1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی «الکساندر نوردال» عکس لبخند دختر افغان را ثبت کرد

در چنین روزی «الکساندر نوردال» عکس لبخند دختر افغان را ثبت کرد

#در_چنین_روزی  ۱۱ اکتبر ۲۰۰۱، الکساندر نوردال عکس لبخند دختر افغان را در شرایط حساس بعد از حادثه ۱۱سپتامبر به ثبت رساند.
دختری از خواجه بهاءالدین در شمال افغانستان رو به دوربین عکاس لبخند می زند و دو خواهر بزرگترش خود را از عکاس پنهان کرده اند.
در این منطقه که تحت کنترل ائتلاف شمال افغانستان (جبهه متحد اسلامی ملی برای نجات افغانستان ) قرار دارد، زنان جوان از ظاهر شدن بدون حجاب در برابر مردان منع شده اند. والدین زمانی که دختران آنها به سنی می رسند که باید روبنده بزنند و حجاب داشته باشند این قانون را درباره ی آنها اعمال می کنند.

الکساندر نوردال ” Aleksander Nordahl”عکاس این عکس می گوید: ” من این عکس را چند هفته بعد از حملات یازده سپتامبر، زمانی که توجه جهانیان معطوف به افغانستان بود، گرفتم. من و همکار خبرنگارم در آن روزها بیشتر بر روی زندگی روزمره مردم و قصه زندگی آنها و همچنین شرایط وحشتناک انسانی تمرکز کردیم. مهمترین موضوع برای من در افغانستان و جاهای دیگر، کودکانی هستند که در شرایط جنگ و مصیبت قرار دارند. در این فجایع کودکان نخستین کسانی هستند که جانشان را از دست می دهند و افکار و احساساتشان کمتر به چشم می آید و امیدوارم که مردم کودکان را در عکس های من به رسمیت بشناسند. ”
این عکس در سال ۲۰۰۲ در بخش تک عکس کودکان جایزه نخست ورلد پرس فوتو را از آن خود کرد.
اکساندر نوردال در سال ۱۹۷۱ متولد شد و در انیستیتوی روزنامه نگاری نروژ تحصیل کرد. او از سال ۱۹۹۲ تا سال ۱۹۹۷ در آژانس خبری NTB نروژ به عنوان عکاس مشغول کار بود. او هم اکنون در Dagbladet’s Saturday magazine بر روی مستندهای داستانی ملی و بین المللی و همچنین چهره ها و شخصیت ها کار می کند.

ترجمه و تنظیم: اعظم حشمتی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
یادداشت: تذکر عکاس به جواد ظریف و تشکر از ظریف توسط عکاس
پسین
در چنین روزی عکس «یادبود بیماران ایدز» ایوان آگوستینی به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست