1. خانه
  2. اخبار
  3. در چنین روزی
  4. در چنین روزی پرتره سه گانه «دیوید ایک» عکاس به ثبت رسید

در چنین روزی پرتره سه گانه «دیوید ایک» عکاس به ثبت رسید

امضای پیمان صلح اسلو
#در_چنین_روزی ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳ – واشنگتن دی سی، ایالات متحده

دیوید اِیک/David Ake از آن دست عکاسانی است که همیشه در میانه تاریخ قراردارد. وقتی اتفاق با اهمیتی در جهانی رخ می دهد، او با یک لنز آنجاست.
عکسی که او در چنین روزی  ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۳ گرفت، به دلایل بسیاری عکسی تمام عیار است. این عکس یک پرتره سه گانه است: در وسط رئیس جمهور ایالات متحده، بیل کلینتون؛ درسمت راست او نخست وزیر اسرائیل، اسحاق رابین؛ و در سمت چپش، رئیس سازمان آزادسازی فلسطین، یاسر عرفات می باشد.
این یک رویداد تاریخی بود و امضای توافق نامه اسلو، بنیاد اقتدار ملی فلسطین و آغاز خودگردانى کرانه باختری را تصویب کرد.
این پیمان، بحران طولانی میان دو ملت را پایان می داد و پایه های یک کشور فلسطینی آینده را بنا نموده و صلح قطعی در منطقه را پایه گذاری می کرد. این نهایت چیزی بود که کسی می توانست امیدوار باشد که توسط دیپلماسی بدست آید. در حقیقت، سال بعد رابین و عرفات با شیمون پرز جایزه صلح نوبل را دریافت کردند.

این تصویر که  سمبل پیمان نامه ها شد، دارای تمامی عناصر یک جشن رسمی است. اولین عنصری که نظر ما را جلب می کند، تقارن آن است، گویی یک مجسمه گروهی است: دو امضاکننده در نقطه کانونی عکس با یکدیگر دست می دهند در حالیکه میزبان قدرتمند ( و بلند قدتر) آنها، زمینه را به دونیمه مساوی تقسیم کرده است.  خورشید روزی از اواخر تابستان واشنگتن، در اوج آسمان است و نورش هیچ منطقه سایه داری باقی نگذاشته است، مناسب برای یک معاهده بین المللی که باید در چشم جهانیان واضح و شفاف باشد. چهره های هر سه شخصیت رضایت فراوانی را ابراز می دارد. درحالیکه  رئیس جمهور امریکا به طور طبیعی دستانش را بازکرده، بدون هیچ تردیدی دستها با یکدیگر ملاقات کرده و در هم جفت شده اند، که هر دو نمادی از قدرت دیپلماسی و مقام ایالات متحده در سطح جهانی است.

اتفاقی را که دهه بعد برای هر دو طرف معاهده و هر سه شخصیت رخ داد، غیر ممکن است بتوان منعکس نکرد: توافق نامه آنها نادیده گرفته شد، هیچگاه صلح به دست نیامد، رابین ترور شد، عرفات مرد و برای کلینتون سالها افول سیاسی مداوم بود.  سرنوشتی که بسیار دور از پیمانی است که در این عکس درخشان ابراز شده است.
ترجمه و تنظیم: مریم خداوردی
————————————————————————————————————————–
برای مشاهده دیگر عکس های مشهور و جریان ساز در تاریخ عکاسی می توانید هشتگ #در_چنین_روزی را در سایت پایگاه عکس چیلیک و صفحه این رسانه در شبکه اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر دنبال کنید/.

منبع: پایگاه عکس چیلیک
پیشین
یادداشت: هر دم از این باغ بری می رسد !!
پسین
یادداشت: رابطه عکاس با آئین عاشورایی چیست؟

به تازگي منتشر شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست