1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس سال «ورود فیدل کاسترو به هاوانا» به ثبت رسید

در چنین روزی عکس سال «ورود فیدل کاسترو به هاوانا» به ثبت رسید

#در_چنین_روزی عکاس آمریکایی برت گلین/Burt Glinn از ورود «فیدل کاسترو به هاوانا» عکسی را به ثبت رساند که “جایزه عکاس سال” ۱۹۵۹ را از آن خود کرد.
همراه با تمام شدن جنگ جهانی دوم در اواخر دهه پنجاه میلادی، شور و شوق به دست آمده از پایان جنگ جای خود را به تنش و تغییرات ناشی از شروع جنگ سرد بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی داد.
به دنبال این حوادث، در سال ۱۹۵۹ فیدل کاسترو/ Fidel_Castro و جنبش ۲۶ ژوئیه او (که به وضوح حمله ای سوسیالیستی جهت سرنگونی دیکتاتوری به نام “باتیستا” بود) قدرت را در کوبا به دست گرفتند.

هشتم ژانویه سال ۱۹۵۹، فیدل کاسترو و پیروان و هوادارانش وارد هاوانا/ Havana شدند و توسط جمعیتی مشتاق مورد استقبال قرار گرفتند.
به مدت دوسال برنامه‌های خبری در سراسر جهان، کار بزرگ و فتح نمایان آنها را تحت پوشش خود قرار داده بودند؛ کاسترو و پیروانش صرفا barbudos (ریش دار) خوانده می شدند.
کاسترو از سانتیاگو، جایی که جنگ چریکی آغاز و توسعه یافت، آمد. پیش از او ارنستو چه گوارا Che-Guevara/ و کامیلو سینفوئگوس Camilo_Cienfuegos/ در ۲ ماه ژانویه وارد هاوانا شده و کنترل پایتخت را در دست گرفته بودند.

شب سال نو، فولخنسیو باتیستا Fulgencio_Batista/ (دیکتاتور وقت کوبا)، با هواپیما به “سانتو دومینگو” گریخت و تا پیش از طلوع خورشید، گروهی از دانش آموزان مسلّح، ایستگاه‌های فرستنده امواج رادیو و تلویزیون را اشغال کردند و در این مسیر ارتش به هیچ شکلی دخالت نکرد. به طور اجمالی می توان گفت که انقلاب مذکور در روز یکم ژانویه آغاز شد و مانند یک فیلم‌نامه خیالی پیش رفت.

در حقیقت، پس از یک دوره طولانی سرکوب و واپسرانی، فساد و همدستی با لابی‌های اقتصادی آمریکا و مافیای وابسته به آن، شورش پیروزمندانه “ریش‌دار”ها حمایت و پشتیبانی گسترده‌ای از طرف مردم، فقرا و حتی طبقه متوسط دریافت کرد. در این میان اما، کاریزمای کاسترو، که در این عکس توسط کارگران و روستاییان احاطه شده و کاملا مشهود است، پیروزی نهایی را به ثمر رساند.

در آن سالها، برت گلین/Burt Glinn به عنوان یک عکاس خبری ماهر از آژانس عکس مگنوم، انقلاب کوبا را پوشش تصویری می‌داد. از طرفی روابط وی با “ریش دارها” امکان ماندن او را در پایتخت، حتی پس از فرار باتیستا، به عنوان خبرنگار مجلات خبری آمریکایی داد و از این فرصت پیش آمده بهترین نتایج را گلین به نفع نام و نفع خود و منطقه عملیاتی‌اش رقم زد. گلین، کار بسیار مهمی را از جنبه کیفیت و اهمیت تاریخی انجام داد و این کار او “جایزه عکاس سال” را در ۱۹۵۹ برایش به ارمغان آورد.
برت گلین آمریکایی، متولد سال ۱۹۲۵ در پنسیلوانیا است و کار عکاسی را با مجله لایف آغاز کرد. گلین در دانشگاه هاروارد رشته‌ی ادبیات خواند و در همان دوران برای مجله‌ای که در دانشگاه چاپ می شد عکاسی می‌کرد. وی در سال ۱۹۵۱ به گروه همکاران آژانس عکس مگنوم پیوست.
گلین یکی از نخستین آمریکایی‌هایی بود که به آژانس عکس مگنوم ملحق شد.
از دیگر عکس‌ها و کارهای مهم او می‌توان به تهیه گزارش از عملیات جنگی فیدل کاسترو در کوبا و نبرد صحرای سینا و فرود نیروهای آمریکایی در بیروت اشاره کرد.

ترجمه و تنظیم: صبرا رئیسی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
یادداشت: چرا «اریک کیم» در تعریف عکاسی خیابانی پیشرو است؟
پسین
ماهنامه مصوّر «قهوه» ویژه نامه مریم زندی چاپ و منتشر شد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست