1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس «دختر سبزپوش» مسعود حسینی به ثبت رسید

در چنین روزی عکس «دختر سبزپوش» مسعود حسینی به ثبت رسید

#در_چنین_روزی ۶ دسامبر ۲۰۱۱«مسعود حسینی» عکاس افغانیAFP موفق به ثبت عکسی با عنوان «دختر سبز پوش» شد.
مسعود حسینی عکاس AFP(آژانس خبری فرانسه) و شهروند افغان ایرانی تبار، عکس “دختر سبزپوش” را در ۶ دسامبر ۲۰۱۱ به ثبت رساند.
عکسی که جایزه پولیتزر، جایزه ورلدپرس و جایزه انجمن ملی عکاسان خبری (NPPA) را دریافت کرده است. عکس «دختر سبز پوش» مسعود حسینی، حامل واکنش “ترانه اکبری” دختر افغانستانی است که در میان تعداد کشته شدگان و مجروحین ناشی از بمب گذاری انتحاری در شهر کابل حضور یافته و تالم ناشی از این حادثه را با فرم رفتاری و قالب حسّی از خود نشان می‌دهد.
در آن روز، مرگ بارترین حمله انتحاری به پایتخت افغانستان بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ در عبادتگاهی با عنوان “ابوالفضلیه” در کابل اتفاق افتاد.

در روز ۶ دسامبر سال ۲۰۱۱ “ترانه اکبری” با خانواده خود برای برگزاری مراسم عاشورا به زیارتگاه موسوم به “حضرت ابوالفضل(ع)” رفته بود، اما پیش از ورود به صحن زیارتگاه، انفجار بمب رخ داد و ترانه، این دختر نوجوان افغان، شماری از اعضای خانواده اش را در این حادثه از دست داد.
در عکسی که مسعود حسینی به ثبت رسانده است “ترانه اکبری” ۱۲ ساله در حالیکه از ترس، فریاد می کشد در میان جمعیتی کشته شده و مجروح، دیده می شود.
ترانه نوجوان درباره آن لحظات که در حین جیغ و داد و فریاد زدن به ثبت رسیده، گفته است: “هنگامی که توانایی ایستادن پیدا کردم از صحنه ای که در اطراف خود می دیدم واقعا! وحشت زده و شوکه شده بودم، تمام افراد روی زمین افتاده و تمام محیط غرق در رنگ و بوی خون شده بود.”
از میان ۱۷ زن و کودک ازخانواده ترانه که در آن روز که به مناسبت عاشورای حسینی به زیارتگاه «ابوالفضلیه کابل» در کنار رودخانه کابل رفته بودند، ۷ نفر از جمله برادر هفت ساله او کشته شدند.

تصاویری که مسعود حسینی از حمله تروریستی به مسجد و نیایشگاه ابوالفضلیه در آن روز ثبت کرد از چنان قدرتی برخوردار بودند که نشریاتی چون: نیویورک تایمز، واشنگتن پست و وال استریت ژورنال، همگی در اقدامی کم سابقه، آن ثبت ها را در تاریخ ۷ ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ در صفحه نخست خود منتشر کردند.
همه آن رسانه ها تصاویر متفاوتی را چاپ کردند، در این میان نیویورک تایمز اما فریمی از این حادثه را منتشر کرد که حدود یک سال پس از این اتفاق به عنوان عکس برنده جایزه پولیتزر انتخاب شد. عکسی که به خوبی ابعاد وسیع این کشتار را به نمایش می گذاشت.
مسعود حسینی درباره عکس “دختر سبزپوش” می گوید: “بواسطه ثبت این عکس خواستم نشان دهم که اگر ما همه انسان هستیم و آنطور که می گوییم از یک خانواده و جسم واحد هستیم، این وضعیتی است از یکی از اعضای این بدن که گرفتار به چنین وضعیتی شده است.”
ترجمه و تنظیم: صبرا رئیسی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
فراخوان نخستین مسابقه عکس «برگ ریزان تهران»
پسین
در چنین روزی عکس کارلوس اسپوتورنو از «داوطلب پاکسازی لکه نفتی» به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست