1. خانه
  2. اخبار
  3. سایر خبرها
  4. تور عکاسی چیلیک میهمان ماسوله زاگرس و عشایر بختیاری

تور عکاسی چیلیک میهمان ماسوله زاگرس و عشایر بختیاری

عکاسان همسفر با تور عکاسی چیلیک ضمن دیدار از روستای سرآقاسید در استان چهارمحال و بختیاری و عشایر بختیاری کوهرنگ از نماهای گوناگون این موضوع ها به عکاسی پرداختند.
در این سفر که شامگاه چهارشنبه سی ام خرداد ماه از تهران آغاز شد علاقمندان به عکاسی مستند در برنامه ای منسجم و تعریف شده صبحگاه پنجشنبه ۳۱خرداد ماه به روستای سرآقاسید رسیدند و پس از صرف صبحانه عکاسی شان را آغاز کردند.
روستای مسکونی سرآقاسید که به دلیل قدمت و بافت معماری طبقاتی به ماسوله زاگرس تشبیه شده است از موقعیتی ممتاز در سطح استان برخوردار است و با وجود مسیر سخت و راه صعبی که دارد از کمترین نسبت در میزان آمد و شد به منطقه شهری برخوردار است. ساکنین آن اغلب به کشاورزی و دامداری مشغول بوده و عمده ایشان از عشایر بختیاری در سطح منطقه به شمار می روند. امامزاده آقاعیسی(ع) یا همان آقاسید در انتهای راهی است که بهانه و دلیل سکونت چندصدساله اهالی این روستا شده است.
در این سفر از میان تعداد بیش از ظرفیت متقاضیان تنها ۱۷ تن از عکاسان علاقمند موفق به حضور و عکاسی از روستای سرآقاسید و عشایر بختیاری منطقه کوهرنگ شدند که همسفران در سفری شبانه عزیمت کردند تا خود را به خنکا و نور صبحگاهی مقصد برسانند.

از مهمترین اهداف برگزاری تورهای عکاسی ” پایگاه عکس چیلیک ” پس از نخستین دوره جشنواره تورهای عکاسی چیلیک شناسایی استعدادها و جذب علاقمندان و دوستداران هنر عکاسی در محیطی علمی، سالم و صمیمی است تا ضمن شرکت در فضایی عکاسانه از تاثیر شرایط کارگاهی و آموزش غیرمستقیم عکاسی بهره های لازم را برده و تجارب اولیه و تکمیلی خود را در زمینه عکاسی های: روایی، مستند اجتماعی، طبیعت، معماری و مفهومی افزایش دهند.


اسامی عکاسان همسفر با ۱۰۸ومین تور عکاسی چیلیک به مقصد روستای سرآقاسید و حومه کوهرنگ به این ترتیب معرفی می شود: حمیده نظری، مرتضی ضیغمی، ناهید کیانیان، نیلوفر زارعی، سیّدمحمد موسی زاده، ندا رهگذر، محمد بیک زند، مریم خداوردی، اعظم حشمتی، مهدیه ثانی، حسین موقّر، زهرا باقری فرد، سعیده حشمتی، سعید ثابت قدم مقدم، عارفه حجارمنش و مهدی سروری.
همچنین در این سفر عکاسی تنی چند از هنرجویان انجمن سینمای جوانان شهرکرد نیز به همراه استاد کریم منزوی همراه گروه بودند که ضمن تشکر از زحمات: مجید ابراهیمان دهکردی و مریم اللهیاری، اسامی دیگر اعضای گروه به این ترتیب معرفی می شود: سیدسهیل رفیعی، آرش سلیمانی، امین پاسی شیرازی، الهه دهقانی، زهره نادعلی، فاطمه علیدوستی، مرضیه شریفیان، راضیه هاشمی، مریم رجب زاده، رضا جوانبخت، فاطمه ساعدی، محمدعلی روغنی زاده و فاطمه نادعلی.

مطابق با رسم تمامی تورهای عکاسی « پایگاه عکس چیلیک » مقرر شد تا با مشارکت همسفران فعال (صاحب اثر در گزارش تصویری و عکس های منتخب)، نشست نقد و بررسی عکس های این تور برگزار شده و عکس ها و نگاه برتر در این نشست بنا بر رای و نظر همسفران و حاضرین علاقه مند مورد معرفی قرار گیرند.

پایان بخش برنامه یکصدوهشتمین تور عکاسی چیلیک پس از مشارکت در انعکاس گزارش تصویری، شرکت در جلسه نمایش آثار برتر و نشست نقد و بررسی عکس های این سفر می باشد که با حضور همسفران فعال و مجاز به حضور، در سالن آموزش دفتر رسانه پایگاه عکس چیلیک برگزار خواهد شد.

گزارش تصویری این تور عکاسی که از نگاه همسفران تهیه و تنظیم شده است نیز از طریق «ایـنجـا» قابل مشاهده است.
تورهای آتی ” پایگاه عکس چیلیک “ (Chiilick.com) با هدف عکاسی از: ارتفاعات مازیچال، عکاسی از آبشار، برداشت شالی، گل های آفتابگردان، ییلاق ماسال، روستاهای کردستان، سیستان و بلوچستان، غروب ماسوله و صبحگاه قلعه رودخان، جزیره قشم، نهارخوران گرگان، پل ورسک و شیرگاه، عشایر دشت مغان، منطقه اسالم به خلخال و … در دست هماهنگی وطراحی است که پس از برنامه ریزی معرفی خواهند شد.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

پیشین
نمایشگاه عکس کابل ، تهران «بازخوانی دوپایتخت»
پسین
نمایشگاه گروهی عکس «انتخاب» در نگارخانه شمیده

به تازگي منتشر شده

۳ دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • اعظم حشمتی
    ۰۸ تیر ۱۳۹۷ ۱۲:۵۶

    برای بار اول بود که به این استان سفر می کردم، فرای دلیل و انگیزه اصلی که عکاسی بود ، اشتیاق به رفتن به مقصد جدیدی که تا کنون ندیده بودم و مشاهده زندگی عشایر بختیاری از نزدیک ، انگیزه این سفر را برایم دو چندان می کرد، و جز معدود سفرهایم بود که تقریبا تحقیق متنی و تصویری زیادی از مقصد، منطقه و اهالی آنجا انجام دادم
    تا شاید بتوانم در اولین سفر و برخورد با مقصد عکاسی بهره لازم را از این سفر ببرم.
    سفر همچون همیشه با برنامه ریزی صحیح و مدیریت آقای سروری در بهترین زمان و شرایط برای عکاسی و مناسب ترین وسایل نقلیه آغاز و انجام شد و قبل از شروع عکاسی و ارتباط با مردم روستا و عشایر تمام نکات لازم برای برخورد و مواجهه درست با مردم و شرایط اجتماعی و فرهنگی آنها ، را در اختیار همسفران قرار دادند تا در بهترین وضعیت ارتباط عکاس و سوژه شکل بگیرد و تعامل لازم و مفید برای یک عکاسی موفق توسط عکاسان فراهم شود.

    پاسخ
  • ندا رهگذر
    ۰۸ تیر ۱۳۹۷ ۱۶:۲۱

    سفر به روستای سر آقا سید یکی از متفاوت ترین سفرهایی بود که تجربه کردم.
    قبلا نام این روستای پلکانی را به ندرت شنیده بودم. ولی بعد از سفر به آنجا متوجه شدم که قدمتی بیش از چند صد سال را برای این روستا و امامزاده با صفایش تخمین زده اند.
    این روستا دورنمایی بسیار زیبا و فریبنده دارد ولی خانه های این روستا که در حقیقت دخمه هایی بدون پنجره بودند و تنها منفذ این خانه ها در ورودی بود و تنها امکان رفاهی که از آن بهره مند بودند، برق بود.
    هیچ ماشین حمل زباله ای به این روستا نمی آید
    حمام ندارند، از آب چشمه ها برای شستشو و شرب استفاده می کردند.
    ولی با همه این احوال مردمانی داشت بسیار خونگرم و مهربان با آداب و رسوم و عقاید خاص خودشان. مردمانی از عشایر ایل بختیاری
    در معاشرت با آنها در حین عکاسی متوجه شدم عده ای از ساکنان آنجا شش ماه سرد سال را در اصفهان و یا خوزستان به سر میبرند و در فصول گرم سال به زادگاهشان برمی گردند ولی بقیه خانواده ها در تمام فصول سال حتی زمستانها که به دلیل بارش سنگین برف تمام ارتباط روستا با بیرون قطع میشود همچنان آنجا می مانند.
    نکته ای که بسیار برایم جالب و حائز اهمیت بود این بود که با هر کدام از دختران نوجوان همصحبت شدم و پرسیدم آیا دوست دارند درسشان را ادامه دهند و در آینده برای کار و زندگی به شهر مهاجرت کنند؛ می‌گفتند نه! همین روستا را خیلی دوست داریم و مایلیم همچنان در همین روستا زندگی کنیم.
    سفر به روستای سرآقاسید برایم تجربه بسیار متفاوتی بود هم از لحاظ عکاسی و هم از لحاظ آشنایی بیشتر با مردمانِ نازنین و دوست داشتنی سرزمینم و سبک زندگی های متفاوتی که در گوشه و کنار این سرزمین در جریان است.
    ممنونم از #پایگاه_عکس_چیلیک و مدیریت محترم و توانمند آن جناب #مهدی_سروری بابت فراهم نمودن چنین موقعیت های خاص و متفاوتی برای همسفران چیلیک که نه تنها باعث رشد و پیشرفت مان در عکاسی بلکه باعث رشد بیشتر و ارتقا دیدگاه مان نسبت به زندگی و مردمان خوب کشورمان است.

    پاسخ
  • مریم خداوردی
    ۰۸ تیر ۱۳۹۷ ۲۲:۳۹

    از اینکه موفق به حضور در این تور و سفر به این مقصد شدم بسیار خرسندم.آشنایی با مردمانی از ایل بختیاری تجربه خیلی خوبی بود و آورده های تصویری خوبی برایم به همراه داشت.
    اینها همه مرهون تلاشهای بی دریغ جناب آقای سروری است که همواره در پی یافتن و فراهم آوردن شرایط سفر به مقاصد ارزشمند برای عکاسی است ،که در کمال آرامش و امنیت به سفر می رویم و عکاسی می کنیم و با تجربه های فراوان باز میگردیم و مشتاقانه منتظر سفر بعدی می مانیم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست