1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس «ملاله یوسف زی» توسط «آد اندرسون» به ثبت رسید

در چنین روزی عکس «ملاله یوسف زی» توسط «آد اندرسون» به ثبت رسید

#در_چنین_روزی ۱۰ دسامبر ۲۰۱۴ عکس «ملاله یوسف زی»/ MalalaYousafzai برنده جایزه صلح نوبل در حین سخنرانی در صحن سازمان ملل متحد در اسلو، نروژ به ثبت رسید.
یک زن جوان پاکستانی با شال قرمز مرجانی روی موهای سیاه و سفیدش و دست بر روی قلبش، بر روی سکو، پشت میکروفون ایستاده است. او برای انبوهی از تماشاگران که ما نمی‌توانیم ببینیم، صحبت‌ می کند.
«ملاله یوسف زی» پس از سخنرانی‌اش در صحن برای جمعیت حاضر در همان روز -دهم دسامبر ۲۰۱۴- جایزه صلح نوبل را دریافت کرد و خبر کسب این موفقیت در رسانه های معتبری در سطح جهان بازتاب ویژه ای پیدا کرد و بسیاری از حامیان حقوق بشر و مدافعان صلح جهانی را غرق خوشحالی نمود.

عکس آد اندرسون/ Odd Andersen عکاس آلمانی از منظری بالاتر از محل سخنرانی ملاله یوسف زی ، عکس او را ثبت کرد تا حامل پیام هایی برای بینندگان جهانی این رویداد باشد.
تصویر یک عکاس خبری که علیرغم شرایط سازمانی دقیقاً عواطف قوی را با داستانی که بیان می‌کند، منتقل می‌نماید. ملاله حتی قبل از اینکه جوانترین برنده جایزه صلح نوبل شود، خود یک نماد موفق و شناخته شده جهانی به شمار می آمد. دختر هفده ساله‌ای که با وجود مخالفت با گروه طالبان پاکستان، زندگی خود را به خطر انداخت و مظهر مبارزه دائمی بین عقل و تاریک اندیشی، آزادی اندیشه و بنیادگرایی دینی شد.
وی در ۱۲ ژوئیه ۱۹۹۷ در پاکستان به دنیا آمد و به عنوان فعال حقوق زنان و کودکان در سن ۱۱ سالگی کارش را شروع کرد. او در وبلاگ مشهوری که برای بی بی سی می نوشت، گزارش‌هایی از جریان زندگی روزانه تحت رژیم طالبان را روایت می کرد و از سرکوب مستمر آزادی، اجرای مجازات اعدام و تخریب نظام‌مند مدارس دختران می‌گفت.
در سال ۲۰۱۲، بنیادگرایان تصمیم گرفتند که گزارشات ملاله باید متوقف شود زیرا آنها را موهن و مسئول گسترش سکولاریزم می‌دانستند. مردان مسلح در حالیکه او با اتوبوس به خانه باز می گشت، به او حمله کرده و به سرش شلیک کردند. دخترک به طور غیر مترقبه ای جان بدر برد و صدای او قوی تر از پیش شد و در سرتاسر جهان انعکاس یافت.

ملاله در این سخنرانی پرشور بر اهمیت حق تحصیل دختران تاکید و آن را به عنوان پادزهری در مقابل افراط گرایی و تعدی توصیف نمود. او گفت “من دو گزینه داشتم. یکی سکوت کردن و منتظر برای کشته شدن بود؛ گزینه دوم فریاد زدن و سپس کشته شدن بود. من گزینه دوم را انتخاب کردم و تصمیم گرفتم فریاد بزنم.”
ترجمه و تنظیم: مهدی یوسفی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
فراخوان شرکت در نمایشگاه عکس «رویای زندگی» تمدید شد
پسین
در چنین روزی عکاس نشنال جئوگرافی عکس برتر طبیعت سال۲۰۱۱ را ثبت کرد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست