1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس جرقه در انبار باروت هبرون در نشریه تایمز به ثبت رسید

در چنین روزی عکس جرقه در انبار باروت هبرون در نشریه تایمز به ثبت رسید

#در_چنین_روزی ۱۰ مارس ۲۰۰۹، رینا کاستلنوو / Rina Castelnuovo عکاس اسرائیلی نیویورک تایمز، عکسی ثبت کرد که توانست جایزه سوم تک عکس بخش اخبار عمومی مسابقه عکس مطبوعاتی جهان/ World Press Photoرا از آن خود کند.
در این عکس یک مرد یهودی قبل از جشن پوریم در شهر هبرون در کرانه باختری، به روی یک زن فلسطینی شراب می پاشد.
پوریم، عید یهودیان است و جشن هایی در آن برگزار می شود که شامل مهمانی ها و نوشیدن مشروبات است.
هبرون به دو منطقه تقسیم شده است. در یکی از این مناطق، تحت کنترل شدید امنیتی اسرائیل ، چند صد نفر از ساکنان یهودی در میان ده ها هزار فلسطینی زندگی می کنند. تنش بین این دو گروه در قالب آزار و اذیت و تحریک خشم از هر دو طرف دیده می شد. در میان تصاویر بسیاری که از خصومت ، درگیری و تخریب در اراضی اشغالی در فلسطین منتشر شده است؛ این عکس واقعاً تکان دهنده است.


این عکس در صفحه A8 از نسخه صبح نیویورک تایمز با این عنوان منتشر شده است: ” جرقه در انبار باروت هبرون: یک ساکن یهودی به روی یک زن فلسطینی شراب پاشید.”این شهر مرکز تنش بین شهرک نشینان یهودی و فلسطینیان است.

حداقل سه دلیل برای تأثیرگذاری این عکس وجود دارد:
نخست آنکه آنچه به ندرت در این جوامع نشان داده می شود را آشکار می سازد؛ مانند اعمال شرارت های کوچک و تحقیرهای شخصی که منشاء آن اعمال سلطه است.

دوم ، واضح است که هم پرخاشگری پسر و هم واکنش محافظتی زن، معمولاً پاسخ های عادی هستند. اگر او برای اولین بار به یک زن مسن طعنه می زد، بسیار مبتذل، ناهماهنگ و بیش از حد موذیانه یا نمایشی به نظر می رسید. اما آن زن غافلگیر نمی شود. سر او از قبل چرخیده است، بدنش در برابر ضربه قریب الوقوع قوز کرده است. مشخص است او پیش از این نیز با چنین مشکلی مواجهه بوده و یاد گرفته است که از رویارویی مستقیم پرهیز کند. این جا ممکن است محله و یا خیابان او باشد.

بعد سوم قدرت عکس، از ظرفیت آن برای مشابهت سازی ناشی می شود. به کت و کلاه زن و به ستاره داوودی که روی در ویترین مغازه کشیده شده است، نگاه کنید. آنجا می تواند یک محله یهودی نشین در ورشو باشد و تنها با تغییر لباس پسر، می توان او را به عنوان یک سرباز آلمانی دید.
یا آنها می توانند یک زن آمریکایی آفریقایی تبار و یک نوجوان سفیدپوست جوان در جیم کرو جنوبی/ Jim Crow South یا هر جای دیگری باشند که جزئیات کوچکی از اعمال سلطه را به تصویر می کشد. یک عکس با چنین مقایسه هایی برای تلنگر زدن کافی نیست، اما باید شما را به تفکر وادارد.

خانم رینا کاستلنوو عکاس این عکس می گوید:
“خیابان ها بیشتر خالی بود. من ایستادم تا از برخی شهرک نشینان به مناسبت جشن پوریم یهودیان عکس بگیرم. آنها یک بطری شراب را دست به دست می کردند و تعطیلات را جشن می گرفتند، هیچ چیز غیر عادی نبود. ناگهان متوجه یک زن فلسطینی شدم که از کنار مغازه های تعطیل شده عبور می کرد. گروهی از شهرک نشینان در خلاف جهت آن زن در وسط خیابان قدم می زدند که یکی از آنها به سمت او رفت. به طور غریزی دوربین را بلند کردم. او جیغ نکشید و نایستاد، با عجله از خیابان بالا رفت و در گوشه ای ناپدید شد. من عصبانی و غمگین مانده بودم، گویی که شراب را به روی من پاشیده بود.”

رینا کاستلنوو که در آن زمان در دفتر نشریه نیویورک تایمز در سرزمین‌های اشغالی فعالیت می‌ کرد، توانست مجموعه عکس های تاثیرگذاری را از زندگی روزمره مردم فلسطین و ساکنان رژیم صهیونیستی ثبت کند و آن‌ ها را در مجامع و نمایشگاه‌ های جهان به نمایش بگذارد.

رینا کاستلنوو متولد ۱۹۵۶ در تل آویو است که در اسرائیل کار و زندگی می کند. او مدتی برای نیویورک تایمز و مجله تایم عکاسی کرده است. و دو بار در سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ موفق به کسب جایزه ورلد پرس فتو شده است.

مترجم: اعظم حشمتی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس مقاومت زن حاشیه نشین در برابر پلیس به ثبت رسید
پسین
در چنین روزی عکس برگزیده محیط زیست از پنگوئن های آفریقایی به ثبت رسید

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست