1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس «لنین در تجمع ارتش سرخ» به ثبت رسید

در چنین روزی عکس «لنین در تجمع ارتش سرخ» به ثبت رسید

#در_چنین_روزی برابر با ۵ می سال ۱۹۲۰، ولادیمیر ایلیچ لنین / Vladimir Ilyich Lenin معروف به لنین، در میدان تئاترالنایا / Teatralnaya، در قلب مسکو، ارتش سرخ روسیه را مورد خطاب قرار می دهد.
صحنه ای که در تصویر دیده می شود، یک سکوی چوبی موقت است که سادگی این سکو، بر یکدلی و همرنگ بودن رهبر انقلاب اکتبر با سربازانی که قصد عزیمت به خط مقدم جبهه را دارند، تأکید می کند.

گریگوری پتروویچ گلدشتاین / Grigory Petrovich Goldstein عکاس روسی (متولد ۱۸۷۰) و همکارش مامور ثبت این رویداد شدند.
در حالی که همکار گلدشتاین در میان تماشاگران قرار گرفت و به جایگاه چوبی رسید، گلدشتاین عکس‌های خود را از بالای یک تپه کوچک گرفت. او برای این کار از یک دوربین استریوسکوپی با نام تجاری هرتز-آنشوتز استفاده کرد. با وجود شرایط نه چندان مطلوب، او به دو ثبت بسیار خوب دست یافت که بعداً به نمادهای شوروی تبدیل شدند. هر دو عکس با فاصله چند ثانیه گرفته شده اند.

جنگی تمام و کمال بین لهستان و روسیه جوان، در جریان است، و ارتش، در همان زمان، درگیر یک جنگ داخلی علیه “سفیدپوستان” ضد انقلابی است که توسط قدرت های مختلف خارجی پشتیبانی می شوند. در این شرایط نیروهای جنگ نیاز به تشویق رهبر خود دارند و لنین به عنوان رهبر آنها در سخنرانی به صراحت و با تاکید اعلام می کند که در حال جنگ با مردم لهستان نیستند، زیرا دشمن آن ها نظام سرمایه داری است که نهادهای لهستانی را کنترل می کند. او در بخشی از سخنرانی خود می گوید:
“به لهستانی ها نشان دهید که شما سربازان جمهوری کارگران و دهقانان هستید که نه به عنوان متجاوز بلکه به عنوان آزادیخواه به آنجا می روید.”

او در بخش دیگری از سخنرانی خود می گوید:
” رفقای کمونیست من! همان طور که ما موفق شده ایم زمین داران و سرمایه داران کشور خود را شکست دهیم، زمین داران و سرمایه داران لهستانی را نیز شکست خواهیم داد.”

لنین بواسطه دو ویژگی رهبری متمایز و شاخص است: یکی بروز احساسات تند و شدید، و دیگری بر تن داشتن لباس غیرنظامی که حتی در زمان جنگ نیز به پوشیدن آن مبادرت می ورزد. بین تصاویر لنین و تصاویر رسمی که از استالین منتشر شده و او را جاودانه کرد تفاوت قابل توجهی وجود دارد.
استالین تقریباً همیشه با لباس یکدست، و حالت و رفتاری آرام و خویشتن دارانه دیده می شود. اما، به معنای واقعی کلمه می توان گفت شناخته شده ترین نسخه این تصویر را مدیون استالین هستیم.
دیکتاتور دستور اصلاح عکس را که توسط گریگوری گلدشتاین/Grigori Goldstein ثبت شده است صادر می کند. از بین بردن هر گونه اثری از حضور لو تروتسکی/Lev Trotsky، فرمانده ارتش سرخ که به این ترتیب چشم انداز مرکزی و پویایی تصویر از بین می رود.
در نسخه اصلی عکس، تروتسکی و پشت سر او لوکامنف/Lev Kamenev هر دو در صحنه سخنرانی قابل تشخیص هستند. در واقع از نظر استالین، حذف شدن از هر موقعیت قدرت و سپس کشتن آن ها کافی نبود. علاوه بر این ها باید از تصاویر نمادین انقلاب نیز حذف می شدند.می توان گفت این عکس نشان دهنده جعل تاریخ توسط دیکتاتوری است.

گریگوری پتروویچ گلدشتاین/ Grigori Petrovich Goldstein یک نقاش، گرافیست و عکاس روسی بود که در ابتدا به دلیل ثبت های خود از لنین و سایر بلشویک های برجسته خارج از کشور در زمان انقلاب اکتبر و جنگ داخلی شناخته شد. او در اواخر دهه ۱۹۳۰ در پیوند با پاکسازی های استالینی به مدت کوتاهی دستگیر شد، اما دوباره آزاد شد. وی در سال ۱۹۴۱ درگذشت.

ترجمه و تنظیم: صبرا رئیسی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس برگزیده جایزه پولیتزر از پناهندگان به ثبت رسید
پسین
و امّا ماجرای عکس نیم میلیون دلاری «دختر بلا»/ Disaster Girl

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست