که از معدود بازارهای دست فروشان است که بسیاری از ارزش های فرهنگی و محلی را تاکنون در شکل برگزاری خود حفظ کرده است.

بخش دوم برنامه در این تور عکاسی حضور در موقعیت روستای اَرده ست.
روستایی در میان کوه های تالش واقع در جاده رضوانشهر به خلخال با حدود ۵۰ خانوار که در پاییز و زمستان جمعیت آن نصف شده و به مناطق پایین تر کوچ می کنند.
زبان مردمان و اهالی این روستا طالشی می باشد و نسبت به روستاهای دیگر گیلان بافت سنتی معماری و فرهنگی خود را به زیبایی و بسیار خوب حفظ کرده است.
به دلیل وجود ییلاقات مناسب در کوه های اطراف روستا، اکثر ساکنین آن -همچنان- به گله داری و چوپانی می پردازند.
خاک این منطقه بسیار حاصلخیز بوده و گیاهان دارویی در این منطقه فراوان و معروف است.
هنوز بسیاری از خانه های روستاییان اَرده، نان مورد نیاز خانواده خود را در تنور خانگی پخت و تهیه می کنند.

بسیاری از زیبایی های بصری همچون: گله داری، پخت نان و پوشش مردمان روستای اَرده ، موضوعی جذاب برای عکاسان مستندکار و همسفران در این تور عکاسی به شمار می رود.

اشتراک گذاری

دیدگاه شما

۷ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • عکاسى از بازار گیلان، عکاسى بسیار سخت و چالش برانگیزى براى من بود، تجمع موضوعات گوناگون در یک فضا، نیاز به تمرکز و ارتباط و شناخت نسبت به موضوع را در بازه ى زمانى طولانى ترى مى طلبید و رسیدن به عکس خوب تکرار چندین باره این این سفر را مى طلبد.
    گرما وشرجى بودن هوا نیز بر تمرکز و توان جسمى تاثیر گزار بود.
    ولى با این حال تجربه بسیار خوبى بود.
    موقعیت روستاى ارده، موقعیتى بود که با توجه به موضوع و شرایط آب و هوایى امکان تمرکز و آرامش بیشترى را براى عکاسى فراهم کرد،
    و عکاسى در این محیط براى من به نسبت موفق تر بود.
    از پایگاه عکس چیلیک براى فراهم کردن چنین موقعیت هایى
    بسیار سپاسگزارم.

    پاسخ
  • ابراهیم باقرلو
    ۰۳ شهریور ۱۳۹۶ ۱۸:۱۱

    عکاسی از جمعه بازار رشت در مقایسه با موقعیتهای عکاسی مستند سفرهای گذشته، تجربه ای مفید و متفاوت بود که نیازمند مطالعه، برنامه ریزی و تمرکز بیشتر در یافتن موضوع مناسب در میان انبوه موضوعات بالقوه در بازار بود.
    عکاسی مستند از موقعیت و مردمان روستای بکر ارده نیز بسیار رضایت بخش بود.
    به دلیل پتانسیل هر دو موقعیت، امیدوارم این سفر تکرار شود.
    از مدیریت تور برای برنامه ریزی و فراهم نمودن موقعیتهایی این چنین بسیار سپاسگزارم.

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۰۳ شهریور ۱۳۹۶ ۲۰:۳۰

    در این تور که دو موقعیت برای عکاسی در نظر گرفته شده بود، اول جمعه بازار رشت، که عکاسی از آن برای من بسیار مشکل بود. چرا که هم برای اولین بار بود در چنین موقعیتی عکاسی میکردم و هم از این جهت که هوا بسیار گرم و شرجی بود که توان جسمی را کاهش میداد. فضای شلوغ آن هم پیدا کردن کادرهای مناسب را دشوار میکرد ولی تجربه بسیار خوبی بود. در روستا هوا و فضای موجود بسیار بهتر بود و فکر میکنم توانستم فایلهای قابل قبولی را ثبت کنم گرچه به تداوم و استمرار نیاز دارم. در کل سفر بسیار دلپذیر و پر از تجربه های خوب با همسفرانی خوب بود که به سبب مدیریت و برنامه ریزی خوب پایگاه عکس چیلیک مهیا شد.

    پاسخ
  • عرفانه سعیدیان
    ۰۵ شهریور ۱۳۹۶ ۲۳:۵۰

    مدتی بود که به دنبال عکاسی مستند با جمعی از عکاسان بودم .چون عکاسی مستند همیشه سختی های خاص خودش را دارد که افراد در مقابل دوربین حالت تدافعی می گیرند. ولی این سفر به من یاد داد چگونه با افراد ارتباط بگیرم و همیشه توضیحاتی مبنی بر اینکه ابتدا چه طور رفتار کنیم را از با تجربه های گروه دریافت میکردیم.به هر حال جمعه بازار برای من تجربه خوبی بود ، ولی چون موضوعات متنوع بود باید چند بار رفت و نشست و دید و ثبت کرد تا ذهن کاملا مهیا شود.
    روستای ارده هم که بسیار مردمان خونگرمی داشت که دوست دارم بارها به آنجا بروم و بیشتر فرصت شنیدن حرف هایشان را داشته باشم و با نگاه دقیق تری ثبت لحظه انجام بدهم .

    پاسخ
  • این سفر هم مانند بقیه سفرهای چیلیک برایم پر از تجربه و دستاوردهای مفید بود، در موقعیت اول عکاسی یعنی جمعه بازار با توجه به بی تجربگی ام از عکاسی در چنین فضایی، نتوانستم ثبتهای موفقی داشته باشم ولی تجربه بسیار اندوختم و بسیار مشتاقم تا دوباره چنین سفری تکرار شود چون قطعا تجربه هایی که در این سفر کسب کردم کمکم خواهد کرد که در سفرهای بعدی ثبت های موفقی داشته باشم.
    ولی در روستای ارده با توجه به فضای فوق العاده زیبا و خوش آب و هوای آنجا و به لطف مردم خونگرم و مهربانش توانستم با آرامش و تمرکز بهتری عکاسی کنم و در این بخش از سفر موفقیت بیشتری داشتم.
    در کل از عکاسی در هر دو موقعیت واقعا لذت بردم و بی صبرانه منتظرم تا باز هم این سفر تکرار شود چرا که هر دو موقعیت (جمعه بازار و روستای ارده) پتانسیل بسیار زیادی برای عکاسی مستند دارند. از پایگاه عکس چیلیک و مدیریت توانمند این پایگاه بابت فراهم آوردن چنین موقعیتهای عالی بسیار ممنونم.

    پاسخ
  • هانیه حجازی
    ۰۶ شهریور ۱۳۹۶ ۲۱:۴۳

    Haniyeh Hejazi:
    سفر گیلان تجربه بسیار عالی است که کمتر امکانش برای عکاسان به سهولت محیا می شود.
    عکاسی در جمعه بازار گیلان با تنوع موضوعی اعم از اقتصاد،اقوام شناسی، فرهنگ شناسی و آراب و رسوم مبادله کالا و حتی آشنایی با قوت قالب این منطقه می پرداخت و بسیار ما را برآن می داشت تا بتوانیم در زمان کوتاه ۳ تا ۴ ساعته همه این موارد را رویت کرده آنگاه ساخته و پرداخته ذهن نموده و با این همه تنوع در قاب کوچک دوربین به سرعت و با دقت ثبت کنیم. این تجربه بسیار هیجان انگیز و نیاز به دقت و توجه و به دور از شتاب زدگی ممکن بود. اما در مجموع با سوژه های کم نظیر فرهنگ و آداب و رسوم مردمان خطه گیلان به خوبی می شد مواجه شد و عکس خوب خلق نمود.
    همچنین طی یک روز و نیم حضور در روستایی در ارتفاعات طالش با فرهنگی دو مذهبه و بسیار گرم و صمیمی و حضور عکاس و برادر بزرگوار آقای میرزایی که طی سفرهای قبل ذهن اهالی روستا را به مقوله عکاسی مثبت کرده بود، فضا را برای ما محیا می کرد تا با آرامش و آغوش باز مردم وقت برای ثبت بگذاریم و از حضور در کنار آنان بسیار لذت ببریم و خوب معاشرت کرده و هم دل شویم و در فضایی امن به خلق عکس بپردازیم.
    در مجموع این سفر موقعیت و پتانسیل فراوان جهت عکاسی مستند را داشت.
    سپاس از همه تلاش های بی شائبه دست اندرکاران پایگاه عکس چیلیک بابت هماهنگی و نظم در این برنامه .

    پاسخ
  • موقعیتی که در آن حضور داشتیم از نظر موضوعات مستند بسیار غنی بود .قطعا قرار گرفتن در چنین شرایطی برای عکاسی صبر ، حوصله و تمرکز بالایی می خواهد . برای من که نخستین سفرم با محوریت عکاسی مستند را تجربه میکردم ،در ابتدای راه کمی با سردرگمی همراه بود اما با راهنمایی های دوستان باتجربه تر در این زمینه ، مسیر خود را یافتم . و پس از سفر هم از عکس هایی که گرفته بودم راضی بودم و این حس رضایت ، حس موفقیت را با خود به همراه داشت . شاید این ابتدایی ترین سطح موفقیت باشد ،اما به دلیل آموختن نکات فراوان آن را شروعی عالی میدانم . سفر عکاسی عالی ترین نوع آموزش است . بی نهایت ممنونم از تلاش های مدیریت پایگاه عکس چیلیک

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

تورهای چیلیک

فهرست