1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی «جیمز نچ‌‌وی» عکس مادر حامل پیکر فرزندش را ثبت کرد

در چنین روزی «جیمز نچ‌‌وی» عکس مادر حامل پیکر فرزندش را ثبت کرد

#در_چنین_روزی چون نخستین روز در ماه نوامبر ۱۹۹۲ «جیمز نچوی» عکس مادری در حال حمل پیکر فرزندش را در باردرای کشور سومالی ثبت کرد.
مادری فرزند مرده خود را طبق آیین مسلمانان در کفن پیچیده و از زمین بلند می کند و به سمت گور دسته جمعی قربانیان قحطی، خارج از شهر باردِرا می برد. جیمز نچوی James Nachtwey این عکس را در باردِرا ثبت کرد که توانست رتبه نخست جایزه ورلد پرس فوتو را در سال ۱۹۹۳ را از آن خود کند.
قحطی سومالی که جان بیش از ۲۰۰۰۰۰ سومالیایی را گرفت نتیجه خشکسالی منطقه ای و جنگ داخلی بود. در حالیکه بخش عظیمی از آفریقای شرقی از این قحطی در رنج بودند، سومالی تنها ملت آسیب دیده ای بود که همزمان با یک جنگ داخلی نیز روبرو بود.

در ژانویه ۱۹۹۱ قبایل مخالف “سیاد بار” Siad Barre ، رئیس جمهور سومالی را که ۲۱ سال هدایت این کشور را در دست داشت، سرنگون کردند.
پس از آن، در حالیکه جنگجویان قبایل و شبه نظامیان که در دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ توسط ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی مسلح شده بودند، برای در دست گرفتن قدرت می جنگیدند، دولت متمرکز سومالی فروپاشید و کشور در یک وضعیت بی قانونی و فروپاشی اجتماعی قرار گرفت.
شبه نظامیان علاوه بر مجروح ساختن و کشتن هزاران غیر نظامی، ذخائر غذایی و کمک های غذایی دریافتی را غارت می کردند.
در سپتامبر ۱۹۹۲ ، سازمان ملل تخمین زد که نیمی از کمکهای ارسالی به سومالی به سرقت رفته است. یک سوم تا نیمی از جمعیت سومالی به خاطر جنگ و قحطیِ همزمان آواره شدند. بسیاری از آنها به شهر تجاری “باردِرا” Bardera هجوم بردند.
در ۲۳ اکتبر ۱۹۹۲ ، نیویورک تایمز گزارش داد که ۱۱۰۰۰ زن و کودک در یکی از اردوگاه‌های پناهجویان نیاز مبرم به غذا دارند. باردِرا بدون هیچ جاده آسفالته ای، برای آن تعداد پناهنده آمادگی نداشت. این شهر در تقاطع دو جاده ترانزیت منتهی به دو بندر Mogadishu و Kismayu قرار دارد و باند فرودگاه شهر در روزهای بارانی کار نمی کند. در حالیکه جنگ بین شبه نظامیان پروازهای امدادی را متوقف کرده بود ، با وجود نیم ساعت ارسال کمک های غذایی هوایی، اما همچنان میزان مرگ و میر در باردِرا در حال افزایش بود.
تصویر حمل پیکر فرزند توسط مادر قد خمیده که توسط جیمز نچوی به ثبت رسید یکی از تصاویر منتخب کتاب چاپی این عکاس بود که به دلیل نوع مواجهه با موضوع، شدت تالم نهفته در عکس، قدرت روایت سوژه، مستندی نزدیک با دورنمایی از محیط و تاثیرگذاری عاطفی آن در جایگاه جهانی نیز از جایگاه پربیننده ای برخوردار شد.
ترجمه و تنظیم: اعظم حشمتی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
«احمد نصیرپور» عکاس مطبوعات درگذشت
پسین
کتاب عکس «راهنمای گردشگری مسافر گلستان» منتشر شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست