عنوان نمایشگاه:

جشنواره تجسمی شهریار

نوع نمایشگاه : گروهی
تعداد قطعه : 50
در قالب عکس های: رنگی و سیاه وسفید
قاب نخست :

بیانیه هیات داوران بخش عکس نخستین جشنواره تجسمی شهرستان شهریار
عرصه ارایه عکس و رقابت با سایر نگاه ها که با عنوان مسابقه تعبیر می شود مدت ها است که به صورت های سراسری و استانی و منطقه ای در کشور دیده می شود ولی با این حال زیربنای یک رقابت صحیح را در هیچ یک از آنچه در کشور جریان دارد نمی توان یافت.
اینکه یک برگزارکننده نسبت به شرایط منطقه و مخاطب خود اشراف کامل داشته باشد تمام آن چیزی نیست که بتوان به آن بسنده کرد.
چه بسا! همین عوامل اسباب افتخار بسیاری از رقابت های جاری شده و یا در حال جریان در کشور را شامل می شود وبس.
هیات داوران بخش عکس نخستین جشنواره منطقه ای شهرستان شهریار با وجود شناخت نسبی از شرایط منطقه و پتانسیل های موجود در استعدادهای اهالی شهریار، ضمن تایید ضرورت وجود این چنین برنامه ها، ضرورت وجود این گونه عرصه ها را در سه بخش توجیه می نماید:
بخش اول: نهادهای متولی منطقه
پر واضح است که تا به حال این حرکت از سوی نهادهای فرهنگی هنری متولی منطقه در غفلت به سر برده است که به این شکل اصولی و حرفه ای به کشف و پرورش اذهان مستعد نپرداخته اند. از این رو نخستین جشنواره تجسمی شهریار از سوی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شهریار با تمام فراز و فرودها توانست سنگ بنای این حرکت را به خوبی بنیان نهد تا سایر نهادها در گام های بعد بتوانند این استعداد را باور داشته و این حرکت را به کام روایی محض برسانند.
بخش دوم: شرکت کنندگان
شاید اگر در جشنواره ای کشوری و یا استانی حضور می یافتیم باورپذیرتر بود که با حجم تنوع نگاهی در این سطح مواجه شویم ولی این تعداد شرکت کننده با این میزان دخالت ذوق و تنوع نگاه در جشنواره ای منطقه ای و نوپا بی هیچ حمایتی از سوی انجمن های عکاسی در کشور، مسئولیتی وزین تر را برای متولیان و وظیفه ای حساس را با وجود شرایط برای شرکت کننده تعریف می کند.
دلیل بیان این موهبت را در نگاه شرکت کنندگان می توان از زمان صرف شده در نشست داوری و بحث های درگرفته میان داوران و در نتیجه انتخاب شایسته ترین ها را در فهرست برگزیده ها و تقدیرها و همچنین تقاضای افزایش تعداد عکس های نمایشگاه دانست.
بخش سوم: برگزارکننده
این بخش می تواند الگویی باشد برای تمامی صاحبان امضا و اعتبار که توان اجرای اینچنین حرکت هایی را در شهرها و شهرستان های کشور در خود نمی بینند! باور و اعتماد به حضور جوان در سطوح گوناگون طراحی، برنامه ریزی، پشتیبانی و اجرا چنانچه دیدیم که توانستند.
در شرایطی که کمتر رسانه ای از رسانه های عکاسی و خبری و اطلاع رسانی در کشور به پوشش این رویداد یکه تاز در منطقه شهریار از شهرستان های همجوار با پایتخت در کشور پرداخت باز هم باور و اعتماد به جوان و همچنین انگیزه جوان ذره ای به اراده ی مستحکم و زلال خود خللی راه نداد و خدمتی بسزا از جوان در یادها ماند آنچنانکه شاید و باید.
گروه داوری ضمن تقدیر از روحیه باورمند برگزارکننده نسبت به دخالت نسل و نگاه جوان در این جشنواره، وظیفه خود می داند از: مدیر اجرایی جشنواره و دبیر بخش عکس نهایت سپاسگزاری را داشته باشد که اینچنین پویا و پیگیر مراحل جشنواره را با توجه به حدود مقدورات و ممکنات به صورت حرفه ای و صحیح دنبال می کنند.
باشد تا جشنواره شهرستان شهریار که پیشینه ای تاریخی دارد و تداعی کننده نام بزرگ مرد افتخارآفرین این سرزمین است میدان دار تعامل و همدلی متولین فرهنگی هنری منطقه و پشتیبان نگاه هایی باشد که از جنس عکاسان برومند منطقه همچون ” علی فریدونی ها ” باشد که با نگاه شان هشت سال تاریخ پرفراز و نشیب دفاع مقدس را در سطر سطر حافظه تاریخی این کشور آنچنان با نور درون بر صفحه تاریخ نگاشتند که عکاسی متعهد و تعهد در عکاسی معنا یافت

داوران :

جاسم غضبانپور، محمد نوروزی و مهدی سروری

مطالب مرتبط با این نگارخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست