1. خانه
  2. اخبار
  3. در چنین روزی
  4. در چنین روزی عکس برگزیده «پناهجوی معترض» در هلند به ثبت رسید

در چنین روزی عکس برگزیده «پناهجوی معترض» در هلند به ثبت رسید

#در_چنین_روزی برابر با ۱۱ فوریه ۲۰۰۴ ، پل وریکر/ Paul Vreeker عکاس هلندی خبرگزاری رویترز عکسی از پناهجویی ثبت کرد که توانست جایزه دوم بخش «مردم در اخبار/People In The News » مسابقه عکس مطبوعاتی جهان/World Press Photo  را در سال ۲۰۰۵ از آن خود کند.
این پناه‌جوی آسیایی در اعتراض به تهدید به اخراج خود از کشور هلند، لب و پلک های خود را به هم دوخت و دست به اعتصاب غذا زد.
در آن ماه، در اقدامی برای سخت کردن مراحل مهاجرت، دولت هلند قوانینی را برای اخراج حدود ۲۶۰۰۰ پناهجوی متقاضی رد شده پیشنهاد داده بود. این قانون دولت هلند را مکلف می‌ساخت در سه سال آینده حدود ۲۶هزار پناهجو را که برای دومین بار جواب منفی دریافت داشته‌اند، از آن کشور اخراج کند.
برای بسیاری که کشور اروپایی هلند را یکی از پذیراترین و بردبارترین جوامع حامی حقوق بشر و آزادی به شمار می آورند، اتخاذ چنین سیاستی که در هیچ کشور اروپائی سابقه نداشته است، مبهوت کننده و تعجب آور بود اما تحلیلگران سیاسی و کارشناسان امور اجتماعی آن را دستاورد تغییر در نحوه تفکر جامعه هلند می‌دانند.

در تظاهراتی که در شهر لاهه در کشور هلند برپا شد، پناهجوی معترض در اعتراض به این اقدام دولت هلند، به دوختن پلک‌ها و دهان خود دست زد که خبر آن در رسانه‌های گروهی هلند بازتابی گسترده داشت و این عکس به نمادی از اعتراض پناهجویان تبدیل شد.
این معترض آسیایی پس از ۴۴ روز تحصن در برابر رسانه‌ها، بالاخره اعتراض خود را به پایان برد. یک ماه پس از پایان اعتراض خود ، پس از روشن شدن اطلاعات جدید ، پرونده‌اش برای چندمین مرتبه باز و بررسی شد و در نهایت به او اجازه داده شد در کشور هلند بماند.
این پناه‌جوی معترض مدعی بود که در کشورش، بخاطر شرکت در اعتراضات سیاسی، بازداشت و شکنجه شده است. او پس از آن به کشور هلند فرار کرده است؛ اما بعد از چند سالی اقامت در هلند تقاضای پناهندگی‌اش رد می‌شود. وی همچنین درخواست کرد که به دلیل ازدواج با همسر هلندی‌‌اش به او اجازه اقامت داده شود، اما بر اساس قوانین و ضوابط اعلامی، این تقاضا تنها زمانی مورد بررسی قرار می‌گرفت که او ابتدا از سفارت هلند در کشور مبدا، روادید ورود به این کشور را دریافت کند.
مردم عادی و شهروندان هلندی بیش از همه از این شکایت دارند که وسعت کشورشان کم و کوچک است و گنجایش و ظرفیت پذیرش این تعداد پناهجو را به عنوان متقاضی و خواهان زندگی در این کشور ندارد گرچه بسیاری با اخراج پناه‌جویانی که سال‌ها است در این کشور به‌ سر برده اند، بسیار مخالف‌اند.
مترجم: اعظم حشمتی
———————————————————————————————————
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس «بهار عربی» توسط عکاس آژانس عکس مگنوم به ثبت رسید
پسین
سیزدهمین شماره نشریه الکترونیکی تخصصی عکاسی «کالوتیپ» منتشر شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست