1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس برگزیده «ترور در ترکیه» توسط عکاس تُرک «اوزبلیچی» به ثبت رسید

در چنین روزی عکس برگزیده «ترور در ترکیه» توسط عکاس تُرک «اوزبلیچی» به ثبت رسید

#در_چنین_روزی ۱۹ دسامبر ۱۹۸۸ عکس برگزیده «ترور در ترکیه» توسط « اوزبلیچی» عکاس تُرک به ثبت رسید.
آندری کارلوف/ Andrey Karlov ،سفیر روسیه، در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ در حالی مورد اصابت گلوله یک فرد مسلح قرار گرفت که در یک گالری هنری در آنکارا به زبان ترکی سخنرانی می کرد.
مِولوت مرت آلتینتاش/ Mevlut Mert Altıntas جوانی ۲۲ ساله فارغ التحصیل دانشکده پلیس بود. او از نیروهای امنیتی بود که دو سال و نیم در پلیس ضد شورش ترکیه کار می‌کرد، و از مدتی قبل در هتلی در نزدیکی محل نمایشگاه اقامت داشت.
عصر روز دوشنبه ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶، پس از تراشیدن ریش و پوشیدن کت و شلوار سیاه رنگ و کراوات باریک با یک سنجاق یقه که یونیفرم غیررسمی نیروهای لباس شخصی امنیتی دولت ترکیه محسوب می‌شود از اتاق شماره ۲۱۴ هتل بیرون رفت و با کارت شناسایی پلیس و به عنوان محافظ وارد گالری شد.
هشت گلوله به سوی «آندری کارلف» سفیر روسیه شلیک کرد. او پس از ارتکاب جرم فریاد زد: “خدا بزرگ است” و بعد به زبان ترکی گفت: “حلب را فراموش نکنید. سوریه را فراموش نکنید.” به فاصله کوتاهی پس از انجام عملیات ترور و با ورود نیروهای ویژه ترکیه، آلتینتاش به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد. به گزارش رویترز او در هنگام واقعه خارج از انجام وظیفه خود و بدون ماموریت بوده ‌است.

روسیه و ترکیه در جنگ داخلی سوریه از طرف های مخالف پشتیبانی کرده بودند. یک ماه قبل از این حمله، روابط دو کشور به یک همکاری استراتژیک تبدیل شده بود و ترور سفیر روسیه در ترکیه دیپلماسی ملایمی را که در مورد بحران جاری در سوریه جریان داشت مختل کرد.
درباره لحظه ثبت این عکس گفته می شود: فرد مسلح بعد از ترور سفیر روسیه در حال تکان دادن اسلحه در مقابل برهان اوزبیلیچی/ Burhan Ozbilici، عکاس ترکیه ای و باسابقه آسوشیتدپرس/AP بود. عکاس خونسردی خود را حفظ کرد تا سرپا بایستد و به عکس گرفتن ادامه دهد. اوزبلیچی درباره این صحنه می گوید:
«ابتدا تصور کردم که یک برنامه نمایشی است. اما بعد از تیراندازی مهمانان شروع به دویدن کردند، پشت ستون‌ها و زیر میزها پناه گرفتند. جایی برای استقرارخودم پیدا کردم تا بتوانم عکس‌هایم را بگیرم… ترسیده بودم اما صدای درونی به من گفت که وظیفه دارم این لحظه تاریخی را ثبت کنم. ترس به من قدرت داد و توانستم بپذیرم که آنچه در آن لحظه برای من اتفاق افتاد سرنوشت من است. اگر بترسید راه خود را گم می کنید، تصمیم گرفتم روی حرکات مرد مسلح متمرکز شوم، با آرامش ایستادم و حرکات او را تحت نظر گرفتم. برای من ، شجاعتِ روزنامه نگاری با مستندکردن چیزهایی که جهان باید درباره آنها بداند، گره خورده است. هنگام تیراندازی ممکن بود کشته شوم، اما نباید برای “هیچ” کشته می شدم.
فکر کردم، من اینجا هستم، حتی اگر مرا مجروح کند و یا بکشد، من خبرنگارم. من باید وظیفه خود را به انجام برسانم. می توانستم بدون گرفتن عکس فرار کنم…اگر اینطور می شد جوابی نداشتم به سوال مردم بدهم که چرا عکس نگرفتی؟»
نتیجه کار او بلافاصله به یک عکس نمادین تبدیل شد.
عکسی که اوزبلیچی به ثبت رساند برنده جایزه سال مسابقه عکس مطبوعاتی جهان/ World_Press_photo سال ۲۰۱۷ شد. ثبت اوزبلیچی از یک قتل سیاسی، بخشی از مجموعه ای با عنوان “یک قتل در ترکیه” / An Assassination in Turkey بود که این مجموعه جایزه معتبر بخش Spot News Stories مسابقه عکس مطبوعاتی جهان را نیز از آن خود کرد. این عکسها در لحظاتی قبل و بعد از شلیک به کارلوف توسط آلتینتاش در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۶ گرفته شده است.
سالی بزبی، سردبیر اجرایی آسوشیتد پرس درباره عکس اوزبلیچی گفت: “تصویر برجسته برهان اوزبلیچی نتیجه مهارت و تجربه، حفظ خونسردی در شرایط سخت و فداکاری و احساس مسئولیتی بود که از ویژگی های خبرنگاران AP در سراسر جهان است. ما به او به خاطر موفقیت اش بسیار افتخار می کنیم.”
استوارت فرانکلین به عنوان رئیس هیئت داوران مسابقه عکس مطبوعاتی جهان، درباره این عکس گفت: “من فکر می کنم برهان اوزبلیچی فوق العاده شجاع بود و خونسردی فوق العاده ای داشت که توانست خودش را در میانه جنگ آرام کند و عکس‌های مهمی را ثبت کند.”
اوزبلیچی عکاس پیرامون مواجهه با ترس و رسالت حرفه‌ای کارش هم معتقد است: “غریزه های حرفه ای او به شوک ناشی از آن صحنه تکان دهنده ای که در مقابلش قرار داشت، غلبه کرد.”
ترجمه و تنظیم: صبرا رئیسی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

#Burhan_ozbilici
#Mevlut_mert_altinas
#Andrey_karlov

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس برگزیده «اعتراضات» به نتیجه ریاست جمهوری به ثبت رسید
پسین
یادداشت مسعود ریاحی بر عکسی از پروژه عکاسی «تاریخ معاصر، کرونا»

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست