1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس برگزیده «سیگنال» از مهاجران آفریقایی به ثبت رسید

در چنین روزی عکس برگزیده «سیگنال» از مهاجران آفریقایی به ثبت رسید

#در_چنین_روزی برابر با ۲۶ فوریه ۲۰۱۳ جان اِستَن مایر/John Stanmeyer عکاس آمریکایی مقیم ماساچوست متولد مارس ۱۹۶۴، تصویری با عنوان «سیگنال» از مهاجران آفریقایی درحال تلاش برای دریافت امواج اینترنت از کشور همسایه ثبت کرد.
جمعیت حاضر در عکس در حالیکه شبی همگی گوشی های خود را در ساحل شهر جیبوتی بالا گرفته اند تا بلکه بتوانند از اینترنت ارزان کشور سومالی که در همسایگی شان است استفاده کنند و از این راه، ارتباطی ضعیف با خویشاوندان خود در بیرون از مرزها برقرار کنند.
عکس سیگنال / Signal برنده جایز نخست ۵۷مین مسابقه عکس مطبوعاتی جهان/ World Press Photo2014 در بخش موضوعات معاصر شد و همچنین افتخار عکس سال را نیز کسب کرد.
منظره ای که واقعاً تا چند سال پیش اتفاق نمی افتاد.
ماهِ درخشان، چهره های آنها را که سعی در برقراری ارتباط بی سیم با بستگان خارج از کشور خود را دارند روشن کرده است.
جان از موسسین آژانس عکس هفت/ VII Photo Agency، این عکس را برای نشنال جئوگرافیک/National Geographic گرفت و یکی از ۱۰۰،۰۰۰ قطعه عکس شرکت کننده توسط ۵،۷۵۴ عکاس از ۱۳۲ کشور در مسابقه آن سال بود.


جیلیان ادلستاین یکی از اعضای داوران مسابقه عکس مطبوعاتی جهان در مورد این عکس سورئال می گوید:
” سیگنال، مباحثی را در مورد تکنولوژی، جهانی سازی، مهاجرت، فقر، ناامیدی، بیگانگی و انسانیت مطرح می کند. تصویری بسیار پیچیده با توصیفی قدرتمندانه و به نتیجه رسیده است. بسیار شاعرانه اما در عین حال با معنی، که مسائل با اهمیت و دغدغه های امروز جهان را انتقال می دهد.”
این عکس در طول اولین پروژه چندساله نشنال جئوگرافیک در شمال آفریقا درباره مهاجرت انسانها گرفته شد.
استن مایر می گوید: ” من یک ماه را با رانندگی و قدم زدن در اتیوپی گذراندم و در نهایت به جیبوتی رسیدم. به یاد دارم که با نویسنده ام پل سالوپک/ Paul Salopek در ساحل دریای سرخ صحبت می کردم، جایی که از قضا، ۶۰ هزار سال پیش یک پل زمینی وجود داشت که به ما اجازه می داد برای متصل شدن مسیر خود را ادامه دهیم. امروز برای اتصال معنی دیگری داریم، برای مثال خطوط آنتن دهی گوشی های موبایل. من در جیبوتی بودم و در حال راه رفتن کنار ساحل و در جستجوی موضوعاتی برای عکاسی، و به خاطر دارم وقتی به آن نقطه رسیدم و آن مردم را آنجا دیدم. از مترجمم سوال کردم که آنها آنجا چه می کنند؟ و او پاسخ داد که آنها مشغول “گرفتن” هستند. آنها تلاش می کردند جایی را بیابند که آنتن بدهد تا بتوانند با عزیزانشان در وطن صحبت کنند. مهاجرت امروزی چگونه می تواند از این مصورتر شود؟”
استن مایر انتظار بردن جایزه سال را نداشت و گفته بود که این جایزه باید به تمامی گروهی که با او بر روی پروژه کار کرده بودند اعطا شود. وی اضافه کرده بود:” من خوشحالم که قادر به برقراری ارتباط جهانی هستم. من بارها و بارها در تلاش برای تماس با خانواده ام در خانه، آن مرد یا آن زن در آن قاب بوده ام. من متشکرم و مفتخرم که چیزی شاعرانه، که امیدوارم با صدای بلند فریاد بزند، اکنون از این طریق به اشتراک گذاشته می شود.”
جان اِستَن مایر در تاریخ ۱۶ دسامبر ۲۰۲۰ این عکس خود را در اینستاگرامش به اشتراک گذاشت و اینچنین نوشت:
” هفته پیش وقتی اینستاگرام را باز کردم و دیدم در صفحه نشنال جئوگرافیک از این عکسم (سیگنال) به عنوان یکی از جذاب ترین ۲۱ تصویرِ قرن بیست و یکم نام برده شده است، صادقانه بگویم که خیلی تحت تاثیر قرار گرفتم.
لحظه ای که سال ۲۰۱۳ در کنار دریای سرخ در جیبوتی بر روی کپه ای زباله روی ماسه ها نشسته بودم تا مچ پای پیچ خورده ام آرام گیرد، ثبت کردم، تصویر همه ماست. تنها، ایستاده بر روی این سیاره کوچک، حتی کوچکتر از منظر انسانیت خود، گمشده و گیر افتاده در شرارت پیرامونمان، در جستجوی امید برای یافتن یک سیگنال تا با کسی که دوستش داریم تماس بگیریم.”

سارا لین، مدیر عکاسی نشنال جئوگرافیک، از این پیروزی استقبال می کند:
“عکس برگزیده جان استن مایر، تصویر اصلی مجله نشنال جئوگرافیک در داستان دسامبر ۲۰۱۳ ” خارج از عدن ” این مجله بود. این تصویری از زیبایی و جادو و بسیار اسرارآمیز است و در داستان ما به طرز شگفت انگیزی به کار آمد اما همچنین به عنوان نمادی برای دوران دیجیتال که در آن زندگی می کنیم، می باشد. امروز ما از طریق متن ها، توییت ها، تصاویر و ایمیل ها به دنبال ارتباط و اجتماع هستیم. این عکس زیبا و تکان دهنده، گویای این تمایل برای ارتباط از طریق جامعه خاصی از مردم که از خانواده و عزیزانشان جدا شده اند، می باشد. این یک انتخاب فوق العاده است.”
استن مایر با موفقیت بیگانه نیست. عکسهایش تا به حال ۱۲ بار زینت بخش جلد مجله تایم بوده اند.

مترجم: مریم خداوردی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.
#جان_استن_مایر
#مسابقه_عکس_مطبوعاتی_جهان
#سیگنال
#john_stanmeyer
#world_press_photo

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکاس ژاپنی «کیویچی ساوادا» عکس برتر سال را ثبت کرد
پسین
در هجدهمین جشنواره مطبوعات/بابک برزویه با عکس فیلم جرم سوم شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست