1. خانه
  2. اخبار
  3. در چنین روزی
  4. در چنین روزی عکس منطقه صفر «کریس کورد» به ثبت رسید

در چنین روزی عکس منطقه صفر «کریس کورد» به ثبت رسید

منطقه صفر
#در_چنین_روزی ۱۸سپتامبر ۲۰۰۱، شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا
این ثبت می تواند یک نمونه داگروتایپ از اوایل قرن نوزدهم باشد، همانند صحنه ای از ناوچه های جنگی در یک نبرد دریایی.
تنها یک بادبان بزرگ در میانه باقی مانده است، در حالی که اطراف آن موج های مرگ و ویرانی برافراشته می شود.
تنها چیزی که بعد از حمله تروریستی به برج های دوقلو در نیویورک باقی مانده است، انبوهی از ویرانه هاست که ابری از دود سیاه و گرد و غبار آن را احاطه کرده است.
رنگ های اشباع شده در این صحنه آخرالزمانی به آن جلوه دراماتیکی می بخشد.
سایه های سیاه و خاکستری با یک رنگ کهربایی روشن شده اند و نور در میان گرد و غبار متجلی شده است.
این عکس در چنین روزی ۱۸ سپتامبر، یک هفته پس از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ توسط کریس کورد Chris Corder، که در آنجا در حال پرسه زدن بود گرفته شده است، جایی که تا همین چند روز قبل، مهمترین مرکز اقتصادی در جهان بود.

عکس او آخرین بقایای آن آسمان خراش های دوقلو را نشان می دهد: ارتفاع ۱۳۶۰ فوت و ۱۱۰ طبقه ساختمان از فولاد و شیشه و بتن.
هیچ کسی در این عکس حضور ندارد، اما روزانه هزاران نفر در این مکان تردد داشتند، بسیاری زنده ماندند ، اما بیش از ۳۰۰۰ نفر کشته شدند.
ساعت ۷ و ۴۷ دقیقه غروب ۱۱ سپتامبر،خبرنگار بخش خبری تلویزیون سی بی اس در گزارش خود گفت : “کمتر از چهار مایل در پشت سر من جایی است که امروز صبح برج های دوقلو ایستاده بودند، اما امشب دیگر نیستند. همانطور که ملاحظه می شود، حملات تروریستی امروز در منطقه صفر، امواج شوکه کننده ای را در سطح کشور ایجاد نموده است.”
بعد از آن از سوی رسانه ها، به محل فرو ریختن برج های مرکز تجارت جهانی منطقه صفر (zero ground) اطلاق شد.
منطقه صفر اصطلاحی است برای اشاره به نقطه ای از سطح زمین که در آن، انفجاری نابودگر یا حادثه ای مهیب هم چون زلزله رخ داده باشد. بیشترین آسیب ها و تخریب‌های ناشی از آن حادثه احتمالاً در منطقه صفر مشاهده خواهد شد. چندین نقطه از دنیا، نظیر محل سقوط بمب های اتمی ویرانگر آمریکا در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی به هنگام جنگ جهانی دوم، یا مکانی در نیومکزیکو که نخستین آزمایش انفجار هسته ای در روز ۱۶ جولای سال ۱۹۴۵ طی پروژه سری منهتن در آن انجام گرفت، به مناطق صفر مشهور شده اند. نقطه ی مرکزی ساختمان وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، در زمان جنگ سرد، به عنوان منطقه صفر مطرح بود، چراکه یکی از اصلی ترین اهداف حمله ی هسته ای احتمالی اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شد.
وقتی جایی نقطه صفر نامیده می شود، یعنی آن جا محور و مبنا است، محل شروع و آغاز است. منطقه صفر، مکانی است برای بازنویسی تاریخ بر اساس روایتی خاص، و مکانی است برای تاریخ سازی بر اساس همان روایت.
در محل برج های دوقلو ، یک مرکز تجارت جهانی در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد. این ساختمان یکی از بلندترین ساختمان ها در جهان است و به یاد آنچه اتفاق افتاده و به مناسبت یادآوری یک دوره جدید ، برج آزادی نامیده می شود.
ترجمه و تنظیم: اعظم حشمتی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس « پیمان کمپ دیوید » به ثبت رسید
پسین
آنچه مهدی از قاب کاظم بر چهره مصطفی نوشت

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست