1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس «سقوط دیوار برلین» توسط عکاس لایف به ثبت رسید

در چنین روزی عکس «سقوط دیوار برلین» توسط عکاس لایف به ثبت رسید

#در_چنین_روزی ۹ نوامبر سال ۱۹۸۹ «الکساندرا آواکیان» عکس برگزیده جایزه مسابقه عکس مطبوعاتی جهان/ ورلد پرس فوتو را با عنوان «سقوط دیوار برلین» ثبت کرد.
ریکاردو اهرمان، خبرنگار ایتالیایی که در آن زمان خبرنگار ANSA(National Associated Press Agency) بود، در طول یک کنفرانس خبری، از گونتر شابوفسکی(یکی از مقامات حزب اتحاد سوسیالیست آلمان) درباره زمان دقیق اجازه خروج از آلمان شرقی به آلمان غربی پرسید. به محض اشتباه حیرت آور وزیر تبلیغات به عنوان سخنگو، در پاسخگویی به سوال خبرنگار ایتالیایی، پاسخی که بی وقفه و به سرعت انجام شد، هزاران نفر از اهالی برلین شرقی به خیابان ها رفته و در طول دیوار برلین جمع شدند.

حالا زمانی است که گاردهای مرزی آمادگی رویارویی با این سیل جمعیت را ندارند. آن ها از جزئیات مصوبه خبری نداشته و دستوری دریافت نکرده اند. بنابراین ترس از فشار جمعیت مرزبانان را مجبور کرد تا با تصمیم خود راه را باز کنند. در یک لحظه، سیلی از مردم دیوار برلین را رد کرده، ساکنین برلین غربی خوش آمدگویی لذت بخشی را نثار دوستان همشهری خود کردند. در تمام طول آن شب آوازها و فریادهای شادی، از یک سمت دیوار به طرف دیگر آن طنین افکن شد. دیواری که تا آن زمان تبدیل به یک “تسمه مرگ” شده بود.
گروه های مردمی که مسلح به چکش و گلنگ بودند، انزجار خود از دیوار و مفهومی که این حصار از سال ۱۹۶۱ برای آن ها داشت را با وارد کردن ضربه بر دیوار برلین به نمایش گذاشتند: این ها مردمی هستند که به عنوان Mauerspechte به زبان آلمانی یا Wallpecker به زبان انگلیسی شناخته می شوند: کسانی که در خراب کردن دیوار برلین شرکت کردند.
این عکس در ساعت ۱۸:۵۳ دقیقه توسط عکاس خبری و خبرنگار مجله Life در برلین غربی/آلمان، به نام الکساندرا آواکیان، ثبت شده است.
در عکس این خانم جوان، مردی دیده می شود که به نظر می آید درگیر یک نبرد شخصی با بتن مسلح است. به طوری که تمام بدن او از جمله چشمان خیره اش گرفتار حرکت است. در سمت دیگر عکس، سربازان جمهوری دموکراتیک آلمان(DDR) دیده می شوند که جرات استفاده از سلاح های خود را درمقابل این مرد ندارند: آن ها قصد منصرف کردن او را توسط یک شیر آتش نشانی، در حالیکه شلنگ آب را به سمت قسمت پایینی دیوار هدایت کرده اند، دارند. در پس زمینه عکس، همراهان مرد دیده می شوند که او را به ادامه جنگ تشویق می کنند. گویی فریادهای دلگرم کننده آن ها از مرزهای محدود تصویر فراتر رفته و به عنوان یک نیروی دعوت کننده جهت از بین بردن هر دیوار و مانعی که نماد و نشانه درگیری و اختلاف است، طنین انداز شده است.
ترجمه و تنظیم: صبرا رئیسی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
اطلاعیه دوم دبیرخانه عکسواره حسینی «جان من است او»
پسین
نمایشگاه عکس زنان «نصرالله کسرائیان» در گالری آران

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست