1. خانه
  2. اخبار
  3. در چنین روزی
  4. در چنین روزی رابرت کاپا عکس «مرگ شبه نظامی اسپانیایی» را ثبت کرد

در چنین روزی رابرت کاپا عکس «مرگ شبه نظامی اسپانیایی» را ثبت کرد

مرگ یک شبه نظامی اسپانیایی
#در_چنین_روزی ۵ سپتامبر ۱۹۳۶، سرو ماریانو، اسپانیا

پیروزی جبهه ملی در انتخابات ملی اسپانیا، در فوریه ۱۹۳۶، ائتلافی شامل کمونیست ها، آنارشیست ها و سوسیال دموکرات ها، به یک دستور همگانی یا کودتا توسط ارتش منجر شد که آغازی بود بر جنگ داخلی خونین در اسپانیا.
این عکس یکی از مشهورترین، تاثیرگذارترین و بحث برانگیزترین ثبت های قرن بیستم است. عکس رابرت کاپا از یک سرباز جمهوری خواه در لحظه مرگ در سرو ماریانو، خارج از سنگر نظامی فاشیستی کوردوبا، گونه ای بدیع از عکس جنگ بود: عکسی که از نمای نزدیک از یک سرباز گرفته می شود، زندگی عکاس را به همان اندازه به خطر می اندازد، که زندگی سرباز مورد تجلیل و احترام قرار گرفته را. مردی که در عکس دیده می شود در حالی که لباس سفیدی بر تن دارد و بازوهایش را مانند حضرت مسیح گشوده، هدف گلوله یک فاشیست قرار گرفته است.

این عکس یادآور صحنه مرگ در راه ایمان در نقاشی «گرنیکا» اثر پیکاسو است. در بحبوحه جنگ جهانی در اروپا، اسپانیا فرصتی جهت تسویه حساب دو جبهه چپ و راست افراطی محسوب می شد، و عکس طرفدارانه و متعصبانه کاپا، بر حمایت جهانی در راستای جنبش جمهوری خواهی، تاثیر سریع و ناگزیری داشت.
شاید این مسئله که صداقت کاپا باید مورد تردید قرار می گرفت، تعجب برانگیز نباشد. می توان گفت مرگ سرباز به طرز غیرقابل باوری سمبلیک است، و عده ای از روی بدبینی ادعا کردند که کاپا این صحنه را خودش ساخته است. این ادعا شاید بتواند آن عکس را به یک تصویر تبلیغاتی بی نظیر تبدیل کند اما نمی تواند اثباتی بر این اظهار باشد. از طرفی، حس رنجش و آزردگی که کاپا در فرقه جمهوری خواهان اسپانیا برانگیخت کاملا واقعی و عملی بود. همسر سرباز، داوطلبانه او را تحت نام فدریکو بورل گارسیا شناسایی کرد، و این گواهی و اظهار او توسط گزارشات ارتش تایید شده است.
حتی اگر ثبت کاپا یک کذب و دروغ باشد، عکس او تاریخ را تغییر داد; این عکس برای مخاطب شرحی است بر جنگ. اسپانیا آخرین جنگ بزرگ عاشقانه بود، مکانی برای مردان و زنان جوان از سرتاسر اروپا تا بر طبق اصول آرمانگرایی خود عمل کنند. این عکس یک مرگ ناگزیر و باشکوه را به تصویر می کشد، نوعی مرگ داوطلبانه و پذیرفته شده توسط واحدهای نظامی بین المللی، که شاید بتوان گفت این نوع مرگ، سرنوشت کشته شدگان است. به نظر می رسد سرباز حتی در آخرین نفس هایش هم به آزادی تجسم بخشیده است.

رابرت کاپا با نام واقعی آندریی فریدمان، در ۱۹۱۳ در مجارستان متولد شد و پس از درگیر شدن در انقلاب بوداپست، مجارستان را ترک کرد. «کاپا» در اصل شخصیتی است ساختگی که توسط فریدمان و معشوقه اش «گردا تارو» ساخته شد تا بتوانند آثارشان را تحت آن نام به فروش برسانند. اسپانیا به کاپا عنوان “اولین عکاس معروف جنگ” در جهان را بخشید، و شات های بعدی او از پیاده سازی نظامی در تاریخ D_Day در جنگ جهانی، این برتری را اثبات کرد. او یکی از بنیانگزاران آژانس عکس مگنوم است.
رابرت کاپا در ۱۹۵۴ در شبه جزیره هندوچین براثر انفجار مین جان خود را از دست داد.

ترجمه و تنظیم: صبرا رئیسی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
فراخوان نخستین جشنواره ملی عکس تاکستان
پسین
در چنین روزی «کویچی ساوادا» عکاس ژاپنی اثر ماندگارش را ثبت کرد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست