1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس برگزیده امیر پورمند در ورلدپرس فتو ۲۰۱۴ به ثبت رسید

در چنین روزی عکس برگزیده امیر پورمند در ورلدپرس فتو ۲۰۱۴ به ثبت رسید

#در_چنین_روزی مقارن با سحرگاه یکشنبه نخستین روز از بهمن ماه سال ۱۳۹۱ در ضلع شمالی بوستان هنرمندان در تهران، در محدوده خیابان بهشهر، دو جوان بزهکار در ملاعام اعدام شدند.
تعداد بسیاری از عکاسان رسانه ها و خبرگزاری ها در جمعیت حاضر در محل حضور یافتند تا گزارش تصویری این رویداد را که منجر به اعدام علیرضا مافیها ۲۳ ساله و محمدعلی سروری ۲۰ ساله بود، ثبت و مخابره کنند.
در این میان عکسِ امیر پورمند یکی از دو جوان را نشان می دهد که با وجود سن ۲۳ سال، لحظاتی قبل از آنکه طناب دار به گردنش آویخته شود سر بر شانه‌ی مامور اعدام نهاده است و گریه می کند. پورمند، عکاس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با درک زمان و ثبت لحظه این عکس موفق به کسب جایزه‌ی رتبه سوم در بخش تک عکس اخبار عمومی/ Genral News مسابقه عکس مطبوعاتی جهان/ World Press Photo در سال ۲۰۱۴ شد.

در ۱۱ آذر ماه سال ۱۳۹۱ یکی از شهروندان هنگام ورود به شرکتی در خیابان خردمند جنوبی مورد حمله چهار زورگیر موتورسوار قرار گرفت که فیلم این زورگیری در شبکه اجتماعی یوتیوب پخش و از جمله ویدئوهای پربیننده روز شد.
به دنبال انتشار این ویدئو و شکایت فرد شاکی، چهار متهم دستگیر شدند. پس از اینکه دادستانی برای این افراد کیفرخواست صادر کرد، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب علیرضا و محمدعلی را به اتهام زورگیری و ضرب و جرح با سلاح سرد و سرقت ۷۰ هزار تومان به محاربه و افساد فی الارض متهم و به اعدام محکوم کرد. دو متهم دیگر این پرونده نیز هر کدام به ۱۰ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق و هم‌چنین پنج سال اقامت اجباری در یکی از شهرستان‌های دورافتاده محکوم شدند.

امیر پورمند عکاس ایرانی است که فعالیت حرفه ای گسترده ای در زمینه عکاسی ورزشی، عکاسی از بلایای طبیعی و انتخابات ریاست جمهوری در ایران دارد. پورمند مدرک کارشناسی ارتباطات تصویری خود را در سال ۲۰۰۸، از دانشگاه علم و فرهنگ تهران دریافت کرد. او در سال ۲۰۰۵ درخبرگزاری ایلنا و سال ۲۰۰۶ در خبرگزاری مهر مشغول فعالیت بود و سرانجام از سال ۲۰۱۰ به عنوان عکاس مستقل به فعالیت خود ادامه داد.
از دیگر افتخارات عکاسی امیر پورمند می توان به کسب عنوان عکاس خبری سال خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، نفر سوم جشنواره‌ی مطبوعات و خبرگزاری‌های ایران (۱۳۹۱) و کسب جایزه نخست برای بازی های زمستانی EBARA اشاره کرد.
آثار عکاسی او در نمایشگاه ها داخلی و بین المللی متعددی مانند پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در سال ۲۰۱۳ ، ” مجلس هشتم در قاب ایسنا”، یک نمایشگاه عکس در مجلس و دوازدهمین دوسالانه ملی عکس ایران در سال ۲۰۱۲ به نمایش گذاشته شده است.
آثار امیر پورمند تاکنون در رسانه هایی چون: AP ، Polaris ، Reuters و Time منتشر شده است.
ترجمه و تنظیم: اعظم حشمتی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.
#اعدام
#زورگیری
#امیر_پورمند
#World_Press_Photo

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس برتر سال ۲۰۰۶ توسط عکاس آمریکایی به ثبت رسید
پسین
در چنین روزی عکس برگزیده طبیعت سال ۲۰۰۲ به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست