1. خانه
  2. اخبار
  3. از میان رسانه ها
  4. درگذشت روایت‌گر عکاس دفاع مقدس از آخرین حرف‌های « کوروش امام » پیش از رفتنش

درگذشت روایت‌گر عکاس دفاع مقدس از آخرین حرف‌های « کوروش امام » پیش از رفتنش

منبع: ایسنا –

کوروش امام که از یک‌سال پیش در بستر بیماری بود، ساعت ۱۲ ظهر امروز سه‌شنبه ۱۸ اسفند در منزلش درگذشت.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کوروش سیدابوطالب امام یکی از عکاسان ایران بود که خیلی‌ها به‌نام «ابوطالب امام» او را می‌شناختند که به‌خاطر عکس‌های دوران دفاع مقدس‌اش نیز شهرت داشت.

او سال‌ها به‌دلیل بیماری از ویلچر استفاده می‌کرد از یکسال پیش در بستر بود و به‌رغم بیماری،همچنان به عکاسی می‌پرداخت و در اغلب مجامع عکاسی و گشایش نمایشگاه‌های عکس حاضر بود.

تهران از سال‌های ۶۰ تا ۶۷ ، جنگ، موشک باران، اعزام نیرو به جبهه‌ها و…از جمله موضوعاتی بودند که ابوطالب امام به عکاسی از آن‌ها پرداخته بود.

«تصویر سقف من و دوستانم» آخرین پروژه‌ی این هنرمند عکاس بود که در هفتمین نمایشگاه تصویر سال در خانه هنرمندان – اتاق نیلوفر- در حال نمایش است.

آخرین حرف‌های ابوطالب امام در این نمایشگاه، چنین نگاشته شده و بر دیوار آمده است:

«عکاسی! هیچگاه نبایست برای یک عکاس متوقف شود. هیچگاه! یعنی حتا در بدترین شرایط! از من نپرس: بدترین شرایط یعنی چه؟

به عقیده‌ی من بدترین شرایط، شرایطی است که حتا دست‌ها توان نگه‌داشتن دوربین را هم ندارند. بدترین شرایط، شرایطی است که باید کسی دوربین را مقابل چشمانت نگه‌دارد و بعد از انجام تنظیم‌های فنی، شاتر دوربین را بچکاند.

من معتقدم بدترین شرایط هم حتا نبایست عکاس را از عکاسی جدا کند. به‌همین دلیل هم بود که برای مبارزه با مشکلات فیزیکی‌ام، تصمیم گرفتم از کسانی که ملاقات‌شان می‌کنم، عکاسی کنم.

عکاسی از آنانی که دوست‌شان دارم و در برابرم می‌ایستند و من سقف مقابل چشمانم را که مدت‌ها است در برابرم است، پرده آتلیه‌ام می‌بینم و در بدترین شرایط هم، عکاسی می‌کنم تا هیچ‌گاه عکاسی‌ام متوقف نشود.»

درشناسنامه این متن که در کنار تصویر خودش و آنچه که او در بستر بیماری آفرده بود نیز خود را چنین معرفی کرده است عکاس: کوروش امام (معلول نوروپاتیسم)، چکاننده‌ی شاتر دوربین: فرزانه افتخاری، رامین افتخاری، علیرضا سعادت، زمان عکاسی: تابستان ۱۳۸۸.

 

پیشین
نگارخانه‌های تهران در آخرین روزهای سال ۸۸
پسین
ابوطالب نماد استقامت و عشق به زندگی بود

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست