1. خانه
  2. اخبار
  3. دبیر بخش عکس دومین جشنواره جهانی هنر مقاومت در گفت‌وگو با فارس: سفارش اثر به هنرمندان نکته مثبت دومین جشنواره جهانی هنر مقاومت

دبیر بخش عکس دومین جشنواره جهانی هنر مقاومت در گفت‌وگو با فارس: سفارش اثر به هنرمندان نکته مثبت دومین جشنواره جهانی هنر مقاومت

خبرگزاری فارس: دبیر بخش عکس دومین جشنواره جهانی هنر مقاومت سفارش اثر به هنرمندان را از نکات مثبت این جشنواره و برآورده نشدن انتظارات در بخش بین‌الملل جشنواره را از نکات منفی آن عنوان کرد.

خبرگزاری فارس: سفارش اثر به هنرمندان نکته مثبت دومین جشنواره جهانی هنر مقاومت

سیدعباس میرهاشمی دبیر بخش عکس دومین جشنواره جهانی هنر مقاومت در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، درباره ضرورت پرداختن به موضوع مقاومت در این جشنواره، گفت: موضوع مقاومت و پایداری با توجه به اتفاقاتی که در سطح جهان و منطقه رخ داده است، از جمله موضوعاتی است که می‌توان بسیار در این زمینه کار کرد و همچنین کم توجهی برخی رسانه‌ها به این موضوع نیز ضرورت پرداختن به آن را بیشتر کرده است و لازم است که این بخش از تاریخ تصویری دنیا ماندگار شده و قابلیت رجوع داشته باشد و همچنین به موجی از آن را نیز در جامعه شاهد باشیم.

میرهاشمی درباره جهانی بودن این جشنواره در دومین دوره توضیح داد: جشنواره مقاومت دومین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و اگر چه بسیار جوان است اما آورده‌های خوبی داشته است. با گسترش موضوع مقاومت و با یک برنامه‌ریزی دقیق‌تر، اطلاع‌رسانی بهتر و شناسایی هنرمندان مختلف جهان که با این موضوع فعالیت می‌کنند می‌توان حجم آثار ارسالی به این جشنواره را افزایش داد.

وی با بیان این که آثار تولیدی با موضوع مقاومت و پایداری در دنیا بسیار بیشتر از آن چیزی است که به این جشنواره ارسال شده است، گفت: امیدوارم با برنامه‌ریزی منسجم‌تر و دقیق‌تر دوره‌های بعد شاهد آثار شاخص و تاثیرگذار در این جشنواره باشیم.

میرهاشمی درباره بخش عکس این جشنواره گفت: بخش عکس این جشنواره به آثار مستند اجتماعی اختصاص دارد و تنها آثاری که مستند بود به این جشنواره راه یافت و آثاری که در آن دخالتی صورت گرفته بود، حذف شد.

میرهاشمی درباره حجم آثار داخلی و خارجی در بخش عکس گفت: درصد بالایی از آثار این جشنواره به هنرمندان داخلی اختصاص دارد و این به معنی کمبود آثار با این موضوع در دنیا نیست بلکه شیوه ارتباط و نحوه اطلاع‌رسانی ما صحیح و کامل نبود.

میرهاشمی تاکید کرد: از بخش بین‌الملل این جشنواره انتظار بیشتری می‌رود که نسبت به نحوه اطلاع‌رسانی و شناسایی هنرمندان مختلف فعال در این حوزه‌ها در سطح دنیا برنامه‌ریزی درست‌تر دقت و سرعت عمل بیشتری داشته باشد تا شاهد حضور هنرمندان بیشتری در سطح بین‌المللی باشیم.

وی یکی از نکات مثبت این جشنواره را سفارش اثر به هنرمندان فعال و مطرح هر رشته عنوان کرد و گفت:‌ یکی از نکات مثبت در این جشنواره این بود که شورای سیاست‌گذاری پذیرفت در کنار فراخوان عمومی به تعدادی از عکاسان فعال نیز سفارش پروژه بدهند و به این ترتیب پروژه‌های عکاسی که کمتر به آن پرداخته شده بود، به تعدادی از عکاسان سفارش داده شد تا در کنار آثار ارسالی از طریق فراخوان شاهد آثار فاخر نیز باشیم.

میرهاشمی درباره این پروژه‌ها در بخش عکس توضیح داد: در این جشنواره هم پروژه عکاسی تعریف شد و مجید ناگهی، حسن قائدی، مجتبی کوچکی، حسن غفاری، حسین بهرامی و محسن راستانی در بخش داخلی و آلفرد یعقوب‌زاده در بخش بین‌الملل آثارشان روی دیوار رفت.

میرهاشمی موضوع پروژه‌ها را چنین عنوان کرد: مجید ناگهی پروژه "یک جانباز" را کار کرده‌اند، حسین بهرامی "یک روستا، یک شهید" را کار کرد، محسن راستانی پروژه "خانواده ایرانی" و موضوع "جنگ و مقاومت" را ارائه کرد، حسن قائدی پروژه "راهیان نور" را کار کرد، مجتبی کوچکی پروژه "مزار شهدا" را ارائه کرد، حسن غفاری پروژه "دریافت‌کننده نشان ایثار" را کار کرد و آلفرد یعقوب‌زاده نیز عکس‌هایی با موضوع "بیداری اسلامی" را ارائه کرد که در مجموع از هر عکاس بین ۱۲ تا ۲۰ قطعه عکس روی دیوار رفته است.

میرهاشمی در ادامه از انتشار کتاب این جشنواره خبر داد و گفت: این کتاب شامل ۵۰۰ صفحه است که هم‌اکنون مراحل چاپ و انتشار را طی می‌کند.

وی از نمایش آثار بخش‌هایی از این جشنواره نیز در استان‌ها و همچنین خارج از ایران خبر داد.

میرهاشمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: علاقمندیم که به پروژه‌های عکاسی جدی‌تر بپردازیم و موضوعاتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است بررسی کنیم.

دبیر بخش عکس دومین جشنواره جهانی هنر مقاومت درباره ارزیابی خود از این جشنواره به طور کلی گفت: هرچقدر که سن جشنواره‌ها بالاتر می‌رود باید با بررسی بازخوردهای آن و تحقیق درباره نکات مثبت و منفی آن با انرژی بیشتر و هزینه‌های کمتری دوره‌های بعدی را هرچه بهتر و دقیق‌تر برگزار کرد.

وی با اشاره به این که حجم آثار ارسالی در بخش بین‌‌المللی چنان که باید و شاید نبود، گفت: ‌بخش بین‌الملل باید بانک اطلاعاتی خود را تکمیل‌تر کند و با ایجاد ارتباط با هنرمندان دنیا آثارشان را دریافت کند.

وی همچنین تصریح کرد: عدم توفیق برخی رشته‌ها در بخش بین‌الملل به ایجاد ارتباط آنها با هنرمندان دنیا ارتباطی ندارد بلکه مسیر و بستر موردنیاز برای این منظور فراهم نیست از جمله رشته نقاشی و مجسمه‌سازی که ارسال چنین آثاری نیاز به رفع مشکل بیمه این آثار و حمل و نقل آنها دارد. چرا که هزینه‌های سنگینی را در بر دارد اما با این حال می‌توان آمد و شد‌های هنرمندان دنیا به این جشنواره تسهیل کرد تا در تعامل با هنرمندان دیگر جشنواره شکل آموزشی نیز داشته باشد.
انتهای پیام/ا

پیشین
گزارشی از مناظره بیل گیتس و استیو جابز در یک برنامه تلویزیونی
پسین
نمایشگاه عکس علی زنجانی در گالری دی

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست