1. خانه
  2. اخبار
  3. اخبار ویژه
  4. در چنین روزی عکس «پایان جنگ سرد» توسط «پیتر مارلو» به ثبت رسید

در چنین روزی عکس «پایان جنگ سرد» توسط «پیتر مارلو» به ثبت رسید

#در_چنین_روزی چون روز ۱۹ نوامبر ۱۹۸۵ «پیتر مارلو» عکاس انگلیسی، عکس «پایان جنگ سرد» را در نشست «گورباچف و ریگان در اجلاس ژنو» ثبت کرد.
در روز نوزدهم نوامبر ۱۹۸۵، پس از یک انتظار طولانی، اجلاس روسیه-آمریکا در ژنو_سوئیس به عنوان منطقه بی طرف، برای بحث در مورد کاهش تسلیحات برگزار شد.
شخصیت های اصلی این جلسه، میخائیل گورباچف/ Mikhail Gorbachev (که چند ماه پیش به عنوان دبیرکل حزب کمونیست اتحاد شوروی/ CPSU انتخاب شده بود) و رونالد ریگان/ Ronald Reagan رئیس جمهور ایالات متحده بودند.
عکسی که توسط پیتر مارلو/ Peter Marlow عکاس بریتانیایی آژانس مگنوم/ Magnum Agency گرفته شده است و «پایان جنگ سرد» عنوان گرفت، دو رهبر را در یک کنفرانس مطبوعاتی نشان می دهد، که به عنوان یکی از صد عکس معاصری شناخته می شود که دنیای بشر را تغییر داد.

در مرکز تصویر، گورباچف و ریگان، در مقایسه با پرچم های کشورهایشان کوچک به نظر می رسند؛ تنها دو مرد را اینجا نمی بینید، بلکه دو ابرقدرت یا دو دنیای مخالفی را می بینید که در مقابل هم نشسته اند. عکاس از این دو شخصیت، زمانی که به یکدیگر نگاه نمی‌کنند و در لحظه ای که به صورت متقارن و همزمان با دو مترجمی که در پشت سرشان بودند مشورت می‌کردند، عکس گرفته است.
به نظر می‌رسد یک سردی خاص و بی‌اعتمادی متقابل وجود دارد. در حقیقت این ملاقات در یک فضای باز برگزار شد، که بسیار متفاوت از لحن تندی بود که در روابط ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی طی سال های پیشین وجود داشت.
این نخستین بار بود که ریگان و گورباچف به شکل شخصی ملاقات می‌کردند و طی گفتگوهای متعددی که در سه روز جریان داشت، آنها موضوعات غامضی همچون حقوق بشر در اتحاد جماهیر شوروی و ابتکار دفاع استراتژیک را که از سوی ریگان مطرح شد به بحث گذاشتند و در نتیجه اولین نشانه های تشنج زدایی بعد از نزدیک به ۴۰ سال جنگ سرد ظاهر شد.
در بیست و یکم ماه نوامبر، ریگان و گورباچف توانستند ازطریق پخش تلویزیونی سراسری جهانی اعلام کنند که برای کاهش کلاهک‌های هسته‌ای به توافق رسیده اند.
آنچه که رئیس‌جمهور آمریکا طولانی‌ترین روز زندگی‌اش توصیف کرد، توافقی با انتظارات بسیار را رقم زد و چشم‌انداز خوبی برای دیدارهای بعدی رهبران به وجود آورد. یکی از این دیدارها سال بعد در ریکاویک و دیدار سرنوشت‌ساز در سال ۱۹۸۷ در واشنگتن برگزار شد که این دو دیدار منجر به «پایان جنگ سرد» شد.

ترجمه و تنظیم: مهدی یوسفی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
در چنین روزی عکس «تقلای جانکاه اومایرا سانچز» توسط «فرانک فورنیر» به ثبت رسید
پسین
در چنین روزی «تیم کلیتون» عکس برگزیده ورزشی ورلدپرس فتو را ثبت کرد

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست