1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس برتر سال ۲۰۰۶ توسط عکاس آمریکایی به ثبت رسید

در چنین روزی عکس برتر سال ۲۰۰۶ توسط عکاس آمریکایی به ثبت رسید

#در_چنین_روزی عکاس آمریکایی، کریس هوندروس/Chris Hondors از گریه کودکی عکس گرفت که دقایقی پیش پدرش در اثر رگبار گلوله سربازان آمریکایی کشته شد و رتبه دوم مسابقه عکس مطبوعاتی جهان/World Press Photo  سال ۲۰۰۶ را برای عکاس به بار آورد.
“ثمر حسن” در حال گریستن، ثانیه هایی بعد از اینکه نیروهای امریکایی والدین او را به قتل رساندند
. این تصویری است که کریس هوندروس/Chris Hondors عکاس آمریکایی در چنین روزی، ۱۸ ژانویه سال ۲۰۰۵، ثبت کرد که برایش رتبه دوم مسابقه عکس مطبوعاتی جهان/World Press Photo  سال ۲۰۰۶ را به ارمغان آورد.

هنگام گشت زنی غروب، سربازان به ماشینی که به آنها نزدیک می‌شد و پدر ثمر راننده آن بود فرمان ایست دادند. پدر موفق به توقف ماشین نشد و در نتیجه نیروهای نظامی بر روی آن آتش گشودند.

در بیانیه ارتش آمریکا آمده است: “نیروهایی که سعی در متوقف کردن ماشین داشتند، قبل از شلیک مستقیم به سمت خودرو و کشته شدن راننده و سرنشین صندلی جلو از سیگنال‌های دستی استفاده کرده و تیرهای هشدار دهنده شلیک کردند. تنها چند روز قبل، این شهر صحنه نبرد مسلحانه بین نیروهای آمریکایی و شورشیان محلی بود. به عنوان دفاعی در برابر اتومبیل‌های بمب گذاری شده در بسیاری از شهرهای عراق، این امر عادی شده است که گشت های پیاده، وسایل نقلیه روبرو را به ویژه پس از تاریکی هوا با دستور ایست، متوقف کنند.”

به غیر از والدین ثمر، پنج تن از خواهر و برادرهای ثمر همراه او در ماشین بودند. هر شش نفر جان سالم به در بردند، گرچه راکان برادر ثمر به شدت مجروح شد. نیروهای آمریکایی قبل از رساندنشان به نزدیکترین بیمارستان آنها را از کمک های اولیه برخوردار نمودند.

کریس هندورس، فتوژورنالیست آمریکایی متولد ۱۹۷۰ در نیویورک است. او قبل از اینکه عکاس شود در دانشگاه دولتی کارولینای شمالی،  در رشته ادبیات انگلیسی تحصیل کرده بود. سال ۱۹۹۱ در ورکشاپ اِدی آدامز شرکت کرد.کریس شغلش را با روزنامه تروی در اوهایو به دنبال یک دوره حضور در روزنامه فیت ویل آبزرور (Fayetteville Observer ) شروع کرد. او در سال ۱۹۹۸ به نیویورک بازگشت تا بر روی گزارشگری بین المللی متمرکز شود. وی بسیاری از مناطق اصلی درگیری جهان را در دهه ۱۹۹۰ تحت پوشش قرار داد ، از جمله کوزوو ، آنگولا ، سیرالئون ، افغانستان ، کشمیر ، کرانه باختری ، عراق و لیبریا.

کارهای او در مجله هایی مانند نیوزویک ، اکونومیست و نیویورک تایمز منتشر شد. ۲۰ آوریل ۲۰۱۱ ، وی در حالی که اخبار مدنی ۲۰۱۱ لیبی را پوشش می داد ، در یک حمله خمپاره ای در Misrata ، لیبی به شدت مجروح و کشته شد.

ترجمه و تنظیم: مریم خداوردی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
کتاب عکس «سرو روان» متین هاشمی چاپ و منتشر شد
پسین
در چنین روزی عکس برگزیده امیر پورمند در ورلدپرس فتو ۲۰۱۴ به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست