1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکاس رویترز، عکس «سوگواری زن اندونزیایی» را ثبت کرد

در چنین روزی عکاس رویترز، عکس «سوگواری زن اندونزیایی» را ثبت کرد

#در_چنین_روزی مصادف با ۲۸ ماه دسامبر سال ۲۰۰۴ میلادی، عکس برتر ورلدپرس فتو از «سوگواری زن اندونزیایی» توسط «آرکو داتا» به ثبت رسید.
عکس آرکو داتا/ Arko Datta عکاس هندی رویترز/ Reuters از زنی که در سوگ یکی از نزدیکانش سوگواری می‌کند، عکس برتر مسابقه عکس مطبوعاتی جهان/World Press Photo در سال ۲۰۰۵ شناخته شد.
در چنین روزی ۲۸ دسامبر ۲۰۰۴ آرکو داتا تصویر زنی را ثبت می کند که بعد از گذشت دو روز از سونامی اندونزی یکی از خویشاوندان خود را پیدا می کند و اینچنین جانگداز بر پیکر بی جان او گریه می‌کند.
آرکو درباره شرایط ثبت عکس این گونه توضیح می دهد:
” آن روز عده زیادی از مردم در ساحل جمع شده بودند تا شاید بتوانند پیکر خویشاوندان خودرا پیدا کنند. کمی بعد پیکر زنی به ساحل آورده شد و یکی از زنان او را شناسایی کرد. او با دیدن آن پیکر بی جان که یکی از اعضای خانواده اش بود در هم شکست و بر زمین افتاد. حدود ۵ دقیقه آنجا عکاسی می کردم و برای اینکه احساسات خودم را کنترل کنم مدام به خودم یادآور می‌شدم که من در حال انجام وظیفه حرفه‌ای عکاسی‌ام هستم.”

پنج سال بعد ، آرکو دوباره به آن منطقه آسیب دیده از سونامی سفر کرد تا شاید بتواند سوژه عکسش را پیدا کند. وقتی به آن روستا رسید متوجه شد که همه اهالی آن زن را می شناسند و عکس او باعث محبوبیت او شده بود.
” دیدار دوباره‌ی سرور آمیزی بود و هر دوی ما از دیدن یکدیگر هیجان زده شده بودیم.”
این عکس در سال ۲۰۰۵ به یک تمبر پستی در اروپا تبدیل شد.

در ۲۶ دسامبر ۲۰۰۴، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۹.۳ در مقیاس ریشتر در سواحل سوماترای اندونزی، مجموعه ای از امواج مرگبار را ایجاد کرد که سراسر اقیانوس هند را پیمود و باعث ویرانی بزرگ در ۹ کشور آسیایی شد و حتی منجر به خسارات جانی در کشورهای سومالی و تانزانیا شد.
شدت زمین لرزه به حدی بود که شیب کره زمین را ۲.۵ سانتی متر جابجا کرد. بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر کشته و یا مفقود شدند و میلیون‌ها نفر در بدترین فاجعه طبیعی که بشر به یاد دارد، بی سرپناه شدند.
در کشور هند در ایالات ساحلی تامیل نادو، مردم با از بین رفتن منازل، زندگی و معیشت، به شدت آسیب دیدند.

آرکو داتا در سال ۱۹۶۹ در دهلی نو، هند متولد شد. تحصیلات تکمیلی او در رشته روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی است. وی در خبرگزاری فرانسه AFP کار می کرد و در سال ۲۰۰۱ به رویترز پیوست. او در طول زندگی حرفه ای خود ، رویدادهایی همچون: مراسم تشییع جنازه مادر ترزا و بازی های المپیک آتن، تا جنبش جدایی طلبی در کشمیر و سناریوهای پس از جنگ در عراق و افغانستان را با ثبت و ارایه گزارش تصویری پوشش خبری داده است.
آرکو داتا برنده جوایز متعددی از جمله دو جایزه در مسابقه عکس هند اکسپرس، چهار جایزه نخست و جایزه تصویر سال ۲۰۰۴ در جوایز سالانه عکاسی روزنامه نگاری بمبئی، دو جایزه Publish Asia و بهترین عکاس روزنامه نگار سال ۲۰۰۳ از مجله عکاسی آسیا شده است. رویترز او را در سال ۲۰۰۴ به عنوان “عکاس سال” معرفی کرد.

ترجمه و تنظیم: مهدی یوسفی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس «عطاالله طاهرکناره» از زمین لرزه بم به ثبت رسید
پسین
یادداشتی کوتاه و نه چندان مهم در بابِ حالِ این روز‌های عکاسی ایران

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست